2026-06-16, 08:51
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Har gjort men i år är jag väldigt tveksam.
Det handlar lite om att Åkesson betalade dumpen-Saras böter med SD-pengar, vilket jag tyckte va höjden av dumhet.

Sedan en större grej: Jimmie Åkesson är ju helt OSYNLIG. Var håller människan hus? Varför ger han sig inte in i debatter längre?

Jag får känslan av att han är så jävla trött på skiten och DET smittar av sig. Att kaptenen på skutan först hoppar överbord, det är inte alls bra.

Håller med i att han har tonat ned, men det var nog nödvändigt för att få fler att lyssna i detta PK Sverige. Senaste valdebatten såg man tydligt att Åkesson är den enda som kan rädda landet.
Citera
2026-06-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Förklara gärna. På vilket sätt skulle en koalition mellan vänstern funka som knappt skulle kunna samarbeta med varandra?

Det bästa vore självklart en borglig regering helt utan inflytande av sd. Nu är det inte längre möjligt på grund av alla lågbegåvade och lågutbildade i samhället valt sd.
Citera
2026-06-16, 09:15
Medlem
Facades avatar
Jag har röstat SD i de två senaste valen och kommer i höst att återgå till M.
SD har helt enkelt inte levererat i sina hjärtefrågor men istället propagerat på utsvängande och onödiga frågor så som aborträtten, könsstympning av barn för judar och fler jag inte kommer fram med på rak arm. Varav ingenting jag håller med om och är fullkomligt värdelösa saker att ens argumentera för (eller emot abort i detta fallet) och jag förstår inte varför de måste arbeta för dessa fullkomligt idiotiska frågor.

Nej SD levererar inte där de ska.
Men försöker leverera där de inte ska peta.

Så här är en svensk som inte kommer rösta på dom igen.
Citera
2026-06-16, 09:21
Medlem
Dom har närmat sig Moderaterna för mycket. Särskilt i den ekonomiska politiken och gällande vinster i välfärden. Gick man mer mot mitten där så skulle man locka fler kvinnor.
Citera
2026-06-16, 09:24
Medlem
Ja den som tar sd seriöst är ännu mer korkade än dom som sitter i partiet
Citera
2026-06-16, 09:38
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
För mig är det enkelt. Av alla partier så har SD minst dugliga politiker av alla. Det är lögner, rasism, järnrör, trollfabriker och annat som gör att jag inte har någon som helst tillit till partiet.
Jag har hört så många SD-politiker stå rakt upp och ljuga att jag inte litar på något som någon säger.
Kommer ihåg en politiker som stod och berättade om hur "invandrargäng som åkte runt i en stad i minibussar och gruppvåldtog svenska blonda flickor". Synd att det aldrig hade hänt i staden han påstod.
Samma person tog ut lön utan att delta på möten, bodde inte ens i staden och utnyttjade hela situationen.

Det som skrämmer mig är att så många är villiga att rösta på ett parti som är så odugliga som SD är, även om viss av deras politik är bra.

Så det som avskräcker är inte idéerna, utan personer? Och då en beröringsskräck mot de som utmålats som klandervärda? Fast samma beröringsskräck gäller inte andra partier?

Som jag tolkat det så de som inte röstar på SD är det ett ”vi och dom”, för SD är de där som är klandervärda och de vill man inte förknippas med, för den egna personen är så pass mycket bättre. Är det en rättvis tolkning?
Citera
2026-06-16, 09:52
Medlem
DeValeras avatar
SD är det största partiet bland svenska män.

SD är det näst största eller tredje största bland män av utländsk bakgrund.

SD är detsamma när det gäller kvinnor av utländsk härkomst.

Det är svenska kvinnor som nobbar SD. Men det är faktiskt den grupp som allra mest gynnas av SD:s politik. Hade Sverige haft SD:s politik sedan 70-talet hade Sverige fortfarande varit en av världens allra mest trygga platser för Sverige att bo i. Inte som idag, att landet ligger tvåa i våldtäktsstatistiken efter om det nu var Sydafrika eller Lesotho.
Citera
2026-06-16, 10:05
Medlem
Smekarn87s avatar
SD har inget åt arbetarklassen. Noll vettig omfördelningspolitik. ISK vurmande skitparti.
Citera
2026-06-16, 10:34
Medlem
ExtremaMittens avatar
Jag tror vi är ganska överens om problembilden. Sverige har haft för hög invandring i förhållande till integration, bostäder, skola, vård och arbetsmarknad. Det är inte rasism att säga det. Det är verklighetskontakt. Ett land måste klara språk, jobb, trygghet, bostäder och skola om invandring ska fungera.

Därför behövs stram migration, krav på svenska, egen försörjning, laglydnad och respekt för jämställdhet och barns frihet. Där hade SD rätt långt innan många andra vågade säga det.

Men att ha rätt om problemet är inte samma sak som att ha hela lösningen. Gängkriminalitet kräver hårdare straff, fler poliser och snabbare domstolar, men också skola, socialtjänst, föräldraansvar och avhopp innan 12-åringar blir springpojkar.

Vårdköer beror inte bara på invandring, utan också på svag styrning, få vårdplatser och personalflykt. Bostadsbrist beror också på långsamma planprocesser och dyrt byggande. Skolkrisen beror också på lärarbrist, dålig ordning och svagt ledarskap.

Därför är min invändning mot SD inte att trygghet är oviktigt. Tvärtom. Min invändning är att trygghet kräver mer än hård ton. Sverige behöver stram migration och hård kriminalpolitik, men också vårdreform, skolreform, bostadsreform, arbete, företagande och fungerande myndigheter.

SD pekade på branden. Det var viktigt. Men nu behöver Sverige också någon som kan släcka den. Du får fundera och göra ett gäng valkompasser när du har sådana praktiska frågor i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Du har rätt i mycket du skriver. Men vilket parti är det bättre valet menar du? Vi kan inte prioritera alla frågor på en gång, och ett tryggt land måste väl vara prio ett?

Oavsett vad man tycker om SD och Åkesson finns en stor risk att ett maktskifte leder till att mycket av den politik som förts de senaste fyra åren rivs upp. Jag är orolig för att migrationspolitiken åter blir mer generös, trots att Sverige fortfarande har stora problem med integration, bostadsbrist och kriminalitet.

Jag anser att politiken först borde fokusera på att lösa de utmaningar vi redan har innan vi tar emot fler människor. För mig handlar det om att värna sammanhållningen, ställa tydligare krav på språkkunskaper och integration samt minska segregationen.

Upplever också att vänstern i dag lägger större vikt vid identitetspolitik och politisk korrekthet än vid den traditionella idén om folkhemmet och ett samhälle med gemensamma normer och ansvar. Jag tycker att man varit naiv kring konsekvenserna av en stor invandring och underskattat problemen med gängkriminalitet, parallellsamhällen och bristande integration.

Därför hoppas jag att den nuvarande inriktningen på migrations- och kriminalpolitiken fortsätter även efter nästa val. Och det behöver vi SD för.
Citera
2026-06-16, 10:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nej, såklart de inte vill döda sina sponsorer
För mig är Sponsor ett positivt ord.
Citera
2026-06-16, 10:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Ja, de vill ju bara komma åt sina obscent höga skattefinansierade löner. Resten skiter de i.
Om rikdagsmännens löner vore kommunist-låga så skulle de som är högt uppsatta i privata näringslivet = smarta personer inte vilja bli riksdagsmän.

Personligen tycker jag inte avundsjuka är en särskilt positiv drivkraft.
Citera
2026-06-16, 10:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja12
SD och NS är väldigt lika. Kamp emot invandrare alla vita som håller måttet.
SD kämpar inte mot invandrare, SD kämpar för Sverige och allt som är svenskt. De är konservativa helt enkelt. Det är fint. Motsatsen är Globalism, det är vi trötta på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in