2026-06-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag kanske pratar i nattmössan, för jag kan inte så mycket om aktiemarknaden, men hela den här historien med börsnoteringen känns som en jäkligt komplicerad och avancerad scam på något vis.
Förklaringen är fetad.

Citat:
Som att det är många småsparare som kommer bli fattigare för att Musk ska konvertera delar av hans visserligen enorma, men samtidigt helt virtuella, förmögenhet till riktiga pengar.
Måste inte Musk sälja för att kunna göra det?
Citera
2026-06-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Hur lyckas Spacex att få så att indexfonder måste köpa, förutom det som gäller precis alla andra bolag indexfonderna investerar i?
Det är inget dom har lyckats med.

Men när ett index plockar in ett iaf större bolag kommer fonder som speglar indexet köpa proportionerlig andel.

S&P500 kräver dock 4 vinstkvartal innan dom tar in något, så där är dom inte.

EDIT:
-dev kom med en alternativ förklaring. Var och en får väl grunna över vilken ni uppfattar som den sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Korruption, nära nog alla politiskt valda är köpta i USA
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-13 kl. 20:37.
Citera
2026-06-13, 20:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Måste inte Musk sälja för att kunna göra det?

Jag kan som sagt inte så mycket om aktier, men det verkar ju utifrån min visserligen knappa förståelse som att för att någon, indexfonder och optimistiska småsparare, ska kunna köpa så måste också någon sälja. Eller? Har jag missat något?
Citera
2026-06-13, 20:58
Medlem
Citat:
Jag kan som sagt inte så mycket om aktier, men det verkar ju utifrån min visserligen knappa förståelse som att för att någon, indexfonder och optimistiska småsparare, ska kunna köpa så måste också någon sälja. Eller? Har jag missat något?
Man tar in eget kapital. Dvs det är nya aktier utan tidigare ägare.
Man ökar alltså på det egna kapitalet i bolaget.
Citera
2026-06-13, 21:06
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex har exakt NOLL intäkter från data center i rymden och kommer förbli en brakande förlust närmaste 10 åren.

Att dom hyrde ut kolossos till Google och Antropic var för att deras egen Grok var så kopiöst dålig och dom kunde inte utnyttja sin egen datakapacitet.

Sen är ju frågan hur stor efterfrågan på datacenter verkligen kommer att vara i framtiden?

Utbyggnaden av datacenter hör ju ihop med AI-hypen, där det behövs datacenter för att en massa folk sitter och genererar AI-videor på Will Smith som käkar pasta, eller fejkade nakenbilder på kändisar, barn och kända barn.

I princip all AI går dock med BRAKFÖRLUST, så jag är skeptiskt till hur mycket datacenter det verkligen behövs, när folk behöver betala vad det faktiskt kostar (plus AI företagets väl tilltagna vinstmarginal...) för att generera AI skräp på pastaätande och nakna kändisar och barn...
Citera
2026-06-13, 21:07
Medlem
HomoDeuss avatar
Drömmare och lycksökare köper SpaceX. Och kommer att förlora stort.
Citera
2026-06-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Såklart, du har som dom flesta andra av de som klagar på detta aldrig köpt aktier vid en IPO tidigare.

Annars skulle du veta att det är standard att brookers med aktieallokeringsprogram för IPOs har liknande regler.

Dom reglerna påverkar såklart inte dom som köper börsnoterade aktier direkt, och inte via en brooker, då får man följa brookerns regler.

Detta är nog min 4e? IPO men har aldrig sett dessa regler förut därav min fråga.. Revolut där jag fick min största allokering ifrån verkar inte ha några regler kring detta vad jag kan se iaf.
Citera
2026-06-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja,

USA's ven cap är ca 2% av BNP. Och miljardärer som byggt upp bolag investerar i nya start-up.

I EU så är ven cap ungefär 0% av BNP. Och miljardärerna har ärvt tillgångarna och köper obligationer och fastigheter.

I Kina så är marknaden i sig dynamisk men dom kommer inte över komponenter att bygga med.

Du missförstår vad jag pratar om. Venture cap är helt ointressant i sammanhanget, iaf för mig.

USA processar enorma mängder data, Kina är en dvärg i jämförelse. Det är mätbart.

Jag svarade på ett inlägg som handlade om SpaceXs inkomster från datacenter.
Var mest ute efter info kring tilldelningen i IPOn. Har du nån info?
Citera
2026-06-13, 21:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Var precis det man sa om att landa raketer och att det är tekniskt omöjligt och folk skrattade åt honom, tror inte man skrattar längre.

Folk som oss tänker bara på vad vi kan göra med dagens teknik, medans Elon tänker på vad han behöver göra för att få det att fungera.

Att landa en raket handlar om att få till styrningen osv, och jag vet inte att någon sagt att detta är omöjligt.

Däremot kan nog inte självaste gudfadern Herr Musk kunna påverka termodynamikens lagar. Eller tror du det?
Citera
2026-06-13, 21:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Drömmare och lycksökare köper SpaceX. Och kommer att förlora stort.

Det är alltid småspararna som råkar illa ut. Att SpaceX, OpenAI och Anthropic alla nu ska göra mega-IPO'er på kort tid är ju för att försöka smida innan bubblan spricker.
Citera
2026-06-13, 22:23
Medlem
Hur många aktier lyckas ni köpa på er ni som köpt?

Fick en bråkdel av det jag efterfrågade. Verkar ha varit stort tryck.
Citera
2026-06-13, 22:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Några hundra miljarder i skulder och förhoppningen om framtida intäkter säger allt om riskerna.
Det vore på sin plats med nyktra analyser.

"Några hundra miljarder" lät mycket i svenska kronor. Men när man vet att Starlink genererar mellan 150-190 miljarder i intäkter bara i år så lät det helt plötsligt inte så mycket längre.

Nice try though.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in