Citat:
Ursprungligen postat av
Stallhagen
Vad ska den kära fun tycka om att hennes make undanhåller rätt stora summor pengar samtidigt som familjen får bo i ett råtthål och hon får slita på timme för att ha råd med mat och begagnade kläder åt barnen?
Jag köper inte det här, det måste ligga något ännu underligare, smutsigare, och korkat bakom. Annars vore det inte vår baron.
Jag trodde också först trodde att Baronen ägnat sig åt någon form av ekonomiskt fifflande när jag såg siffrorna. Men ju mer man tänker på saken, desto mindre sannolikt känns det. Inte för att Baronen är hederlig, utan för att hela operationen skulle kräva planering och grundläggande matematisk förmåga.
Och där börjar problemen för Trosas perversa byfåne. Baronen har inte direkt gett intryck av att vara någon ekonomisk tänkare. Tvärtom verkar den flintskalliga runkbögen vara totalt ekonomiskt hjärndöd, vid sidan av att idioten fortfarande räknar på fingrarna. Så det känns osannolikt att Baronen fifflat med ekonomin. Den typen av verksamhet kräver trots allt en viss kompetens.