Jag tror vi är ganska överens om problembilden. Sverige har haft för hög invandring i förhållande till integration, bostäder, skola, vård och arbetsmarknad. Det är inte rasism att säga det. Det är verklighetskontakt. Ett land måste klara språk, jobb, trygghet, bostäder och skola om invandring ska fungera.
Därför behövs stram migration, krav på svenska, egen försörjning, laglydnad och respekt för jämställdhet och barns frihet. Där hade SD rätt långt innan många andra vågade säga det.
Men att ha rätt om problemet är inte samma sak som att ha hela lösningen. Gängkriminalitet kräver hårdare straff, fler poliser och snabbare domstolar, men också skola, socialtjänst, föräldraansvar och avhopp innan 12-åringar blir springpojkar.
Vårdköer beror inte bara på invandring, utan också på svag styrning, få vårdplatser och personalflykt. Bostadsbrist beror också på långsamma planprocesser och dyrt byggande. Skolkrisen beror också på lärarbrist, dålig ordning och svagt ledarskap.
Därför är min invändning mot SD inte att trygghet är oviktigt. Tvärtom. Min invändning är att trygghet kräver mer än hård ton. Sverige behöver stram migration och hård kriminalpolitik, men också vårdreform, skolreform, bostadsreform, arbete, företagande och fungerande myndigheter.
SD pekade på branden. Det var viktigt. Men nu behöver Sverige också någon som kan släcka den. Du får fundera och göra ett gäng valkompasser när du har sådana praktiska frågor i huvudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Du har rätt i mycket du skriver. Men vilket parti är det bättre valet menar du? Vi kan inte prioritera alla frågor på en gång, och ett tryggt land måste väl vara prio ett?
Oavsett vad man tycker om SD och Åkesson finns en stor risk att ett maktskifte leder till att mycket av den politik som förts de senaste fyra åren rivs upp. Jag är orolig för att migrationspolitiken åter blir mer generös, trots att Sverige fortfarande har stora problem med integration, bostadsbrist och kriminalitet.
Jag anser att politiken först borde fokusera på att lösa de utmaningar vi redan har innan vi tar emot fler människor. För mig handlar det om att värna sammanhållningen, ställa tydligare krav på språkkunskaper och integration samt minska segregationen.
Upplever också att vänstern i dag lägger större vikt vid identitetspolitik och politisk korrekthet än vid den traditionella idén om folkhemmet och ett samhälle med gemensamma normer och ansvar. Jag tycker att man varit naiv kring konsekvenserna av en stor invandring och underskattat problemen med gängkriminalitet, parallellsamhällen och bristande integration.
Därför hoppas jag att den nuvarande inriktningen på migrations- och kriminalpolitiken fortsätter även efter nästa val. Och det behöver vi SD för.