2026-06-15, 23:58
Medlem
Bledsaters avatar
Gissar att Trump tycker han förtjänar Fifas fredspris igen nu när han fått slut på ett krig han själv startade.
Citera
2026-06-16, 00:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det började med att Hizbollah attakerade norra Israel. Oavsett vad vi tycker om saken svarar alltid Israel på sådant. Då attakerade Israel Hizbollah fäste i Beirut. Hizbollah har attakera norra Israel någon gång till under dagen.

Så vem trappade upp?

Israel.

Oavsett vem som startade fientligheterna, så är Israel alltid den som eskalerar mest därefter. Det är så Israel fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Sedan är ju frågan jag ställer mig attackerar verkligen Hizbollah norra Israel utan godkännande av Iran? Det kan ju även vara så att IRGC bad Hizbollah göra detta. Det är ju som jag förstår det IRGC som har kontakten med Hizbollah och de tror jag inte vill se ett avtal.

Fick du med dig att det var protester mot avtal i Iran igår. Det ska ju ha varit i minst två städer. Det var ju de regim trogna eller hardliners som stod för dessa. De gick ju ganska hårt åt mot Irans talman och utrikesministern, de som förhandlar, den politiska delen.

Pressen på att inte skriva på avtal för Irans del har ju växt senaste tiden.

Vill man inte se anfall mot Beirut, attakera inte inne i Israel. Så enkelt är det.

Det resonemanget kan gå åt båda håll:

Vill man inte se anfall mot Israel, så härja inte i grannländerna. Så enkelt är det.

Israel har valt sina bekymmer själva.
Citera
2026-06-16, 02:51
Medlem
Det har alltså INTE signerats något fredsavtal, eftersom Trump inte erkänner digitala signaturer. Det är ju mycket välkänt att Trump upphävt alla digitala signaturer som hans föregångare utförde.
Citera
2026-06-16, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Kan nån någongång tacka trump för allt han gör?

Han får ju bara skit hela tiden
Inget emot Trump, men vad exakt har han åstadkommit i reala termer gällande Iran? Det vi har fått är bara ett memorandum om att de ska fixa ett avtal inom två månader och att de håller tillbaka beskjutning av varandra tills dess.

Vad avtalet sedan innehåller är ju frågetecknet och riskerar att sätta situationen tillbaka på ruta ett som när kriget startade minus att Iran har förlorat sitt flygvapen, sin flotta, en rad kemiska, militära och nukleära industrier som lär ta tid att bygga upp.

Israel lär väl inte bli glada om de inte får agera mot Hizbollah och jag antar att Trump har sagt åt Iran att den biten inte gäller i detta memorandum.
Citera
2026-06-16, 07:41
Medlem
Vad gick rätt och fel enligt Ryan Mcbeth

https://www.youtube.com/watch?v=INQHl0aWacA (39 min)

Jag tror han har fel om dödskultstanken, men förstår att den finns. Ryan har rätt att man tog få förluster. Och jag är inte säker man nådde alla fyra målen. Man kan slå ut ledare men jag tycker det slog tillbaks. Se i videon vad gick fel.

Jag hade inte hört talas om APKWS.

X gjorde rätt men är generellt bajs - rätt.

Nobody is left behind - helt rätt

Kina och Ryssland kommer inte hjälpa vänner med egna styrkor. - rätt

Vad gick fel

Saknade skydd för vissa trupper. - rätt

Flyttade inte flygplan mellan baser. - verkar vara rätt

Diplomatiskt fiasko mot allierade (europa) - rätt

Inrikesproblem - rätt

Hormuzfiaskot - rätt

Inga fregatter - rätt

Har gjort kurderna sura tidigare - rätt

Vad kan USA förbättra - se videon

PS Jag kan ha missat något - se videon
Citera
2026-06-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Inget emot Trump, men vad exakt har han åstadkommit i reala termer gällande Iran? Det vi har fått är bara ett memorandum om att de ska fixa ett avtal inom två månader och att de håller tillbaka beskjutning av varandra tills dess.
Vad avtalet sedan innehåller är ju frågetecknet och riskerar att sätta situationen tillbaka på ruta ett som när kriget startade minus att Iran har förlorat sitt flygvapen, sin flotta, en rad kemiska, militära och nukleära industrier som lär ta tid att bygga upp.
Israel lär väl inte bli glada om de inte får agera mot Hizbollah och jag antar att Trump har sagt åt Iran att den biten inte gäller i detta memorandum.

När det gäller Irans flygvapen finns i princip allting kvar, då nästan alla modena flyg finns parkerade i bombsäkra bergrum, även om Trump lyckats bomba några gamla skrotfärdiga iranska militärplan.
Iran hade mycket riktigt ett fåtal stora krigsfartyg som kunde verka i fjärran farvatten, och dessa finns inte kvar.
Dock har Iran fortfarande tusentals med med mindre båtar, vilka i allra högsta grad är en maktfaktor i Irans nära farvatten och Persiska Viken.

Sen när det gäller Irans vapenindustrier är det mycket svårt att avgöra hur stor skada USA och Israel orsakat?
Det handlar om att Iran i flera årtionden varit medvetna om hotet från USA och Israel, och därför satsat på både decentraliserad och skyddad produktionsförmåga.
Istället för att bygga ett fåtal stora vapenfabriker, har Irans istället byggt tusentals med spridda små enheter, samt även anläggningar i skyddade bergrum.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-06-16 kl. 08:24.
Citera
2026-06-16, 08:13
Medlem
CIA menar att Iran inte är ärliga i sina avsikter om kärnvapnen, vilket framfördes av organisationens chef Ratcliffe vid ett möte med Trump. CIA-chefen fick stöd av Rubio och Hegseth, som alla uttryckte tvivel om Irans avsikter. Klåparna Vance och Witkoff pressade på för avtalet. Allt enligt axios enligt di.

Citat:
CIA-chefen John Ratcliffe uppges ha framfört detta i ett möte med president Donald Trump, medan denne var på väg att ingå en avsiktsförklaring med Iran om ett avslut på kriget.

Underrättelser ska visa att iranska företrädare har talat om överenskommelsen på ett annat sätt sinsemellan än vad de gjort vid förhandlingsbordet.

Ratcliffe, utrikesminister Marco Rubio och krigsminister Pete Hegseth uttryckte vid mötet tvivel om Irans avsikter, enligt Axios, som hänvisar till flera källor. Vice president JD Vance och Trumps två sändebud Steven Witkoff och Jared Kushner uppges ha förespråkat ett avtal.
Citera
2026-06-16, 08:32
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Mossad är tydligen mycket missnöjda, även IDF missnöjda men mindre så än Mossad. Missnöjet handlar inte om Irans kärnvapen utan att avtalet tar för lite hänsyn till proxys och ballistiska vapen.

Mossad skall tydligen vara extra missnöjda eftersom deras bedömning är att fortsatt blockad och sanktioner gör underverk för att skada Iran ekonomiskt och att regimen skulle ha avsatts innan årsskiftet om man bibehållit pressen.
...

Mossad har numera en av Netanyahu politiskt tillsatt chef, för första gången en person utan någon egen erfarenhet av underättelsearbete. Gofman, Netanyahus polare och f.d. militärsekreterare (en politisk post), har också redan påbörjat en politisk utrensning i Mossad som går ända upp på chefsnivå. Han tillträdde alltså för bara två veckor sedan.

Det går därför inte mera att lita på Mossad, lika litet som det går att lita på FBI (Kash Patel) eller CIA (John Ratcliffe) i USA.

- - -

Det är för övrigt ett välkänt faktum världen över att det är ett katastrofalt misstag att politisera en underrättelsetjänst. Förutom att det gör leveranserna opålitliga (vilket är allvarligt eftersom en underrättelsetjänst BARA leverar slutsatser, inte kontrollerbara underlag) så leder det till process där det politiska styret i ett land känner ett behov av att ta en egen kontroll av underrättelsetjänsten när regeringar byts ut (t.ex. vid val). Det leder i sin tur till utbyte och omflyttning av ledning och personal inom ett område där långsiktighet, personlig tillit och förtroende är helt avgörande för effektiviteten.

Därför är underrättelsetjänster, precis som militären, strikt avpolitiserade i de flesta demokratiska länder. I Storbritannien, i Sverige, i Tyskland, i Frankrike osv. Och tidigare också i USA oberoende av vilket parti som satt vid makten, innan Trump. Och tidigare också i Israel, men nu är den tiden förbi.
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-16 kl. 08:40.
Citera
2026-06-16, 08:40
Medlem
Citat:
CIA menar att Iran inte är ärliga i sina avsikter om kärnvapnen, vilket framfördes av organisationens chef Ratcliffe vid ett möte med Trump. CIA-chefen fick stöd av Rubio och Hegseth, som alla uttryckte tvivel om Irans avsikter. Klåparna Vance och Witkoff pressade på för avtalet. Allt enligt axios enligt di.

Irans position om kärnvapen var, är, och förblir denna, för 30-20-10 år sedan, idag, samt om 10-20 år.
-"Vi vill ha förmåga skaffa kärnvapen, men inte just nu, då färdiga kärnvapen skulle allvarligt störa våra goda relationer till våra muslimska grannländer"!

Därför har allt snack om Irans uran från IAEA, USA, Israel, EU och Väst varit en enda stor jävla teaterföreställning.
Där även Iran medverkat som en synnerligen aktiv skådespelare.
Det liknar i allra högsta grad om en domstol skulle döma en våldtäcksman till, "förbud att tänka på fitta"!
Alltså ett totalt meningslöst domslut.
Citera
2026-06-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Mossad har numera en av Netanyahu politiskt tillsatt chef, för första gången en person utan någon egen erfarenhet av underättelsearbete.

Generalmajor Gofman är inte den förste Mossad-chefen som rekryterats externt. Tvärtom brukar Mossadchefen omväxlingsvis vara en underrättelseperson respektive en generalsperson. Du sitter alltså som vanligt och ljuger, alternativt har du ingen koll på det du skriver om.

Man kan för övrigt hävda att Gofman, som var brigadgeneral under attackerna 7 oktober, och som själv gav sig ut på fältet och tog strid mot terroristerna - han skottskadades i strid med Hamas - är precis den typ av modig person Mossad behöver när Israel befinner sig i krig, dvs en person som inte är rädd för att smutsa ner sig.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-16 kl. 08:54.
Citera
2026-06-16, 09:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
med tanke på hur ekonomin kommer blomstra nu när hormuzsundet öppnas borde han få ekonomipriset till alfred nobels minne
Nja inte ett helt pris om Iran kommer kräva tull av alla som passerar sundet.
Citera
2026-06-16, 09:46
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Just det här stycket är intressant:

Citat:
Underrättelser ska visa att iranska företrädare har talat om överenskommelsen på ett annat sätt sinsemellan än vad de gjort vid förhandlingsbordet.

Man skulle vilja veta mer om exakt vad i diskrepansen mellan deras interna snack och det vid förhandlingsbordet bestod i.

Det både kan vara någonting, och absolut ingenting, beroende på vad som har sagts. Jag pratar om alla möjliga scenarion och positioner på jobbet, i stängda rum, men det betyder inte att jag sen har för avsikt att göra något annat än det jag presenterar i själva förhandlingen. Då har man bestämt sig.

Har dom däremot uttryckt att dom har för avsikt att finta om kärnvapnen, så borde inte Vance, Kushner, Witkoff och Trump ha avfärdat risken. Vilket dom nu verkar ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in