Citat:
Ursprungligen postat av
Noetlovskij
Hur gammal är radion?
Är den så gammal så den har faktiska elektronrör i sig så värms dessa upp och är de dammiga så luktar det lite extra.
Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Tror inte att det behöver gälla bara utrustning med elektronrör.
Alla elektronik blir ju lite varm, säkert långt ifrån samma temperatur, men ändå.
Så en transistor-radio kan säkert också lukta lite bränt-damm.
Och transformatorer var ju av annan typ förr i tiden.
För TS då: det kanske är nån av alla kemikalier i den gamla plasten? Det finns ju mycket spännande som inte används längre pga reasons...
Citat:
Ursprungligen postat av
OstermalmWeeknd
En riktig luktbomb, är bara om bakelithölje och rör.
50-tal. Men helst sent 30-tal, som dåstädes återgav den tyske Rikskanslerns hispigt uppskruvade tal. Det är en radio med historia i. Och lager av damm. Var försiktig med brandfaran. Gamla med tiden spröda el-sladdar utan jordning.
En Anita Transistor, från 60-talet med FM-band luktar inte.
Det är en gammal Grundig Sattelit,, men den var inte ens "varm" innan doften steg.
Men det måste inte vara pga damm, då man minns att tv-butiker och reparations-ställen hade
samma lukt förr "Ny Apparat" -doften,
ungefär som ny bil -doften (som numera finns att köpa som Wounderbaum)
fast mer "ny apparat" ( i detta fall gammal apparat)
Är det sladdarna? (är det giftigt?)