2026-06-13, 07:59
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Samtidigt i Kina enl. AI:

Vad säger lagen?
Enligt den nationella arbetsrätten får arbetstiden inte överstiga 8 timmar per dag och 44 timmar per vecka. Övertid är tillåten i viss mån (max en timme per dag och 36 timmar i månaden), men trots att lagar som förhindrar extrem övertid finns, bryts de ofta på en stor mängd arbetsplatser.

(max en timme per dag och 36 timmar i månaden).
Om det är max en timme per dag då kan man aldrig komma upp till 36 timmar per månad.
Kineserna får lära sig räkna.
Citera
2026-06-13, 08:07
  #62
Medlem
Tänk va bra MP
Måste vara ett parti som är nästan minst som lyckats ändra så
Mkt på dessa år..
Hur ofta hör man inte, det är MP:s fel snacka om duktigt parti som lyckas genomföra förändringar utan vara i makt😂😂
Dom förtjänar verkligen en röst från alla
Citera
2026-06-13, 08:10
  #63
Medlem
Prostatits avatar
Man kan ju hoppas att de som röstar har något innanför pannbenet och förstår att man inte kan vara rik, få allting gratis och inte jobba.
Är ingen melodi som är hållbar för den stora massan.
Citera
2026-06-13, 08:12
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Intressant. Ska sjukhusen vara stängda på måndagar typ?
Är sjukhusen stängda på helgerna nu?
Citera
2026-06-13, 08:12
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Du beskriver med all önskvärd tydlighet hittepåjobb. Vad bidrar dom 3 personerna som ger dig order med? Och vad produktivt bidrar du med? På riktigt.

Du låter som en kille som aldrig kommit över besvikelsen att du saknar läshuvud. Därför knegar du under dagarna och på fritiden spyr du galla över dem som utbildade sig. Grattis till ett meningsfullt liv!
Citera
2026-06-13, 08:15
  #66
Medlem
Vem0ths avatar
Kommer aldrig att hända eftersom företagarna har för mycket makt i denna fråga och den kan politikerna inte direkt ta ifrån dem.

Och facken är nöjda om dessa får ta med sig kaffekoppen hem från förhandlingsbordet.

Även om MP skulle få 50,1% av rösterna så hade dessa som bäst kunna få ned arbetstiden per dag inom vissa yrken till 7 timmar.
Citera
2026-06-13, 08:16
  #67
Medlem
Niggwards avatar
Hur är det förenat med fri invandring?

Skatta ihjäl/ta alla pengar för de rika? Visst, men när de alla lämnat Sverige eller gömt pengarna utomlands. Då står vi där med ingen som betalar in pengar och oändligt med ekonomiska migranter som ska ha bidrag.

Ren misär. MP vision är Haiti
Citera
2026-06-13, 08:16
  #68
Medlem
Mullrets avatar
I Sveriges 21 regioner (tidigare landsting) arbetar totalt drygt 250 000 personer, vilket gör välfärden till en av landets största arbetsgivare.

Ok, så MP tycker 20% kan ersättas med vad? Hitta 50000 läkare, busschaufförer, sjuksköterskor?

Sedan resten av Sveriges arbetare, vad skall de ersättas med. Invandrare från Somalia?

MP må ha någon verklig märklig drog eller jazztobak de konsumerar 24/7.

Vore kul om man fick vara programledare i SVTs 30 minuter. Politikerna hade fått tuffare frågor än idag.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2026-06-13 kl. 08:25.
Citera
2026-06-13, 08:19
  #69
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Repris på svammel för rädda sig kvar i maktens korridorer, men som vanligt ett luftslott utan förankring i verkligheten.

Källkritik. Ja är svensken beredd på gå ner 25% i lön för politiker lovar saker de egentligen inte har ett skit med att göra. Varför jo enkelt då arbetsmarknadens parter dvs arbetsgivare och arbetstagare via fackföreningen sätter löner, arbetstider mm via kollektivavtalen. Något som fungerat rätt ok de senaste 100 åren. En av grunderna bla decemberkompromissen 1906 där AG fick arbetsledningsrätten, anställa och avskeda §32 osv, arbetaren rätten organisera sig osv, något som utvecklas sen dess fram till nu.

Så summerat sätter arbetsgivaren ihop med de fackliga löner samt även arbetstid etc. Att en politiker lovar sänkning av arbetstid kommer bekymret att arbetsgivaren kommer direkt sänka lönen med samma %. Inser man inte att den svenska modellen där arbetsgivare och fack bestämmer på arbetsmarknaden fristående från politiker vilket har skapat ett konkurrenskraftigt Sverige där löner sätts med tanke på hållbarhet och att företag ska finnas kvar.

Så val om 4 dagars vecka handlar egentligen om ett val om att ex restaurangen, mataffären, bensinmacken, elektrikern, VVS, busschauffören ja alla måste få sänkta löner. Eller….så måste företagen höja sina priser med motsvarande % man fått det dyrare tack vare MP orimliga förslag.
Konkurrenskraften för svenska företag mot ex övriga världen då man måste ta ut högre pris tack vare högre kostnader kommer göra att det blir orimligt dyrt köpa svenska produkter.

En konkursvåg kommer skölja över Sverige och en massarbetslöshet kommer givetvis på det. Så se lite källkritiskt är sånt, det är ett populistiskt förslag som är rätt förödande för Sverige. Så politiker ska ge fan i lägga sig i vad arbetsmarknadens parter ska sköta.

Exakt. Börjar man jävlas med arbetstiden kommer detta bara leda till försämrade arbetsvillkor och därmed även sämre livskvalitet för de flesta av oss. Det kommer inte räcka att ha ett jobb för att få ekonomin att gå ihop, utan man kommer behöva ha minst två jobb för en dräglig tillvaro. Förmodligen kommer man även behöva ta jobb längre ifrån hemmet och därmed förlora ännu mer tid p.g.a. ett evigt pendlande. Skulle bli en jävla misär alltså.
Citera
2026-06-13, 08:24
  #70
Medlem
Du avslöjar direkt att du inte har mycket innuti kokosnöten när du säger gå ner 25%.

Om man tänker att 5->4 dagar motsvarar 25% lägre lön ja då vet man.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Repris på svammel för rädda sig kvar i maktens korridorer, men som vanligt ett luftslott utan förankring i verkligheten.

Källkritik. Ja är svensken beredd på gå ner 25% i lön för politiker lovar saker de egentligen inte har ett skit med att göra. Varför jo enkelt då arbetsmarknadens parter dvs arbetsgivare och arbetstagare via fackföreningen sätter löner, arbetstider mm via kollektivavtalen. Något som fungerat rätt ok de senaste 100 åren. En av grunderna bla decemberkompromissen 1906 där AG fick arbetsledningsrätten, anställa och avskeda §32 osv, arbetaren rätten organisera sig osv, något som utvecklas sen dess fram till nu.

Så summerat sätter arbetsgivaren ihop med de fackliga löner samt även arbetstid etc. Att en politiker lovar sänkning av arbetstid kommer bekymret att arbetsgivaren kommer direkt sänka lönen med samma %. Inser man inte att den svenska modellen där arbetsgivare och fack bestämmer på arbetsmarknaden fristående från politiker vilket har skapat ett konkurrenskraftigt Sverige där löner sätts med tanke på hållbarhet och att företag ska finnas kvar.

Så val om 4 dagars vecka handlar egentligen om ett val om att ex restaurangen, mataffären, bensinmacken, elektrikern, VVS, busschauffören ja alla måste få sänkta löner. Eller….så måste företagen höja sina priser med motsvarande % man fått det dyrare tack vare MP orimliga förslag.
Konkurrenskraften för svenska företag mot ex övriga världen då man måste ta ut högre pris tack vare högre kostnader kommer göra att det blir orimligt dyrt köpa svenska produkter.

En konkursvåg kommer skölja över Sverige och en massarbetslöshet kommer givetvis på det. Så se lite källkritiskt är sånt, det är ett populistiskt förslag som är rätt förödande för Sverige. Så politiker ska ge fan i lägga sig i vad arbetsmarknadens parter ska sköta.
Citera
2026-06-13, 08:31
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Borde gå, med all fin teknik vi har varför jobba som det vore år 1970?

Vi ska hålla till minst 70 på jobbet, hur det nu ska gå till.



Det börjar bli jobbigt med ert ständiga tjat om invandring, det är inte 1990 längre. Många av de dåligt betalda jobben tar invadrarna, skjukvården kollapsar utan invällare.

/SS

Vården kollapsar även MED en strid ström av invällare. Både pga ökade patienttillströmningar men också anställda inom all form av vård som inte kan ett ord svenska och inte begriper ett skit, eller de grovt kriminella som ormar sej in precis överallt för penningtvätt, hantera droghandeln, stjäl rakt upp och ner allt de kan och roffa åt sej bidrag. Hela Sverige imploderar, men tycker du det är jobbigt att höra talas om det så är det väl bäst vi är tysta så du kan fortsätta lalla runt.
Citera
2026-06-13, 08:32
  #72
Medlem
Snubchurps avatar
De vet att folk är dumma och kommer gå på detta. Ett smart drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in