2026-06-13, 07:44
Medlem
Valdagens avatar
Flockbeteende påverkar valdeltagande.
Men forskning visar också att röstning är en social handling som påverkas
av vad andra runt omkring dig gör. Röstningen blir ett flockbeteende.
– Vi mobiliserar varandra till valurnorna, säger han och pekar på att gifta par oftare
röstar än ensamboende, helt enkelt för att vi människor gillar att göra saker ihop.
– Att rösta är ett flockbeteende, säger valforskaren Henrik Ekengren Oscarsson.

Henrik menar att ”jag har röstat”-klistermärken som man sätter på kläderna kan
ha en positiv effekt i vissa områden, i och med att vi har förtidsröstning 18 dagar
innan valet i Sverige. Det handlar om att få människor att rekrytera varandra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-rostar-vi-inte-har-ar-faktorerna-bakom-lagt-valdeltagande

Vad tycker ni om klistermärke på er att ni har röstat?
Senast redigerad av Valdagen 2026-06-13 kl. 08:41.
Citera
2026-06-13, 08:05
Medlem
Galejans avatar
Vad oerhört fånigt och amerikaniserat. Det där finns redan i USA, ett klistermärke som det står ”I voted” på så att omgivningen ska se att Joe Blowjob minsann tog sig tid att rösta på sin enda lediga dag eftersom han måste jobba tre jobb för att ha råd att sätta mat på bordet åt sina kommande skolskjutare till barn. Så nej, sånt trams är inget vi ska ta efter här i Europa.

För övrigt är ett högt valdeltagande inte ett självändamål. Ett lågt valdeltagande kan vara en nog så stark signal från allmänheten att man underkänner de existerande partierna och deras agendor.
Citera
2026-06-13, 08:19
Medlem
Eurodiscos avatar
Det är helt meningslöst och slöseri med pengar.. Ingen normal mäniska sätter jag har röstat klistermärke på sig. Förra valet så satt märkena på lyktstolpar fönster väggar mm över hela hela centrumet
Senast redigerad av Eurodisco 2026-06-13 kl. 08:22.
Citera
2026-06-13, 08:22
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Flockbeteende påverkar valdeltagande.

Tror att förd politik påverkar valdeltagandet mer, t.ex. så inbillar mig att de som går på bidrag kommer gå man ur huse för att rösta bort Tide, vilket i sin tur automatiskt kommer att aktivera von Knorring & co att slita sig en dag från rävjakten och gå och rösta? Tror på ett högt valdeltagande, och det utan några klistermärken.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-06-13 kl. 08:28.
Citera
2026-06-13, 08:29
Medlem
Valdagens avatar
Nää där går gränsen med nåt klistermärke på sig.

Regeringen kanske uppmanar svensken att alla som röstat bör ha klistermärke på sig.
Allt kan hända i detta land framöver --- "voted"
Citera
2026-06-13, 08:31
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Vatniks i tråden, vill nog inte ha riktigt röstande alls.

Klart Doc som e' för Para-Lam-entarisk demåkrati, ska' flasha gäng klistermärken å badges å streamers att ha röstat!

På Tummelbanan: "-Fatsy, du e' malli' ha' röstat. -Va' f-n rösta'ru på..??"
Citera
2026-06-13, 08:39
Medlem
Epimaness avatar
Finns det ett självändamål att försöka få lättinfluerade flockmänniskor att rösta?
Citera
2026-06-13, 09:19
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Det är ännu bara en sak man direkt kopierar från USA. Dvs människor som har låg IQ och scrollar sociala medier hela dagarna och tror att vi lever i USA mer eller mindre.
Citera
2026-06-13, 09:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Artikeln handlar ju om hur få upp valdeltagandet i invandrarområden, så att strutta runt med klistermärke utanför dessa har ingen förelagit. "I flera valdistrikt i socialt utsatta områden röstade färre än häften av alla röstberättigade 2022. Valdeltagandet totalt i Sverige var 84,2 procent. Valdeltagande är ett mått på hur socialt integrerad man är".
Citera
2026-06-13, 09:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Artikeln handlar ju om hur få upp valdeltagandet i invandrarområden, så att strutta runt med klistermärke utanför dessa har ingen förelagit. "I flera valdistrikt i socialt utsatta områden röstade färre än häften av alla röstberättigade 2022. Valdeltagandet totalt i Sverige var 84,2 procent. Valdeltagande är ett mått på hur socialt integrerad man är".
Exakt! Blattar, foliehattar, antivaxxare ooch andra misslyckade mis fits röstar inte.
Citera
2026-06-13, 10:15
Medlem
GertBennys avatar
Jag röstar inte. Så jag är ännu mer unik med mitt klistermärke "Jag röstar inte". Skämt åsido. Det handlar väl om bekräftelse, att visa att man är duktig eller något. Precis som vi alla gör mer eller mindre och på olika sätt. Lite som ryggdunkningar någon får när han skriver typ "jävla negrer" här på Flashback. Flockbeteende åt båda håll.
Alternativt social positionering. Ända sedan skolåren har svensken fått höra att det är en demokratiskt plikt samt gåva att få stoppa en lapp i en låda var fjärde år. Så det handlar nog mycket om att visa att man är duktig och som alla andra.
Citera
2026-06-13, 10:23
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag röstar inte. Så jag är ännu mer unik med mitt klistermärke "Jag röstar inte". Skämt åsido.

Det handlar väl om bekräftelse, att visa att man är duktig eller något. Precis som vi alla gör mer eller mindre och på olika sätt. Lite som ryggdunkningar någon får när han skriver typ "jävla negrer" här på Flashback. Flockbeteende åt båda håll.
Alternativt social positionering. Ända sedan skolåren har svensken fått höra att det är en demokratiskt plikt samt gåva att få stoppa en lapp i en låda var fjärde år. Så det handlar nog mycket om att visa att man är duktig och som alla andra.

Ja det finns alltid två läger, risken med sådant klistermärke att kreti o pleti kommer fram och ställer dessa mot väggen, varför röstar du inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in