2026-06-15, 06:47
Medlem
Tycker det är ett dåligt förslag.
Jag menar en sån liknande huvudbonad som duk på huvudet kan en tant ha eller någon 20 åring som klär sig i hip hop liknande stil.
Burka är bra att förbjuda! Men slöja kan muslimerna få ha. Det ska ändå vara kvar lite religonsfrihet. Men tycker många andra åtgärder är bra. Och det ör inte så mycket för muslimernas skull jag inte vill ha slöjförbud. Utan för svenskarna och friheten i första hand. Tror vi överdriver detta. Det räcker att utvisa massa kriminella invandrare och ha återvandring för dessa. Finns också massa bra invandare och muslimer som är integrerade i samhället. Glöm inte det nu i erat missnöje!
Citera
2026-06-15, 07:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Men det här handlar väl om att göra sverige oattraktivt för muslimer? I synnerhet för konservativa dylika?

Helt riktigt, en äkta muslim skulle helt enkelt inte välja ett land som tvingar kvinnan att ta av slöjan så hela tanken med förslaget är att dessa människor ska ”fly” till annat land.
Citera
2026-06-15, 07:47
Medlem
Benny98s avatar
Det som SD vill förbjuda är slöja på små barn och offentliganställda. Det hatar muslimerna, därför att hela deras vision är världsherravälde. Det är därför terrorattackerna i Frankrike skedde. Jag har inga som helst förhoppningar att ett slöjförbud kommer att ske, vi har alldeles för många som tror att muslimerna skulle vägra acceptera ett islamistiskt styre.
Citera
2026-06-15, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det som SD vill förbjuda är slöja på små barn och offentliganställda. Det hatar muslimerna, därför att hela deras vision är världsherravälde. Det är därför terrorattackerna i Frankrike skedde. Jag har inga som helst förhoppningar att ett slöjförbud kommer att ske, vi har alldeles för många som tror att muslimerna skulle vägra acceptera ett islamistiskt styre.
Slöja i offentliga miljöer var det väl de ville förbjuda?
Citera
2026-06-15, 08:21
Medlem
Förbjud allt som har med slöja att göra! Dra in generösa bidrag och tvinga de som har bidrag att göra skäl för pengarna.Då skulle Sverige inte längre vara attraktivt för muslimer
Sen hörde jag att det jobbar många muslimer på Migrationsverket som släpper in muslimer och stoppar kristna.
Allt som är emot islam får min röst i valet så är det.
Folk måste lära sig att islam är farligt för kristna och hör inte hemma i ett kristet land.
Citera
2026-06-15, 08:39
Medlem
Låt vuxna ha vilken huvudbonad de vill. Låt grundskolans värld bli fri från religösa symboler som i Frankrike.
Detta trodde man inte 1990, att om 30 år kommer vi diskutera klädesplagg i valet. Så jäkla sjuk utveckling.
Citera
2026-06-15, 08:53
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
SD har inte bidraget det minsta till att bevara Sverige svenskt den senaste mandatperioden. Detta är garanterat valfläsk!

Kommer inte att lägga min röst på dem. Eventuellt medborglig samling.
SD har resignerat och nöjer sig med Kristerssons rester.
Citera
2026-06-15, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Låt vuxna ha vilken huvudbonad de vill. Låt grundskolans värld bli fri från religösa symboler som i Frankrike.
Detta trodde man inte 1990, att om 30 år kommer vi diskutera klädesplagg i valet. Så jäkla sjuk utveckling.

Du inser ironin i din text?
Citera
2026-06-15, 09:51
Medlem
ceyifam2s avatar
Nej, slöjförbud är inte förenligt med ett liberalt samhälle. Däremot bör samhället såklart motverka religiösa villfarelser och vidskepelse, det kan börja i skolan. Religion bör strykas som enskilt ämne och tas upp i samhällskunskap, historia, litteraturhistoria. Men det är en annan diskussion.

Vidare bör inga offentliga bidrag eller annat stöd (lokaler etc) tillhandahållas för organisationer som påbjuder slöja för kvinnor, eller förbjuder kvinnor helt i vissa verksamheter, såklart. Oavsett om det handlar om religiösa munkordnar, frikyrkor, judiska, muslimska eller andra församlingar.

Däremot är frågan om slöja väldigt ensidigt vinklad i media. Rimligen har väldigt många flyktingar i Sverige flytt från länder där regimen (politisk och/eller religiös - ofta båda) tvingat kvinnor att ha slöja. Dessa flyktingar, oavsett kön, måste man anta absolut inte vill se slöjor användas i Sverige. Ändå är ett förbud inte rätt väg att gå - däremot bör man såklart kunna diskutera om dessa flyktingars barn ska mötas av slöjor på exempelvis dagis. Inte helt självklart.
Citera
2026-06-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
bra förslags som aldrig kommer genomföras ändå. bara luft

Exakt!! Alt valfläsk? Lura tebax några lättlurade väljare.

Vad som däremot hade varit seriöst och genomförbart är slöjförbud upp till viss ålder främst i skolor. Helst hade jag velat se fram till 18 år. Ja tror det är fullt möjligt. Sen kan man inte med tvång slita av slöjan men inför man betyg i uppförande så riskerar man ett ig/f om man inte följer dreascode. I gymnaiset inför man ett förbud mot att vistas på skolan om man har slöja inomhus och då ryker CSN. Detta får ju såklart även gälla pojkar som bär mössa och keps inonhus för det ska ändå va jämnatällt.
Citera
2026-06-15, 09:55
Medlem
Alltså jag har röstat på SD i flera val men slöjförbud är att gå för långt. Det är lite som att förbjuda en mössa. Heltäckande burka är en annan sak.

Däremot borde företag få ha klädkoder på sin arbetsplats där de kan förbjuda slöja.
Citera
2026-06-15, 10:14
Medlem
kibokos avatar
Skulle man förbjuda musöimska slöjor men tillåta sjalar, huckle, judiska huvuddukar etc så kan ju muslimska kvinnor bära sådana iställen. Det viktiga för dem är väl att täcka håret.

Så det låter som en lag som blir lätt att kringå. Om man inte helt enkelt förbjuder just muslimska kvinnor att täcka håret på något sätt, men då vore det mer ärligt att skippa religionsfrihet och förbjuda muslimer i Sverige helt. Och såklart ignorera att det bryter mot diverse folkrätter.

Är det skolan man vill åt så är det lättaste att förbjuda huvudbonader, alla kategorier i skolan. Men då riskerar man såklart att stöta sig även med andra religiösa grupper.

Tror det hade varit bättre att jobba mot de som faktiskt utsetts för tvång från sina föräldrar, män, klanledare etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in