2026-06-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu funkar det inte så... Är man någorlunda bildad så inser man att man inte vet allt och accepterar att andra vet mer än vad man själv gör. Om man tvivlar så vederlägger man det.
Men att ständigt fråga efter "källa" är bara fördummande.
Alltid kul när någon ska tala om hur saker funkar, när dom i själva verket försöker ändra på vedertagna debatt regler.
Det ligger och har alltid legat på den som kommer med ett påstående, att kunna styrka detta.
Utan att ha ett styrkt faktum så faller alla möjligheter till en seriös debatt, begriper nästan vem som helst.
Sen klampar du vidare och börjar prata om tvivel... jösses...
Källkritik börjar alltid med första källan, som råkar vara du i det här fallet.
Det självklara för vilken seriös människa som helst är att ifrågasätta dig och ditt vetande.
Har man inte täckning för sitt påstående så antingen medger man det eller så håller man bara käften - men du väljer att flexa din brist på både bildning och intelligens.
Du hade kunnat säga "enligt mina erfarenheter är det så" eller liknande.
Då hade bara halva arslet synts på dig, inte hela som nu
Dumhet och arrogans är verkligen en underbar kombo
Citera
2026-06-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Projekt avbryts för att det finns ingen som kan hyra till dom priserna.

Å därmed är det ingen brist. Om folk skulle stå utan bostad så hade de betalat.

Det är brist på billiga lgh nära stadskärnan ingen bostadsbrist.
Citera
2026-06-14, 12:41
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Å därmed är det ingen brist. Om folk skulle stå utan bostad så hade de betalat.

Det är brist på billiga lgh nära stadskärnan ingen bostadsbrist.

Hade folk betalat? Var ska dom få pengarna ifrån? Tror du pengar kan trolla fram?

Priserna är dyra även utanför stadskärnor.
Det byggs inga billiga hyresrätter någonstans och därför har vi bostadsbrist men du kanske vill kalla det pengabrist
Citera
2026-06-14, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThereseKlockare
Nu lovar de att inte införa marknadshyror eller sänka Akassan. Det gick ju bra sist folk som har aktivitetsstöd lever i fattigdom. En röst på SD är en röst på moderaterna. Total övervaknings samhälle med marknadshyror sjukvårdsförsäkringar är SD. Riktigt tragiskt hur de har utvecklats. Nej eller går ni på det där? Blir socialdemokraterna för första gången. Sluta sparka på de som ligger ned höger as.

(S) var inne på att införa marknadshyror förra mandatperioden, detta stoppades av de nordkoreanska partierna SD och V. Så det nordkoreanska partiet SD menar nog allvar med att de kommer att stoppa marknadshyror även nästa mandatperiod.
Citera
2026-06-14, 12:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Att säga att låginkomsttagare har tur är väl lite magstarkt kanske.
Det som får bo i rikemansslummen har förstås haft det. Eller menar du att det är skicklighet? De andra som vill bo där hamnar ändå utanför. Vad har du tänkt att göra för dem?

Jag menar att det ni vill åstadkomma går inte. Däremot kan man förtäta statskärnorna så fler ryms där, det minskar bostadskostnader delvis och fler får plats. Men i slutändan kan inte alla som vill bo där göra det. Vad ni retar er på är det rika. Jag menar att de längst till vänster egentligen saknar riktig empati. Det är hatet mot de rika, inte kärleken till de fattiga som driver dem.

Men om man nu inser att alla som vill, inte kan bo i stadskärnorna, hur än man vrider och vänder på det och att problemet är att många inte ens har någonstans att bo, utan bor hemma som vuxna. Då blir frågan hur man har tänkt att det på något magiskt sätt ska ske lösas genom att försvara hyresregleringen. Hur ska ni kunna skapa mer bostäder även för de som inte bor i stadskärnan?
Citera
2026-06-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det som får bo i rikemansslummen har förstås haft det. Eller menar du att det är skicklighet? De andra som vill bo där hamnar ändå utanför. Vad har du tänkt att göra för dem?

Jag menar att det ni vill åstadkomma går inte. Däremot kan man förtäta statskärnorna så fler ryms där, det minskar bostadskostnader delvis och fler får plats. Men i slutändan kan inte alla som vill bo där göra det. Vad ni retar er på är det rika. Jag menar att de längst till vänster egentligen saknar riktig empati. Det är hatet mot de rika, inte kärleken till de fattiga som driver dem.

Men om man nu inser att alla som vill, inte kan bo i stadskärnorna, hur än man vrider och vänder på det och att problemet är att många inte ens har någonstans att bo, utan bor hemma som vuxna. Då blir frågan hur man har tänkt att det på något magiskt sätt ska ske lösas genom att försvara hyresregleringen. Hur ska ni kunna skapa mer bostäder även för de som inte bor i stadskärnan?
Jag tror inte att jag har förespråkat något i vår dialog. Jag har bara förklarat för dig att marknadshyror på alla ställen kombineras med social housing.

När det gäller unga hjälper det att sätta sig in i bostadsmarknaden (eller ha föräldrar som gör det). Mina två barn flyttade till egna kontrakt (student- respektive ungdomskontrakt) i Stockholm när de var 19 år gamla. Och att inte vara alltför kräsna förstås.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-14 kl. 13:02.
Citera
2026-06-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Hade folk betalat? Var ska dom få pengarna ifrån? Tror du pengar kan trolla fram?

Pengar får folk genom arbete och de skapas genom arbete. Konstigt nog så kan pengar nästan trollas fram genom arbete. Om du har en rostig gammal samlarbil och lägger 1000 timmar på att återställa den till fint skick så blir bilen värd massor av pengar, nästan som trolleri. Bilens värde blev inte stulet från någon annan utan skapades ur tomma luften av den som lade ner arbetet på att reparera den.
Citera
2026-06-14, 13:02
Medlem
Suck.. marknadshyror

1. Det vanliga knepet när man vill inför marknadshyror är att man lovar och svär på allt heligt och dyrt att det bara blir på nyproducerade lägenheter, inte existerande gamla. Sedan efter något år så inför man det på alla lägenheter därför att hyresvärdarna vill det.

2. Marknadshyror löser inte bostadsproblematiken, trots allt den svenska staten kunde skapa miljonprogrammet om än det hade många brister, så löste man bostadsproblematiken. Nackdelen med statligt kommenderad byggnation är att man ofta bygger många bostäder på platser där inga jobb finns och ingen vill flytta.

3. Finland har marknadshyror och gjorde punkt nr 1, först på nyproducerat och sedan sket man fullkomligt i löftet om det och införde det på alla privatägda lägenheter. Skillnaden mellan Sverige och Finland är att man inte är fullkomligt överhopade med blattar som driver ned lönerna eller äter upp alla bostäder så inga finnar kan få tag i dem. Däremot är hyran hög i eftertraktade områden. Dock, så finns statligt subventionerade lägenheter för människor med "särskilda behov". Problemet om man har sådant system i Sverige så kommer alla blattar att bli människor med "särskilda behov" eftersom de är allmänt efterblivna.

4. Vill man slippa bostadsproblematiken vore den enklaste lösningen att skicka hem alla blattar varvid man skulle frigöra bostäder för hundratusentals unga svenska och svenska par skulle lättare kunna bilda familj och lösa sina ekonomiska problem. Men, svenska banker gillar att svenskar är skuldsatta över öronen och ingen privat hyresvärd vill se att tillgången överstiger efterfrågan varvid både S och M är helt emot repatriering av blattar.
Citera
2026-06-14, 13:03
Medlem
.nilss avatar
SD bryr sig inte om svaga eller sjuka - när ska folk fatta det? Dom lovar att allt brunt ska kastas ut och med dom pengarna ska svenskar bla bla bla. Vi har hört det i åratal.

Likt många andra högerpopulistiska partier, använder dom sig av sjuka, svaga och fattiga människor som lever i fattigdom och desperation. Jag kan förstå dessa människor då vårat lägsta skyddsnät är värdelöst och det är helt enkelt synd om dessa människor - kanske inte alla men majoriteten.

SD säger att det är allt brunt och muslimskt som är roten till att dom har det dåligt och även om det var sant (det kan vara halvsanningar här och där, helt klart) så kommer naturligtvis SD backa om det mesta som skulle gynna fattiga, sjuka, svaga och det är aldrig deras fel "Nämen Tidö.... Nämen och ta i förhandlingar. Nämen...."

Och det är alltid sjuka och svaga som blir knullade.

Lite som att rednecks, fattiga, sjuka utan tänder och äter en burk bönor om dagen röstar på Trump.
Citera
2026-06-14, 13:10
Medlem
Bamsetramses avatar
Om jag äger ett hus med lägenheter så sätter jag väl vilken hyra jag vill? Det är ju mitt hus?

Varför i helvete skulle ett gäng Socialdemokratiska, vänstertomtar, bestämma vad jag hyr ut min egendom (som jag betalat för)?
Citera
2026-06-14, 13:16
Medlem
horses avatar
Marknadshyror är EB, sett till generella inkomstnivåer för ”vanliga” människor är hyrorna främst i nyproduktion redan alldeles för höga. Vilket också är en anledning varför många står tomma.

Har en bekant som studerar på universitet och betalar nästan 15k för sin studentlägenhet i en Stockholmsförort, när CSN med maxlån är typ 17-18k.

Rimligt?
Citera
2026-06-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Marknadshyror är EB, sett till generella inkomstnivåer för ”vanliga” människor är hyrorna främst i nyproduktion redan alldeles för höga. Vilket också är en anledning varför många står tomma.

Har en bekant som studerar på universitet och betalar nästan 15k för sin studentlägenhet i en Stockholmsförort, när CSN med maxlån är typ 17-18k.

Rimligt?
Låter galet. Vilken hyresvärd är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in