2026-06-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ärade rikspucko, när om någonsin kommer tRumps avtal med Iran på något sätt öht att bli lika bra som Obamas om anrikat Uran? Och om avtalet nu faktiskt skulle bli minst lika bra, vad finns det för incitament för Iran att följa det? Det tRump ju ffa har bevisat gång på gång på gång på gång mot ett flertal länder, är att man ALDRIG kan lita på USA!

Fool me once, shame on you.
Fool me twice, shame on me.

Allt trumps korkade kaos och konfliktsökande har inte lett till något positivt för usa utan tvärtom, och inte gjorde detta korkade krig det heller. Man ska givetvis sätta sitt land först (vilket ledarna i europa och i synnerhet sverige inte gör), som han säger, men det betyder inte att man ska göra sig fiende med alla andra utan vettig anledning då det knappast gynnar ens land långsiktigt. Dock så satte han inte ens sitt land först nu, utan israel.

Trump gav mycket mer men fick inte i närheten av lika bra avtal som obama, ett avtal som han kallade för katastrofalt och lämnade.
Citera
2026-06-15, 22:20
Medlem
🥳🥳nu kommer mina bullcert flyga,, blir en bra semester i år 🥳🥳
Citera
2026-06-15, 22:32
Medlem
Oh-be-wans avatar
Rent trams. Alltihop. De håller ju på att snacka skit om vapenstillestånd, samtidigt som de skjuter på varandra. Snart kommer Iran och Israel ligga i luven med varandra.
Citera
2026-06-15, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Trumps fredsförhandlingar handlar ju enbart om att manipulera oljepriserna...

Manipulera? Du menar påverka? Att manipulera är något som sker i bakgrunden. I detta fall finns det inget som inte är uppenbart och tydligt. Jag antar då att du menar att han försöker få ner oljepriserna.
Citera
2026-06-15, 23:38
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Trump håller istället på att integrera USA:s militär med Israels ytterligare medans det här medeibruset om att han dragit undan mattan på Israel pågår alltså.

Sektion 224 utav Fiscal Year 2027 National Defense Authorization Act. "United States-Israel Defense Technology Cooperation Initiative".

Jag tror skiten verkligen kommer träffa fläkten angående Iran först efter mellanårs-valen i USA. Det vi sett 2025 och 2026 hittils är ingenting i jämförelse med vad som planeras under Trumps sista två år vid makten. Oavsett hur mellanårsvalen slutar. Vilket parti som styr kongressen har ingen inverkan på regimbyten. Det som jag tror kommer hända är att Demokraterna när de återkopplat greppet om kongressen kommer börja försöka ställa Trump inför riksrätt igen vilket kommer pressa Trump till att avleda ännu mer än hittills med att hålla på mot Iran. Det är ju redan ganska uppenbart att det är Epstein filerna som fick han att dra igång det här senaste kriget i år mot Iran med Israel.

Nästan rätt.
Men saken är att mellanårsvalet kommer ställa till det rätt mycket för den annars så väloljade nuvarande maskinen som Trump styr. Det kommer bli svårt att "pass a bill" när Trump förlorar, och då blir det inte enkelt att genomföra ens det Trump hittills gjort mot Iran eller något annat land, än mindre det du pratar om.

Jag tror Trump har insett att de inte hinner få till Irans fall innan valet, och för att rädda sig själv/sin legacy och det värsta utfallet när han förlorar, försöker han snabbt mitigera genom att få en "fredlig" win som då han hoppas tas i beaktning.
Citera
2026-06-15, 23:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Nästan rätt.
Men saken är att mellanårsvalet kommer ställa till det rätt mycket för den annars så väloljade nuvarande maskinen som Trump styr. Det kommer bli svårt att "pass a bill" när Trump förlorar, och då blir det inte enkelt att genomföra ens det Trump hittills gjort mot Iran eller något annat land, än mindre det du pratar om.

Jag tror Trump har insett att de inte hinner få till Irans fall innan valet, och för att rädda sig själv/sin legacy och det värsta utfallet när han förlorar, försöker han snabbt mitigera genom att få en "fredlig" win som då han hoppas tas i beaktning.

Jag gjorde ju redan poängen att en Demokratiskt styrd kongress kommer att pressa Trump med riksrätts-processer och dylikt så att Trump i sin tur blir ännu mer desperat (var han ju redan pga Epstein filerna vilket är en del av anledningen han och Israel drog igång det här kriget med Iran i våras) än han redan är och börjar jävlas ännu mer med Iran. Hålla på och kringgå kongressen med krig och kupper och sånt gör amerikanska presidenter som tradition.

Jag måste däremot rätta mig själv angående en sak i mitt förra inlägg. Det är inte sektion 224 längre. Det är 219 nu. Massie och Khanna försöker stoppa det.

Det och USA och Israel gjort 2025 och 2026 mot Iran är bara uppvärmning. 2027 eller 2028 vill de lägga in nådastöten.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-16 kl. 00:06.
Citera
2026-06-16, 00:44
Avstängd
En sak jag också undrar över är om åtminstone högersidan i Israel genuint ens är intresserade utav regimbyte i Iran. Utan de bara gör sig till och att de i själva verket ser regimen i Teheran som en nödvändig dåre åt dem som hjälpt Israel på traven med att destabilisera mellanöstern åt dem sedan 1979.

Paradoxalt nog så hade kanske inte Israel varit lika mäktiga i regionen idag ifall den officiellt Israelvänlige Shahen aldrig fallit. Utan mullornas antagonism med sina proxier som tex Hizbollah har istället fött Israels egna eld och gett Israel svepskäl. Det är så jag mer och mer börjar se det.

Under Shahen var Iran i själva verket en viktigare partner för USA i regionen än vad Israel var det. Nixon ville att Iran skulle vara USA:s linchpin i hela Asien. Det ryktas att Israel (och även saudierna och gulfstaterna) egentligen var avundsjuka på Iran innan islamiska revolutionen. Efter islamiska revolutionen däremot har ju Iran inte varit något land för någon att vara särskilt avundsjuk på precis. Islamiska revolutionen i Iran gjorde på så vis Israel samt saudierna/gulfstaterna än mer till USA:s gunstlingar än vad de redan var innan.

Food for thought.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-16 kl. 00:57.
Citera
2026-06-16, 01:32
Avstängd
Undrar också om de 300 miljarderna är en sorts muta för att bygga upp Iran igen och kuppa bort mullorna så att Iran blir mer Israelvänligt likt hur Egypten och Jordanien betalades av en gång i tiden. Vi får väl se när vi har hela dealen tillgänglig. Men det här är ändå min misstanke. Har kanske något att göra med att få Iran med i Abraham-avtalen också.
Citera
2026-06-16, 02:59
Medlem
Väldigt kul hur Mark Levin flipflopade och numera är mot Trump igen. Dessutom attackerar han skoningslöst andra judar som tycker att avtalet kan vara en väg framåt. Trevlig kille den där Mark.
Citera
2026-06-16, 05:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Väldigt kul hur Mark Levin flipflopade och numera är mot Trump igen. Dessutom attackerar han skoningslöst andra judar som tycker att avtalet kan vara en väg framåt. Trevlig kille den där Mark.

Narrativet från Levin och andra hasbara operativa verkar snarare vara att Trump blir förd bakom ljuset på något sätt. Det verkar istället vara Vance de är mest förbannade på.

Är det förresten Chuck Schumer som Levin också attackerar just nu när du menar "andra judar"?
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-16 kl. 05:28.
Citera
2026-06-16, 05:28
Avstängd
För övrigt verkar de 300 miljarderna vara pengar USA ska skänka gulfstaterna för gulfstaterna att sedan investera på Iran.
Citera
2026-06-16, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Boomers och annat löst folk alltså.
Löst folk gillar att köra bil? Vad är det som gör dig bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in