2026-06-15, 06:21
Medlem
Det är enkelt att kolla upp. Maila respektive region och fråga vad lägsta lönen för sjuksköterskor är.

De flesta ligger runt 30 000-33 000.
Citera
2026-06-15, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Egentligen har hela sjukvården problem på många olika nivåer och många människor utanför vården kommer aldrig riktigt fatta hur komplext vården är, och varför den blir värre med ökade sjukdomar/diagnostik/ fler äldre.

Vi sväller ju av ökade krav på dokumentation, onödiga administrativa uppgifter, krångliga IT-system från 80talet. Det finns en generell tröghet i systemet i grunden. Det är en av dom sakerna jag kanske föredrar privat vård i, dom kan skära bort mycket onödigt och därför kan öka effektiviteten. Men det är ett annat ämne.

Sen finns det mycket som fungerar bättre än vad jag framställer det. Våra resultat/statistik säger mycket om det, men inte allt.

Vad gäller ämnet (lönen), så kommer inte nödvändigtvis mer lön lösa alla problem givetvis. Det är en morot, ett delproblem. När folk i den här tråden nämner sjuksköterskor i tex. USA med ~100k så måste dom fatta att det är helt annorlunda i USA. Helt annan struktur och krav.

Sedan har vi ett stort problem, Det spelar nästan inte någon roll hur hög prestation du har, hur hög kompetens du har och hur många ansvarsområden du har m.m. för löneutvecklingen hos din AB (inom regionen/kommunen). Du kan lika gärna få typ lika mycket som någon som underpresterar. Det gör något med en grupp när prestation och mer ansvar inte lönar sig.

Men däremot kan du få fina referenser av det och byta AB och få betydligt högre lön såvida du sköter dig och beter dig frisk. Vilket är problematiskt. Du kan inte behålla din erfarna och ansvarstagande personal.

Jaja det är väldigt enkelt att gömma sig bakom ”komplex apparat” och ”ni fattar inte, ni är utanför sjukvården”.

Varje gång den här diskussionen kommer upp så gömmer ni er bakom ”men jag kan inte rå för att cheferna är skit”, när sjukvården i själva verket bara är summan av alla er som arbetar där. Och om summan är skit så blir hela sjukvården skit.

Jag behöver inte jobba inom sjukvården för att se vad det är för icke-kvalitet som ni erbjuder. Det sjuka är att den enda anledningen majoriteten av er oduglingar ens har arbete och lön är för att staten tvingar oss att betala er via skattesedeln. På en marknad med privat sjukvård så hade majoriteten av er oduglingar inte haft jobb då ingen konsument i sitt sinnes fulla bruk hade köpt era såkallade tjänster. Och babbla inte om att det finns privat sjukvård i Sverige, för det finns det inte. Allt är finansierat av skatter.

Nästan 100000kr av min lön går till sjukvården varje år. För den summan kan du köpa världens bästa sjukvårdsförsäkring. Men i Sverige får man en kärring på vårdcentralen som hänvisar till 1177 om man inte balanserar mellan liv och död. Om ens då.

Så någon lön ska ni inte gnälla på. Det har ni ingen rätt till att göra. Håll käften och jobba.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2026-06-15 kl. 08:14.
Citera
2026-06-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Jag är rätt insatt då jag har en syster som är sjuksköterska.

Har man inte för avsikt att jobba i norra Norge så suger lönen kvinnopung.
Norra Norge är perfekt om man kan och vill, konkurrensen är minimal då ingen vill dit. Syrran har jobbat där. Allt som allt efter alla kostnader osv drog hon in mer på 3-4 månader där än vad hon skulle gjort här på 1 år.

Sverige suger. Lönerna är små, tempot högt och skatten hög.

Har inget med valutakurs att göra. Norska kronan är nästan på samma nivå som svenska numera.

Ja lönerna suger i sverige eftersom vi är försörjningsskyldiga för varenda jävla blatte och neger på denna jävla planet!
Citera
2026-06-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jaja det är väldigt enkelt att gömma sig bakom ”komplex apparat” och ”ni fattar inte, ni är utanför sjukvården”.

Varje gång den här diskussionen kommer upp så gömmer ni er bakom ”men jag kan inte rå för att cheferna är skit”, när sjukvården i själva verket bara är summan av alla er som arbetar där. Och om summan är skit så blir hela sjukvården skit.

Jag behöver inte jobba inom sjukvården för att se vad det är för icke-kvalitet som ni erbjuder. Det sjuka är att den enda anledningen majoriteten av er oduglingar ens har arbete och lön är för att staten tvingar oss att betala er via skattesedeln. På en marknad med privat sjukvård så hade majoriteten av er oduglingar inte haft jobb då ingen konsument i sitt sinnes fulla bruk hade köpt era såkallade tjänster. Och babbla inte om att det finns privat sjukvård i Sverige, för det finns det inte. Allt är finansierat av skatter.

Nästan 100000kr av min lön går till sjukvården varje år. För den summan kan du köpa världens bästa sjukvårdsförsäkring. Men i Sverige får man en kärring på vårdcentralen som hänvisar till 1177 om man inte balanserar mellan liv och död. Om ens då.

Så någon lön ska ni inte gnälla på. Det har ni ingen rätt till att göra. Håll käften och jobba.

Jag kan inte gå in här på alla detaljerna. Då ämnet blir för OT. Skrivits massor av trådar om det. Du kan säkert söka alla mina inlägg och skriva där.

Jag har inte skrivit något om cheferna? Vad får du fram det? Eller går du all in du i dina fördomar? Avd chefen kan inte göra ett skvatt åt systemet. Knappt direktören.

Du målar upp en väldigt förenklad bild och den är väldigt onyanserad. Är du säker på att du inte har alldeles för mycket fördomar och slutat mentalisera? Förmodligen förstår du inte det själv. "Öh, jag är missnöjd med vården all personal är dååållig". Logiskt.

Något positivt.. ska jag ändå lämna här, när du blir sjuk på riktigt så kommer du få igen för din pengar. Om du visste hur mycket en vårdplats/IVA plats/operation
kostar dagligen. Men just nu förstår du inte det.

Lycka till med din bild av vården, du tror kärringen i receptionen har fler tider för din ömma tå, när alla tider är upptagna. Däremot kan jag hålla med om att vårdcentraler behöver förbättras. Men du blandar ihop individfel med systemfel i sjukvården.

Du har inte mött mig, så du har ingen aning om kvaliteten och det är synd, hade varit för jävla trevligt och visa er hur det ska vara och är.
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-15 kl. 11:37.
Citera
2026-06-15, 10:56
Medlem
KillPus avatar
Ingen mening att satsa på regioner med detta yrke. I kommunen får man 35-40 papp direkt.
Citera
2026-06-15, 13:27
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ingen mening att satsa på regioner med detta yrke. I kommunen får man 35-40 papp direkt.

Det får du i regionerna också. Folk som skriver 30 har ingen susning. Det kan du få som usk.
Citera
2026-06-15, 13:31
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Det får du i regionerna också. Folk som skriver 30 har ingen susning. Det kan du få som usk.
Vilken region då?
Citera
2026-06-15, 13:31
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Det tror jag inte.
Citera
2026-06-15, 13:49
Medlem
Citat:

Där håller jag med. Du kan lätt få 40 papp som MAS på ett äldreboende i kommunen.
Citera
2026-06-15, 14:15
Medlem
Luriosans avatar
Det absolut värsta är att börja plugga till sjuksköterska efter studenten utan att ha läst vård och omsorg. Du är begränsad till sommarjobb hos privata företag och kommuner - om ens det. Jag har läst en del jobbannonser för sommarjobb hos sjukhus. De vill ha antingen undersköterskor med legitimation eller sjuksköterskestudenter som läst minst termin tre.

Jag kan väl tycka att ingångslöner på 30k är ganska bra med tanke på att många inte har någon större arbetslivserfarenhet inom området. Som en del andra på forumet har påpekat i andra trådar - sjuksköterskeutbildningen gör sig bäst som en YH-utbildning med fokus på praktik. Vill man ägna sig åt forskning får man komplettera eller läsa någonting annat. Dvs, man har samma upplägg som i USA.

Jag tror att det hade höjt nivån på vården att få in personer med någon slags erfarenhet av yrket.

Lite OT men enligt min mening är hierarkin inom sjukvården är problemet. Nu när undersköterskor fått en legitimation av Socialstyrelsen kan mycket av sjuksköterskornas jobb läggas på undersköterskor. Varför man behöver 3 års utbildning för att koppla bort dropp, sätta PVK och hantera respiratorer är för mig en gåta. Som undersköterska kan man få dessa delegeringar, men som sjuksköterska har man de oftast automatiskt.

Anställ sedan mer vårdbiträden som kan pyssla med tråkig omvårdnad som hygien och bädda rent sängar.

Men yttrar man dessa åsikter för sjuksköterskor blir de genast kränkta eftersom de tycker att deras högskoleutbildning är sååå svår och man måste ha denna utbildning för att pyssla med den mer medicinskt avancerade omvårdnaden.
Citera
2026-06-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Det absolut värsta är att börja plugga till sjuksköterska efter studenten utan att ha läst vård och omsorg. Du är begränsad till sommarjobb hos privata företag och kommuner - om ens det. Jag har läst en del jobbannonser för sommarjobb hos sjukhus. De vill ha antingen undersköterskor med legitimation eller sjuksköterskestudenter som läst minst termin tre.

Jag kan väl tycka att ingångslöner på 30k är ganska bra med tanke på att många inte har någon större arbetslivserfarenhet inom området. Som en del andra på forumet har påpekat i andra trådar - sjuksköterskeutbildningen gör sig bäst som en YH-utbildning med fokus på praktik. Vill man ägna sig åt forskning får man komplettera eller läsa någonting annat. Dvs, man har samma upplägg som i USA.

Jag tror att det hade höjt nivån på vården att få in personer med någon slags erfarenhet av yrket.

Lite OT men enligt min mening är hierarkin inom sjukvården är problemet. Nu när undersköterskor fått en legitimation av Socialstyrelsen kan mycket av sjuksköterskornas jobb läggas på undersköterskor. Varför man behöver 3 års utbildning för att koppla bort dropp, sätta PVK och hantera respiratorer är för mig en gåta. Som undersköterska kan man få dessa delegeringar, men som sjuksköterska har man de oftast automatiskt.

Anställ sedan mer vårdbiträden som kan pyssla med tråkig omvårdnad som hygien och bädda rent sängar.

Men yttrar man dessa åsikter för sjuksköterskor blir de genast kränkta eftersom de tycker att deras högskoleutbildning är sååå svår och man måste ha denna utbildning för att pyssla
med den mer medicinskt avancerade omvårdnaden.
Undersköterskor har ingen legitimation. Däremot har de numera en skyddad yrkestitel.
Citera
2026-06-15, 16:21
Medlem
israelisinnocents avatar
Exakt, USA är ett föredöme
Där kan man göra sig förtjänt av vård i världsklass
Ska flytta dit nu när trump försvinner
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in