Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Litt OT men kanskje også litt relevant: det som blir angitt å være den mest avanserte språkmodellen innen kunstig intelligens så langt, ble i helgen trukket tilbake fordi utvikleren mener den er "for kraftig" til å brukes i samfunnet. Det blir også påstått at den kan ha blitt lekket til Kina. Man er visst redd for at den kan hjelpe hackere der med å komme seg inn i bl.a. amerikanske systemer.
Jeg har personlig lite kunnskap om hvordan dette egentlig fungerer, men jeg skjønner såpass at såkalt kunstig intelligens kan hjelpe folk med å "kutte hjørner" fordi langtekkelige og kompliserte matematiske oppgaver nå kan gjøres på null komma svisj.
Da tenker jeg selvsagt også på kryptosporet i denne saken. Altså - hvis den så langt mest avanserte AI-modellen er så avansert at amerikanske myndigheter ikke ønsker den tilgjengelig, kan den da ha kapasitet til å ta knekken på f.eks. Monero-krypteringen?
Dette handler for ordens skyld ikke om GPT fra OpenAI (som har vært brukt flittig av enkelte her i tråden), men om konkurrenten Anthropics som etter sigende har utviklet en langt mer "intelligent" variant.
Kilde
Det her er hva en av dem svarer.
kan du teoretisk knekke krypteringen for kryptovalutaen monero?
Nei, ikke teoretisk på en realistisk måte med dagens eller nær fremtidens teknologi. Monero er bygget på svært sterk kryptografi som anses som uslåelig i praksis.
Hvorfor det er trygt Monero bruker flere lag med kryptografi for å skjule avsender, mottaker og beløp:Ring signatures (blander din signatur med andre for å skjule avsender).
Stealth addresses (engangs-adresser som gjør det umulig å koble mottaker).
RingCT (Confidential Transactions med Bulletproofs) som skjuler beløpet.
Elliptic curve-kryptografi (spesifikt Ed25519 / Curve25519-baserte konstruksjoner), som baserer seg på det diskrete logaritme-problemet – et matematisk problem som er ekstremt vanskelig å løse.
Dette er ikke "bare" AES-kryptering, men asymmetrisk kryptografi der sikkerheten ligger i at det er beregningsmessig umulig å finne private keys ut fra public keys med klassiske datamaskiner, selv med enorme ressurser.
Teoretiske truslerQuantum computing — En stor nok kvantedatamaskin (med tusenvis av stabile qubits) kunne i teorien bruke Shor’s algoritme til å løse diskret logaritme-problemet og knekke elliptic curve-krypto. Men vi er fortsatt langt unna praktisk brukbar kvanteteknologi for dette (spesielt mot Moneros parametre). Monero-folket jobber allerede med post-quantum oppgraderinger.
Matematiske gjennombrudd — Hvis noen finner en effektiv måte å løse det diskrete logaritme-problemet på elliptic curves, ville det ramme ikke bare Monero, men også mye av internetts sikkerhet (HTTPS, SSH, etc.). Det har ikke skjedd.
Tidligere svakheter — Det har vært noen implementasjonsfeil og statistiske angrep som har de-anonymisert noen transaksjoner under spesielle forhold, men ikke protokollen som helhet. Monero har fikset disse.
Ingen nasjonalstat eller aktør har offentlig (eller etter det vi vet) knekt Monero på protokollnivå. Det er derfor IRS har utlyst store summer til de som klarer det – uten at noen har tatt premien.
Kort sagt: Teoretisk kan alt knekkes hvis du har uendelig tid, energi og en revolusjonær matematisk oppdagelse. I praksis er Monero blant de mest solide privacy-løsningene vi har i dag. Det er mye mer sannsynlig at folk blir avslørt gjennom feil bruk (wallet-sikkerhet, exchange-koblinger osv.) enn at selve krypteringen knuses.