2026-06-17, 14:14
  #1
Medlem
Plockade fram min gamla radioapparat att ha i köket, letade lite kanaler.
Plötsligt slår mig den där typiska doften av "radioapparat"

Var kommer denna arom ifrån, och varför lukar bara radioapparater radio?
Citera
2026-06-17, 14:15
  #2
Medlem
Det är lite mysigt med radioprat från köket, känns som barndom, lol
Citera
2026-06-17, 14:19
  #3
Avstängd
Lacerdas avatar
Vad påminner lukten om, gammal tv? Jag äger ingen radio nämligen.
Citera
2026-06-17, 14:23
  #4
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hur gammal är radion?

Är den så gammal så den har faktiska elektronrör i sig så värms dessa upp och är de dammiga så luktar det lite extra.

Citat:
Elektronrör av typ diod kan likrikta signaler och triod kan förstärka svaga signaler, och var viktiga komponenter i äldre radiomottagare, ljudförstärkare och datorer. Vid mitten av 1900-talet ersattes den i stor utsträckning av transistorer och andra halvledarkomponenter.
Citera
2026-06-17, 14:37
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Damm, bara damm.
Citera
2026-06-17, 14:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hur gammal är radion?

Är den så gammal så den har faktiska elektronrör i sig så värms dessa upp och är de dammiga så luktar det lite extra.

Tror inte att det behöver gälla bara utrustning med elektronrör.
Alla elektronik blir ju lite varm, säkert långt ifrån samma temperatur, men ändå.
Så en transistor-radio kan säkert också lukta lite bränt-damm.

Och transformatorer var ju av annan typ förr i tiden.

För TS då: det kanske är nån av alla kemikalier i den gamla plasten? Det finns ju mycket spännande som inte används längre pga reasons...
Citera
2026-06-17, 14:42
  #7
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En riktig luktbomb, är bara om bakelithölje och rör.

50-tal. Men helst sent 30-tal, som dåstädes återgav den tyske Rikskanslerns hispigt uppskruvade tal. Det är en radio med historia i. Och lager av damm. Var försiktig med brandfaran. Gamla med tiden spröda el-sladdar utan jordning.

En Anita Transistor, från 60-talet med FM-band luktar inte.
Citera
2026-06-17, 15:28
  #8
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Det är lite mysigt med radioprat från köket, känns som barndom, lol

Det var barndomen det. I dag slår du på P3 och hamnar på programmet " min gata " som spelar
100 % gangsterrapp.
Citera
2026-06-17, 15:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hur gammal är radion?
Är den så gammal så den har faktiska elektronrör i sig så värms dessa upp och är de dammiga så luktar det lite extra.
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Tror inte att det behöver gälla bara utrustning med elektronrör.
Alla elektronik blir ju lite varm, säkert långt ifrån samma temperatur, men ändå.
Så en transistor-radio kan säkert också lukta lite bränt-damm.
Och transformatorer var ju av annan typ förr i tiden.
För TS då: det kanske är nån av alla kemikalier i den gamla plasten? Det finns ju mycket spännande som inte används längre pga reasons...
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
En riktig luktbomb, är bara om bakelithölje och rör.

50-tal. Men helst sent 30-tal, som dåstädes återgav den tyske Rikskanslerns hispigt uppskruvade tal. Det är en radio med historia i. Och lager av damm. Var försiktig med brandfaran. Gamla med tiden spröda el-sladdar utan jordning.
En Anita Transistor, från 60-talet med FM-band luktar inte.

Det är en gammal Grundig Sattelit,, men den var inte ens "varm" innan doften steg.

Men det måste inte vara pga damm, då man minns att tv-butiker och reparations-ställen hade
samma lukt förr "Ny Apparat" -doften,
ungefär som ny bil -doften (som numera finns att köpa som Wounderbaum)
fast mer "ny apparat" ( i detta fall gammal apparat)

Är det sladdarna? (är det giftigt?)
Citera
2026-06-17, 15:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det var barndomen det. I dag slår du på P3 och hamnar på programmet " min gata " som spelar
100 % gangsterrapp.


Haha, ja
Och alla radiopratare ska ha den där sjungande nyhetsintonation där dom går upp i ton
på fel ord nu för tiden. Låta förvånade och förklarande och toleranta samtidigt, framförallt vid ord som mord o terror, helst om det var nån invandrare inblandad så måste dom ta eggen av händelsen och det gör dom med att betona ordet lite förvånat och icke relevant.

Gillade mer den linjära lite monotoma radiorösten, nattekot brukar vara mer nertonat, inte de där hysteriska käcka vitamin-knippe-rösterna där electrolyterna börjar verka helt blötsligt och dom kan inte ens sansa sig utan håller på att poppa ur stolen och går oväntat upp i ton.
Klarar inte höra det
__________________
Senast redigerad av -Pippi- 2026-06-17 kl. 15:43.
Citera
2026-06-17, 16:16
  #11
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är lite av farbror svens andedräkt som dröjt sig kvar i apparaterna.
Citera
2026-06-17, 16:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
En riktig luktbomb, är bara om bakelithölje och rör.

50-tal. Men helst sent 30-tal, som dåstädes återgav den tyske Rikskanslerns hispigt uppskruvade tal. Det är en radio med historia i. Och lager av damm. Var försiktig med brandfaran. Gamla med tiden spröda el-sladdar utan jordning.

En Anita Transistor, från 60-talet med FM-band luktar inte.


Tack för infon

Min är en Grundig från 80-talet, den luktar inte så mkt, mer en förnimmelse -kanske inbillning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in