2026-06-14, 11:17
Medlem
Det går att spara oändligt mycket mer.
Ta bort allt utan sjukvård, tandvård, polis, brandskydd och domare/rättsskipare.
Inför fattigläger, för dom som inte klarar sig själva. (Fattigläger innebär mat+logi+utbildning för deras barn)
Återinför institutionaliserad psykvård.

*Tvinga återvandring på alla som kommit efter år 2000 och alla som kommit efter 1990 med kriminalhistoria.

*jag är medveten att det kommit en hel del bra människor efter 2000, som gjort sitt bästa för att passa in och sköta sig, men jag vet inte(tror inte), om det finns något sätt att skilja agnarna från vetet.

Edit:
En sak till. Oerhört viktigt!
Häv det historiska och förädiska EES avtalet. Självklart skall värden och resurser, som skapas i sverige, stanna i sverige!
Senast redigerad av priamos2014 2026-06-14 kl. 11:27.
Citera
2026-06-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Om vi gör fler urfattiga och desperata, får vi fler eller färre kriminella i Sverige då?

Rehabiliteringen resulterar för tex våldtäktsmän i fler återfall än om de inte deltagit i dem.
Rehabiliteringsprogramen har flera gånger visat öka återall i brott och när det fanns evidens för det började de fippla med statistiken.

I länder som tex Kanada fipplar man inte med statistiken och där finns färska evidens för att rehabiliteringen för speciellt de dömda för sexbrott har högre återfall om de genomgått program.

Det är fakta och för övrigt finns det oftast ingen väg tillbaka för kriminella in i samhället.

"Kriminalvården" har inga verktyg för att förändra det.

Ska kriminella kunna finna en väg in i samhället igen behövs andra verktyg och inget "Kriminalvården" kan lösa.
Citera
2026-06-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
A-kassa har ju folk som haft ett arbetsliv. De har arbetat och står mellan två jobb.

Jag vet inte varför Tidö ser ner på arbetslösa som brottslingar och att de ska straffas med ännu lägre A-kassa?

Det är exempelvis ganska vanligt med tidbegränsade anställningar, vikariat eller har projektanställningar. Helt enligt arbetsgivarnas premisser. När då folk söker jobb och samt ska försöka vara föräldrar åt sina barn och vara partners åt sina respektive
- så vill regeringen gå till val på att fortsätta trampa på dem.

Arbetslösa kan ju alla möjliga bli på arbetsmarknaden.

Låt folk få söka sina jobb och trasa inte sönder arbetsmarknaden och arbetslivet för folk. Då trashar man även familjerna i samma svep.

Fast A kassan sänktes väl först när man gått på den ett bra tag? Är väl ändå konstigt att folk som någon gång har haft ett jobb ska kunna plocka ut ersättning år efter år bara för att man haft jobb en gång i tiden?

Tyvärr missbrukas det också mycket då många helt enkelt väljer bort att ta ett jobb och hellre går på A kassan med minimal ansträngning.
Citera
2026-06-14, 11:44
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Om man ser historiskt på arbetslösheten så är siffran nåt sånär samma år efter år. Om verkligen denna regering eller oppositionen vill påverka denna siffra så kanske man borde analysera vilka som ingår i denna grupp.

Detta är rent spekulativt men baseras på den jämna siffran på arbetslöshet som finns oavsett hög -eller lågkonjunktur. Utan analys så får jag utgå ifrån jag jag själv tror är fallet, så ta detta med en stor nypa salt.

Det är troligen en försvinnande liten del "vanliga" människor som ingår i den gruppen då dessa ofta söker och får nya jobb inom nåt halvår eller så. Resterande personer har troligen något form av handikapp i form av lågbegåvning, fysisk nedsättning, diagnoser eller av ålderdom (företag vill generellt inte anställa äldre, inget nytt under solen).

Jag tycker det är bra att samhället både delar ut piskor och morötter som får medborgaren att göra rätt för sig, men jag menar på att sänkt a-kassa inte kommer påverka hurpass många som kommer i arbete eller ej, snarare hur mycket pengar de som inte klarar av att behålla ett jobb pga personligheten skall leva på. Om det är rätt eller fel låter jag andra svara på, men det kommer troligen inte påverka arbetslinjen nämnvärt.

Utan den hemliga grupp ligger arbetslösheten på strax under 4%
Citera
2026-06-14, 11:46
Medlem
Månsans avatar
Utmärkt. Folk som skakar galler ska serveras billigast möjliga mat, såvida de inte betalar för sin mat. Billig mat är t ex havregrynsgröt. Ska gröten serveras med exempelvis lingon ska det vara från bär som brottslingen själv plockat. Griskött i alla dess former är förhållandevis billigt. Rotfrukter, potatis, ris och pasta likaså. Lever och inälvsmat, helst från gris, borde stå på matsedeln minst två gånger/vecka.

Muslimer och annat religiöst pack (75% av internerna) som inte vill äta gris får svälta ihjäl om galoscherna inte passar. Det är en av samtidens största skandaler att banditer och våldsverkare i våra fängelser äter dyrare och lyxigare än de flesta svenska pensionärer.
Citera
2026-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?

De kommer ju inte ha makten i höst ändå, så det är ju inget som kommer att genomföras.
Citera
2026-06-14, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lulubye
Högerpopulism vinner ofta på att göra systemfrågor till moralfrågor.
Arbetslöshet blir “lathet”. Kriminalitet blir “dalt”. Barnbidrag blir “orättvis gåva till rika”. Då slipper man prata om bostadssegregation, skola, arbetsmarknad, klass, vård, missbruk, psykisk ohälsa, fängelseåterfall och faktiska samhällseffekter.
Helt enkelt för att man inte har kapacitet att se mönster och sammanband.

Och vänsterns lösning är att ”beskatta dom rika” så löser sig allt? Som att det vore 1920 och vi inte levde i en globaliserad värld.

Är du en fattig misslyckad luffare 2026 kommer du vara det 2029 också, ingen sosse i världen kan ändra på det.

Att rösta vänster är den fullständiga kapitulationen där man erkänner att man är för lat och dum för att ta sig någonstans med sitt liv.
Citera
2026-06-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Samtliga arbetare har som sagt fått mer över i plånboken under Tidö.

Nej varför skulle jag det, det är upp till alla arbetstagare att antingen uppdatera sig så de kan ta jobb som ger bättre lön eller cykla åt Foodora. Lika för alla att antingen anstränga sig eller cykla.

Sverige ska inte isolera sig i en såssebubbla utan Sverige måste också vara en del av det globala samhället, på det globala samhällets villkor. Slut på räkmacka för lata.
Du förstår inte vad köpkraft blivit efter prishöjningar.
Citera
2026-06-14, 12:24
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Valfläsk från samtliga partier innan valen i vanlig ordning, ingenting går ju igenom ändå.
Besparingar på 70 miljarder är inte det vi vanligen kallar valfläsk.
Citera
2026-06-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast A kassan sänktes väl först när man gått på den ett bra tag? Är väl ändå konstigt att folk som någon gång har haft ett jobb ska kunna plocka ut ersättning år efter år bara för att man haft jobb en gång i tiden?

Tyvärr missbrukas det också mycket då många helt enkelt väljer bort att ta ett jobb och hellre går på A kassan med minimal ansträngning.

Hur vet du om folk inte väljer att ta ett jobb? Det är ju arbetsgivarna som väljer vem de vill anställa. Om 20 personer söker ett jobb och bara en blir anställd så är 19 personer fortfarande arbetslösa och söker jobb.

Om du hoppar på ett tillfäligt jobb, på timmar exempelvis så är du ju fortfarande arbetssökande.
Citera
2026-06-14, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Du förstår inte vad köpkraft blivit efter prishöjningar.

Får du mindre över i plånboken under rödgrönt styre så ökar din köpkraft?

Vem förstår?
Citera
2026-06-14, 12:34
Medlem
Hur har vi råd att ta lån och skänka bort det till Ukraina, om vi nu måste spara in en massa pengar? Make it make sense.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in