2026-06-14, 13:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Reallönerna stiger inte för gemene man och kvinna. Dessutom är arbetslösheten fortsatt hög. Gällande nybyggnationer stannade ju byggandet upp då man valde att från statens sida inte subventionera byggandet av billiga hyresrätter utan istället satsa på subventioner för de som renoverar sina kök eller köper städtjänster.

Någon har nämnt att det bara är innanför tullarna det är problem och att det finns fullt av tomma hyresrätter i förorterna. Vet inte om jag skulle säga att det finns fullt av tomma hyresrätter men att de finns råder ingen tvekan om. Saken är ju bara att de allt som oftast har just marknadshyror och få som har råd att betala 20 000 kr i månaden för en 2:a är sugna på att bo i Rågsved.

SD är väl förövrigt vårt mest marknadsliberala parti efter Moderaterna?
SD är väl mot marknadshyrorna. Det är väl ett arbetarparti för män. Men just det här anser jag bara är en symbolhandling från dem och vänstern och löser ingenting.
Däremot är väl sossarna och vänstern partier för kvinnor, invandrare och bidragstagare. Så de är olika grupper det handlar om och olika syn också.

Nej reallöner stiger inte, det är genom invandringen som håller ned lönerna. Det är väl avsikten och vänstern försvarar det. Man behöver även ett trasproletariat för att få röster. Om alla var rika skulle i stort sett ingen rösta på dem. Så det vill man inte ha.

Men sen beror det väl i vilka områden det är tomma lägenheter. Vilka vill bo i ett invandrarghetto och likadant från andra hållet faktiskt, vilka av dem vill bo någonstans där de är omgivna att människor de inte har någon gemensamt med. Det här är sådana där naturliga saker som man inte vill låtsas finns. Men vill inte erkänna verkligheten och att människor är på ett visst sätt. Man ser dem som lerfigurer som man kan forma som man vill.

Men mycket av problemet med byggkostnader, har faktisk med en massa regleringar också. Det går att bygga billigare, men det får man inte. Men detaljplanerna är också ett problem och förhindrar en förtätning, vilket leder till att de flesta nybyggen hamnar utanför stadskärnorna där de flesta vill bo.
Citera
2026-06-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereseKlockare
Nu lovar de att inte införa marknadshyror eller sänka Akassan. Det gick ju bra sist folk som har aktivitetsstöd lever i fattigdom. En röst på SD är en röst på moderaterna. Total övervaknings samhälle med marknadshyror sjukvårdsförsäkringar är SD. Riktigt tragiskt hur de har utvecklats. Nej eller går ni på det där? Blir socialdemokraterna för första gången. Sluta sparka på de som ligger ned höger as.
SD-röstarna såg det inte komma, bara...
Citera
2026-06-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Om jag äger ett hus med lägenheter så sätter jag väl vilken hyra jag vill? Det är ju mitt hus?

Varför i helvete skulle ett gäng Socialdemokratiska, vänstertomtar, bestämma vad jag hyr ut min egendom (som jag betalat för)?
Oklart om det gäller alla hyresvärdar eller bara allmännyttans lägenheter. Privata hyresvärdar borde få bestämma hyran själv.
Citera
2026-06-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
(S) var inne på att införa marknadshyror förra mandatperioden, detta stoppades av de nordkoreanska partierna SD och V. Så det nordkoreanska partiet SD menar nog allvar med att de kommer att stoppa marknadshyror även nästa mandatperiod.
Nej, dom kommer inte fälla förslaget om det kommer från rätt parti.
Citera
2026-06-14, 13:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tror inte att jag har förespråkat något i vår dialog. Jag har bara förklarat för dig att marknadshyror på alla ställen kombineras med social housing.

När det gäller unga hjälper det att sätta sig in i bostadsmarknaden (eller ha föräldrar som gör det). Mina två barn flyttade till egna kontrakt (student- respektive ungdomskontrakt) i Stockholm när de var 19 år gamla. Och att inte vara alltför kräsna förstås.
Inte förespråkat men försvarat. Att man gör på ett visst sätt på flera ställen betyder inte att det löser något eller ens är bra. Det behöver motiveras. Men om jag förstått rätt så används social housing inte tillsammans med hyresreglering, mer än för dem och jag menar att det löser ingenting. Kanske bara höjer övriga hyror. Det är bara en sorts symbolhandling där man gynnar ett litet fåtal utifrån något urval.
Citera
2026-06-14, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Nej, dom kommer inte fälla förslaget om det kommer från rätt parti.

Vad baserar du det på? De har fällt det förr.

Uppenbart att du arbetar för den rödgröna sidan.
Citera
2026-06-14, 13:39
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThereseKlockare
Nu lovar de att inte införa marknadshyror eller sänka Akassan. Det gick ju bra sist folk som har aktivitetsstöd lever i fattigdom. En röst på SD är en röst på moderaterna. Total övervaknings samhälle med marknadshyror sjukvårdsförsäkringar är SD. Riktigt tragiskt hur de har utvecklats. Nej eller går ni på det där? Blir socialdemokraterna för första gången. Sluta sparka på de som ligger ned höger as.
Ni som utgör patrasket får gärna svälta ihjäl vad mig anbelangar.
Citera
2026-06-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
SD är väl mot marknadshyrorna. Det är väl ett arbetarparti för män. Men just det här anser jag bara är en symbolhandling från dem och vänstern och löser ingenting.

Ett "arbetarparti" som går kapitalets ärenden är nog en mer sanningsenlig beskrivning.

Citat:
Nej reallöner stiger inte, det är genom invandringen som håller ned lönerna. Det är väl avsikten och vänstern försvarar det.

Nu var det väl ändå högern som först öppnade upp våra gränser för arbetskraftsinvandring i syfte att få ner folks löner? Lex Laval minns man ju och det finns mängder med exempel.

Citat:
Vilka vill bo i ett invandrarghetto och likadant från andra hållet faktiskt, vilka av dem vill bo någonstans där de är omgivna att människor de inte har någon gemensamt med. Det här är sådana där naturliga saker som man inte vill låtsas finns.

Vem vill bo i ett ghetto överhuvudtaget är en rimligare fråga att ställa i min värld. Sen är det väl främst högern som blundar? Pågår det inte en debatt bland annat här på Flashback om sossarnas så kallade "tvångsblandning"?

Citat:
Men mycket av problemet med byggkostnader, har faktisk med en massa regleringar också. Det går att bygga billigare, men det får man inte.

Just därför vore det kanske bra att återgå till ordningen där staten såg till att byggherrarna kunde bygga önskade bostäder billigare? Högern har ju dragit in allt statligt stöd och satsat allt på ROT och RUT, det är ju inte för intet byggandet har stannat upp.

Citat:
Men detaljplanerna är också ett problem och förhindrar en förtätning, vilket leder till att de flesta nybyggen hamnar utanför stadskärnorna där de flesta vill bo.

Stadskärnorna är kanske knepiga att förtäta av naturliga skäl men annars har du ju rätt även om det blir fel när du ska skylla på vänstern. Det är ju bara att kika på vilka partier som hyser mest motstånd mot att bygga bostäder folk har råd med i sina kommuner.
Citera
2026-06-14, 13:43
Medlem
Grontarskonts avatar
Finns många anledningar till att inte rösta på SD!

Att de nu går ut med att inte försämra a-kassan och ej vara hör marknadshyror är ju bara ett spel för galleriet!

Övriga i Tidögänget vill både ha marknadshyror och sänkt a-kassa, då en röst på SD kommer att innebära just försämringar i a-kassan samt marknadshyror!
Citera
2026-06-14, 13:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Finns många anledningar till att inte rösta på SD!

Att de nu går ut med att inte försämra a-kassan och ej vara hör marknadshyror är ju bara ett spel för galleriet!

Övriga i Tidögänget vill både ha marknadshyror och sänkt a-kassa, då en röst på SD kommer att innebära just försämringar i a-kassan samt marknadshyror!
Men skaffa ett jobb då.
Citera
2026-06-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Vad baserar du det på? De har fällt det förr.

Uppenbart att du arbetar för den rödgröna sidan.
Jag lutar kraftigt åt röda sidan, men jag arbetar med annat. Har läst lite inlägg av dig, och du verkar vara jättesmart. Då borde du också fatta att SD röstar som M bestämmer.

OBS! Inlägget innehåller spår av ironi.
Senast redigerad av Lelleolsson 2026-06-14 kl. 14:02.
Citera
2026-06-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Jag lutar kraftigt åt röda sidan, men jag arbetar med annat. Har läst lite inlägg av dig, och du verkar vara jättesmart. Då borde du också fatta att SD röstar som M bestämmer.

Eller så hade dom en plan från första början med att splittra arbetarklassen i vi och dom. Dom har hållit på nu i ca: 40 år och det vore ju lite märkligt om deras vurmande för "marknaden" inte skulle genomskådas. Dom hade ju knappast vunnit skinheadrörelsen på 80-talet med sanningen om sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in