2026-06-13, 10:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Blir SPCX en global folkaktie där folk köper till en hög kurs för att sedan förlora sina pengar när de stora investerarna anser att aktien nått rimligare nivå?

Är det egentligen sunt att satsa på rymden när problemen hopar sig på jorden? Musks inverkan på världsmarknaden kan bli inledningen på en superkrasch. Särskilt som Trump håller på och experimenterar med världsfreden och aktiemarknaden...

Om Musk hade en ny framdrivningsmetod skulle läget vara ett annat men det är ju som om någon i början av 1900-talet storsatsade på gigantiska ångmaskiner.
Citera
2026-06-13, 10:31
Medlem
Creaturs avatar
Jag köpte 1 aktie via Nordnet. Har inga illusioner, men det är ett intressant lotteri. Jag la också en mindre slant på att Paraguay skulle slå USA, till fina odds. Det gjorde de inte.
Citera
2026-06-13, 10:35
Medlem
Gillar att bolaget siktar mot månen och mars och de kommer utan tvekan att bygga baser där men värderingen är baserad på en dröm.

Men rolig aktie för trading! Två månadslöner på en kväll är inte illa

Tror att kommande vecka kan erbjuda nya toppar och dalar. Alla har inte upptäckt spcx då den bara handlats några timmar i fredags
Senast redigerad av Skodaenyaq 2026-06-13 kl. 10:39. Anledning: Tillägg
Citera
2026-06-13, 10:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
På nuvarande nivåer känns aktien dyr på kort sikt
men intressant för den som har stark tro på visionen.

Det är klart att den är extremt dyr just nu, så funkar all hype. Däremot inte ssgt att det inte kan bli något på sikt. Jämför .com-bubblan, givetvis en bubbla då men lika säkert blir nätet en självklar del av vardagen 10 år senare.

Just nu går det inte ens att bedöma SpaceX mot normala tal, sjukt öveblåst överskattat. 60-110 i forward P/S (notera S). Vi lär gå ner till 1/5-del och sen kanske det blir något.
Citera
2026-06-13, 11:08
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är väl ingen direkt vinst med det. Utan skälet är att de går att bygga.

På jorden obstruerar offentlig sektor så att fler inte går att bygga.

Bara i Sverige finns ansökningar om 8000 MW. Kommer alla de att få ansluta sig inom 20 år?
För min del tror jag inte att offentlig sektor kommer ha ordnat det.

Så den som vill luta sig mot datacenter på jorden kommer troligen inte ha kapacitet.

Började skriva på ett svar sen kom jag på att jag kunde fråga AI och fick ett bättre svar där:

Citat:
Näst intill obegränsad solenergi, naturlig kyla, obefintlig markåtgång samt minskad sårbarhet för markbundna konflikter och cyberattacker

Addera till detta skattemässiga fördelar såsom att dessa undgår nationell fastighetsskatt och kan kringgå lokala restriktioner.
Citera
2026-06-13, 11:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
SPCX-kursen drivs av Elon Musks kändisskap
snarare än företagets faktiska vinstförmåga
och analytikernas riktkurser spretar extremt.

Fast nu frågade jag om intäkterna från deras verksamhet. Vad är din kalkyl för endast Starlink på 5 års sikt?
Citera
2026-06-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är klart att den är extremt dyr just nu, så funkar all hype. Däremot inte ssgt att det inte kan bli något på sikt. Jämför .com-bubblan, givetvis en bubbla då men lika säkert blir nätet en självklar del av vardagen 10 år senare.

Just nu går det inte ens att bedöma SpaceX mot normala tal, sjukt öveblåst överskattat. 60-110 i forward P/S (notera S). Vi lär gå ner till 1/5-del och sen kanske det blir något.

jag tror med google och anthropic compute rental så landar P/S på ca 30ish
Citera
2026-06-13, 11:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Deras köp av Xai kan rimligen nte påverka dess vinst redan första kvartalet

Det kan det givetvis, eftersom SpaceX gick med bra vinst innan de slukade XAI.
Citera
2026-06-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är väl ingen direkt vinst med det. Utan skälet är att de går att bygga.

På jorden obstruerar offentlig sektor så att fler inte går att bygga.

Bara i Sverige finns ansökningar om 8000 MW. Kommer alla de att få ansluta sig inom 20 år?
För min del tror jag inte att offentlig sektor kommer ha ordnat det.

Så den som vill luta sig mot datacenter på jorden kommer troligen inte ha kapacitet.

Gjorde en snabb servettkalkyl. Högt räknat kan dagens solpaneler ge 200 w/m2. För att driva 1 MW datacenter i omloppsbana behövs då 500 m2 solpanel. Som referens har ISS solpaneler som ger 120 kW. Det blir väldigt mycket solpanel som behöver skickas i omloppsbana.

Sen har vi det här med att de hamnar i skugga och inte levererar något alls.

Även överskottsvärmen som en processor levererar är ett problem i rymden. Vakuum är som bekant en väldigt bra värmeisolering. På jorden kan man kyla med luft eller vatten. Utanför atmosfären blir strålning ett problem, känsliga kretsar behöver skärmas.
Citera
2026-06-13, 11:24
Medlem
Biggedys avatar
Får se hur länge det håller. Här är en sammanställning av de 11 största bolagen på börsen och deras vinster:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fywkpvgbj xz6h1.jpeg%3Fwidth%3D1179%26format%3Dpjpg%26auto%3 Dwebp%26s%3De31e14a4d631e7cfe12d5f37d2dd6725d9856c 74

Blir datacenter i rymden verklighet så kan det såklart komma att ändras..
Citera
2026-06-13, 11:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nu är SpaceX ägare av allt, och eftersom du verkar gilla AI frågade jag en:

"Yes, SpaceX operates at a major net loss, losing $4.94 billion in 2025 and an additional $4.3 billion in just the first three months of 2026. "

Ja, för att de slukade XAI som utvecklar Grok.

Men jag frågade vad intäkterna från Starlink kan tänkas bli de kommande 5 åren.
Citera
2026-06-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja, för att de slukade XAI som utvecklar Grok.

Men jag frågade vad intäkterna från Starlink kan tänkas bli de kommande 5 åren.
Betydligt mindre än skulderna, blir mitt svar. Och nu finns inga bolag "högre upp" som kan köpa ut dem.

SpaceX skulle ha landat på Mars och ha en uppskjutning i timmen av Starship vid det här laget. Men de har inte lyckats få den i omloppsbana än. Det kommer bli en sorglig historia det här är jag rädd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in