2026-06-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det kan finnas undantag med stora risker även i utdelningsaktier. n utdelningstakt som tät på kassan t ex.

Men tillväxtaktier har ju alltid en framtida tillväxt i värderingen. Om den inte infinner sig så går det ned rejält. Hög PE brukar betyda hög volla och risk.

Låg PE kan betyda att det saknas förtroende och att resan nedåt kommer som ett brev på posten.

Att värdera aktier är en svår konst, så jag vill inte blanda in almanackan och x-datum. Det är jävligt svårt ändå.
Förstår du vad jag skriver och vad du svarar på? Tror inte det.
Citera
2026-06-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är väl främst generellt det gäller men det beror ju på vad man räknar som tillväxtbolag, bolag med god tillväxt växer naturlitvis mer än mogna utdelningsbolag men det är många tillväxtbolag som inte växer särskillt bra och till och med gör nyemissioner och har falkande kurser.

Der är lättare att sätta ihop en utdelningsportfölj än att gissa vilja av alla tillväxtbolag som är ett bättre alternativ.
Om det vore så att utdelningsbolag generellt vore bättre, så skulle naturligtvis ingen köpa tillväxtbolag.
Citera
2026-06-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vill man bara äga (ett fåtal) fonder, så visst. Har man däremot en någorlunda diversifierad aktieportfölj så måste man bestämma vilket/vilka bolag man ska sälja av i. Eller om man nu vill bibehålla viktningen sälja av lite i alla bolag, med det jobb det innebär. Därutöver behöver man betala courtage för alla affärer.

Sen är det inte mer "lönsamt" nej. Men den typiske utdelningsinvesteraren som byggt upp ett kapital där vederbörande kan leva på sina utdelningar tenderar att prioritera att bibehålla kapitalet (undvika stora nedgångar) framför att söka maximal avkastning. Och aktier i typiska "tråkiga" utdelningsbolag som kan upprätthålla ett stabilt kassaflöde och höja sin utdelning lite år efter år i stort sett oavsett ekonomiskt klimat (dividend aristocrats/kings) brukar vara mindre volatila än börsen som helhet. Till priset av att totalavkastningen för dem oftast kommer underprestera index på lång sikt eftersom tillväxten i dem sällan är så hög.

Angående automatiska utbetalningar så brukar det gå att sätta upp en utbetalningsplan från kapitalförsäkringar där man får utbetalningar t.ex. månadsvis.
Du förstår uppenbart inte ett skit. Lycka till med dina placeringar. Fonder hit, viktningar dit.

Jag berättar att det fantastiska med utdelningsaktier är en jävla myt. De är inte generellt bättre än tillväxtaktier.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-14 kl. 10:39.
Citera
2026-06-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det har skrivits om det sedan länge.

Jag är fullt medveten om det. Men det finns massor av saker som det det skrivs om som jag av olika anledningar inte tar del av.
Citera
2026-06-14, 10:39
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbart inte ett skit. Lycka till med dina placeringar. Fonder hit, viktningar dit.
Du är ju Flashbacks mest autistiske medlem som vägrar ta in åsikter från någon annan och alltid tror att du har rätt så jag vet inte varför jag bemödade mig med att svara dig. Det ska inte upprepas så jag lägger in dig i min blocklista...
Citera
2026-06-14, 10:43
Medlem
Citat:
Du är ju Flashbacks mest autistiske medlem som vägrar ta in åsikter från någon annan och alltid tror att du har rätt så jag vet inte varför jag bemödade mig med att svara dig. Det ska inte upprepas så jag lägger in dig i min blocklista...
Bara för att jag inte går på myten om utdelningsaktier?

Förstår du inte själv hur galet det är? Tror du att bolagen som inte utdelar bara kastar bort sina pengar? Förstår du verkligen inte att de går till nya investeringar som i sin tur ökar värdet på aktien?

Liksom, förstår du inte det?
Citera
2026-06-14, 11:04
Medlem
Citat:
Bara för att jag inte går på myten om utdelningsaktier?

Förstår du inte själv hur galet det är? Tror du att bolagen som inte utdelar bara kastar bort sina pengar? Förstår du verkligen inte att de går till nya investeringar som i sin tur ökar värdet på aktien?

Liksom, förstår du inte det?
Nej för att du beter dig likadant i alla trådar som du deltar i. Spammar egna svar utan att knappt läsa genom vad du svarar på, än mindre försöka förstå inlägget du svarar på. Jag skrev ingenting om att utdelningsaktier är "generellt bättre" än tillväxtaktier eller att det är något "magiskt" med utdelningsaktier.
Citera
2026-06-14, 11:07
Medlem
Citat:
Nej för att du beter dig likadant i alla trådar som du deltar i. Spammar egna svar utan att knappt läsa genom vad du svarar på, än mindre försöka förstå inlägget du svarar på. Jag skrev ingenting om att utdelningsaktier är "generellt bättre" än tillväxtaktier eller att det är något "magiskt" med utdelningsaktier.
Jag berättar att det inte är något magiskt med utdelningsaktier med de skatteregler vi har i Sverige.

Boken(?) som ts har läst handlar om helt andra förutsättningar. I Sverige med våra skatteregler finns det ingen vits med att sikta in sig på just utdelningsaktier. Men så kanske det är i exempelvis USA. Jag har faktiskt inte en aning, men "boken" antyder om det. I Sverige om man betalar svensk skatt så finns hur som inte några fördelar, vilket jag har försökt berätta.

Det blir lätt stökigt när man översätter amerikanska böcker om ekonomi till svenska utan att ta hänsyn till olika regler. Ett praktexempel är "Rich Dad Poor Dad" som många av mina utländska kollegor går igång på. Utan att förstå att annat gäller här.

Om du tycker att det är jobbigt, så okej. Lite kul att du svarade på ett inlägg från mig strax efter att du blockat mig.

Tips; Man kan inte blocka någon här. Med nästan 4k inlägg borde du veta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-14 kl. 11:32.
Citera
2026-06-14, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Om det vore så att utdelningsbolag generellt vore bättre, så skulle naturligtvis ingen köpa tillväxtbolag.

Är man skicklig så hittar man väl rätt bolag eller tror sig göra det.

Och det omvända, ingen skulle väl köpa utdelningsaktier om det var sämre än tillväxtbolag?
Citera
2026-06-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är man skicklig så hittar man väl rätt bolag eller tror sig göra det.

Och det omvända, ingen skulle väl köpa utdelningsaktier om det var sämre än tillväxtbolag?
Men vissa tror att det är något magisk med just utdelningasktier.
Citera
2026-06-14, 12:10
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Jag berättar att det inte är något magiskt med utdelningsaktier med de skatteregler vi har i Sverige.

Boken(?) som ts har läst handlar om helt andra förutsättningar. I Sverige med våra skatteregler finns det ingen vits med att sikta in sig på just utdelningsaktier. Men så kanske det är i exempelvis USA. Jag har faktiskt inte en aning, men "boken" antyder om det. I Sverige om man betalar svensk skatt så finns hur som inte några fördelar, vilket jag har försökt berätta.

Det blir lätt stökigt när man översätter amerikanska böcker om ekonomi till svenska utan att ta hänsyn till olika regler. Ett praktexempel är "Rich Dad Poor Dad" som många av mina utländska kollegor går igång på. Utan att förstå att annat gäller här.

Om du tycker att det är jobbigt, så okej. Lite kul att du svarade på ett inlägg från mig strax efter att du blockat mig.

Tips; Man kan inte blocka någon här. Med nästan 4k inlägg borde du veta.

Intressant. Vad menar du med att på till exempel ett ISK-konto, där utdelningarna kommer in skattefritt, inte "finns några fördelar"?
Citera
2026-06-14, 12:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Men vissa tror att det är något magisk med just utdelningasktier.

Nej det är det ju inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in