2026-06-14, 19:43
  #37
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Valsystemet och statsskicket

Strix/Mod
Citera
2026-06-14, 19:47
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Man kan bli 100. Du vet inte om du lever till valet.

Är inte risken att åldringar som inte jobbar och betalar skatt bara kommer rösta på det parti som lovar mest till åldringsvården?
Citera
2026-06-14, 19:55
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Vi borde bli mer selektiva kring medborgarskapet. Kommer man från ett annat västligt land med Kristna värderingar så kan man få medborgarskap efter 10-15år.

Ser du inte en viss poäng med att kunna välkomna nya medborgare relativt snabbt?

Citat:
Helst av allt ska människor från sådana skitländer aldrig någonsin ens få sätta sin fot här.

Undantag är Japan och ett fåtal andra länder.

Varför ska, som du själv uttrycker det, "skitländer" som Japan och ett fåtal andra undantas?
Citera
2026-06-14, 20:01
  #40
Avstängd
triptykens avatar
En vän gav förslaget att män som aldrig har haft sex med nån utan pengabetalning ska fråntas rösträtt och jag tycker det låter bra.

Om ingen vill ge godkännande officiellt att en man har haft sex och vart "OK" så bör den mannen fråntas rösträtt.

Man slipper pojkmän som knappt kan prata med kvinnor. Man slipper pojkmän som är så defekta att dom inte kam ha sex med nån om inte pengar eller kontroll är en del av det och man slipper incels dom är SDs största röstgrupp.
Hur mångas fruar hade gått i god för dom om dom inte fått lära sig att som män använda tungan och fingrarna gud gav dom?

SD hade väl hamnat under 4% spärren antagligen eftersom män i den gruppen ofta är mesiga och rädda älskare.
Citera
2026-06-14, 21:09
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ser du inte en viss poäng med att kunna välkomna nya medborgare relativt snabbt?



Varför ska, som du själv uttrycker det, "skitländer" som Japan och ett fåtal andra undantas?

Nej varför det? Vad skulle det vara bra för?

Och som jag nämnde tidigare så beror det på var personen kommer ifrån.
Citera
2026-06-14, 21:11
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tazzarnas
100

Och du kan spåra dina rötter 100 generationer bakåt?
Citera
2026-06-14, 21:16
  #43
Medlem
dude2ks avatar
De ska inte ha några rättigheter överhuvudtaget tycker jag.
Citera
2026-06-14, 21:25
  #44
Medlem
Drettans avatar
Men hur ska vänstern annars vinna, och göra Sverige till ett Kalifat?
Citera
2026-06-14, 21:49
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Är inte risken att åldringar som inte jobbar och betalar skatt bara kommer rösta på det parti som lovar mest till åldringsvården?
Skatt på pensionen. Risk att andra också röstar på det dom tjänar på. För övrigt långt från 70 till åldringsvården för de flesta.
Citera
2026-06-14, 22:41
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Ingen rösträtt ska ges invandrare i år och framöver
En rösträttsprocess ska kunna sökas efter lagligt uppförande 30 år efter ankomst till Sverige.


Faktiskt rimligt att ha någon form av längre gräns. Som det är nu så kan dom rösta så fort de blivit medborgare vilket egentligen är ganska märkligt. Deras röst spelar lika stor roll som en svensk, trots att de kanske kommer från en diktatur med helt annan politisk kultur, trots att de kanske inte känner till mycket om detta land ens.

Sen om det ska vara att det är 30 år, 15 år, eller 40 år, kan man ju diskutera.
Men ja, helt rimligt att ingen rösträtt ges åt alldeles nyblivna medborgare.
Citera
2026-06-14, 22:47
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Ingen rösträtt ska ges invandrare i år och framöver
En rösträttsprocess ska kunna sökas efter lagligt uppförande 30 år efter ankomst till Sverige.

Man kan även ta det ett steg längre.
Om nya medborgare ska ses rösträtt, så utöver någon gräns på åratal som de varit medborgare.
Även ha att de ska ha betalat skatt på arbete i minst 10 år eller så.
Samt att de inte får ha gått på statligt bidrag mer än 50% av deras tid som de levt i Sverige.
Och att kriminella domar direkt ska diskvalicifera dom från att rösta också.

Då får vi mer att det är skötsamma nya medborgare som röstar.
Så slipper vi kriminella, kommunister, diktatorvurmare, bidragssnyftare etc.
Alla dom där civilisationsfientliga typerna man helst vill slippa.

Något sånt.
Citera
2026-06-14, 22:51
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Icke-svenskar ska inte ha medborgarskap överhuvudtaget. När man på väldigt lång sikt kanske blivit svensk så ska man kunna få ett. Men det gäller väl främst deras barn i så fall.
Kommer aldrig hända. Förstår inte människor som ens funderar fram såna dumma förslag. Bara en åsna tänker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in