2026-06-14, 17:11
Medlem
Apologs avatar
Som vanligt blir man non-grata och paria om man kritiserar livsstilen eller klimatet som gör detta möjligt. För livet ska vara helt utan tjatiga regler och konsekvenser rakt in i en vägg.
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
För dom som inte vet så gör bromsmediciner att du inte kan smitta. Ett sätt att undvika att bli smittad av HIV av nån som inte är medveten om att dom har det och därför inte tar dom så finns Prep vilket man kan få utskrivet.

Varför det är viktigt vem det var hon hade sex med vet jag inte, men just den detaljen är tydligen kritisk bland trådens incels?
Så man är incel om man backar för en ständigt latent aids-fitta eller aids-kuk?
Jo tack då är det nog fan bättre att vara en incel än en vandrande kloak som käkar bromsmedicin livet ut.
2026-06-14, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Om du inte begriper att det var bättre för henne att testa sig när hon nu konstaterats med hiv då är du korkad. Hade hon inte testat sig hade hon dött i aids. Det är klart så länge du är oskuld behöver du inte oroa dig men när du har sex med andra människor kommer du att förstå bättre

nej hade hon inte testat sig så hade hon fått reda på att hon varit sjuk i vilket fall som helst och då sökt vård, precis som alla andra sjukdomar man får.

man går inte och testar sig för att se om man blivit förkyld, man märker det.

och givetvis gäller fortfarande min ursprungliga poäng - man ser till att man inte blir smittad från början genom att skydda sig.
2026-06-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
varför det? skadan är ju redan skedd.

det viktiga är ju att inte dra på sig en könssjukdom, när man väl är smittad lär det visa sig.

Är du 15 eller?
Att testa sig när man har ett aktivt sexliv är att vara ansvarsfull.

"När man väl är smittad kommer det visa sig"
Jasså? Klamydia och gonorré är exempel på könssjukdomar som ofta inte visar symptom hos män, eller så är symptomen diffusa. Men du kanske går till spådam istället för sjuksköterska tuffing?
2026-06-14, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Är du 15 eller?
Att testa sig när man har ett aktivt sexliv är att vara ansvarsfull.

"När man väl är smittad kommer det visa sig"
Jasså? Klamydia och gonorré är exempel på könssjukdomar som ofta inte visar symptom hos män, eller så är symptomen diffusa. Men du kanske går till spådam istället för sjuksköterska tuffing?

det ansvarsfulla är att skydda sig.

inte att ägna sig åt nån slags skademinimering efteråt.
2026-06-14, 17:18
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/r/1GfcuuXThX/

25 åriga Malva dejtade på Tinder och fick HIV. Nu går hon ut i Expressen och vill slå håll på fördommar om HIV.
Skulle ni dejta någon med HIV?
Hade ni knullat utan gummi? Med gummi?

Diskusionsfråga tror ni Tinderdejten var svensk eller importerad?

Män knullar utan gummi redan nu. Utan att fråga om man tar någon typ av preventivmedel eller om man har HIV. Så JA på båda. Män bryr sig i regel inte förens någon säger till dem att "du äter en bajsmacka"
2026-06-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
https://www.regionorebrolan.se/sv/aktuellt/hiv-idag-ar-inte-som-igar---att-leva-med-hiv-idag/

Idag är hiv-medicinerna så effektiva att personer med hiv kan leva ett långt liv och utan risk att överföra infektionen till någon annan. När en person har en välbehandlad hivinfektion överförs inte hiv vid sexuell kontakt.

Fördomar stavas med ett m.
Mycket märklig beskrivning av sjukdomen. När man gör en riskbedömning handlar det knappast om den smittade primärt, utan det okända man som sexpartner möter. Den där texten ska alltså invagga mig i en slags falsk säkerhet. Jag ska utgå från att alla som har HIV är välbehandlade och därför smittfria. Det får de gärna tycka som är engagerade i RFSL. Jag gör det inte.
2026-06-14, 17:29
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Män knullar utan gummi redan nu. Utan att fråga om man tar någon typ av preventivmedel eller om man har HIV. Så JA på båda. Män bryr sig i regel inte förens någon säger till dem att "du äter en bajsmacka"
Borde vara livstidsfängelse och 800k i böter för de som inte nämner att de har könssjukdomar innan samlag. Idioten har förstört Malvas liv och troligen tusentals fler.

Sjukt att folk får leva ut en livsstil som skapar ett samhälle i stil med San Franciscos Tenderloin eller Nigerians slum.
2026-06-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
nej hade hon inte testat sig så hade hon fått reda på att hon varit sjuk i vilket fall som helst och då sökt vård, precis som alla andra sjukdomar man får.

man går inte och testar sig för att se om man blivit förkyld, man märker det.

och givetvis gäller fortfarande min ursprungliga poäng - man ser till att man inte blir smittad från början genom att skydda sig.
Om man söker för att man har blivit sjuk av HIV är det stor risk att man antingen dör (en av tio) eller får bestående skador av följdsjukdomar (15 %). Siffran är totalt ungefär en av fyra.
2026-06-14, 17:37
Medlem
Fy fan, skulle inte ligga med henne. Det är inte 100% riskfritt att ligga med någon som har HIV, oavsett om de medicinerar och man kör med dubbla kondomer.

Malva har förstört sitt liv genom att åka till London för kuk. Inga barn, ingen vettig karl. Ingen framtid.
2026-06-14, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Om man söker för att man har blivit sjuk av HIV är det stor risk att man antingen dör (en av tio) eller får bestående skador av följdsjukdomar (15 %). Siffran är totalt ungefär en av fyra.

hur ser procenten ut ifall man skyddar sig från början? kanske är det en vettigare taktik än att gå genom livet, strunta i att skydda sig och bara gång på gång testa sig för en massa saker, efteråt.
2026-06-14, 17:45
Medlem
swedenistanis avatar
Rätta mig om jag har fel: enligt svensk lag så är du skyldig att säga till din partner att du har HIV om ni ska sex första gången?

fråga 2: vad händer om den hiv-smittade kvinnan/mannen inte säger till sin partner att den har HIV när det är väl dags för första sex:et, vilka brott begår personen?
Senast redigerad av swedenistani 2026-06-14 kl. 17:54.
2026-06-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Rätta mig om jag har fel: enligt svensk lag så är du skyldig att säga till din partner att du har HIV om ni ska sex första gången?

fråga 2: vad händer om den hiv-smittade kvinnan/mannen inte säger till sin partner att den har HIV när det är väl dags för första sex:et, vilka brott begår personen?

Grov misshandel. Det var utöver våldtäkt vad den sk HIV-mannen Mehdi Tayeb var misstänkt för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in