2026-06-12, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur får lägre akassa ut en halv miljon arbetslösa om det inte finns i närheten lika många jobb ? då blir det fler som tvingas söka socbidrag bara
De får jobba i fängelse
Citera
2026-06-12, 23:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
[/b]
Nej, inte "på det". Bostadsbidrag+extra tillägg, barnbidrag, flerbarnstillägg, etableringsstöd och allt vad det kallas dras av från försörjningsstödet. Man får alltså inte alla dessa bidrag plus socialbidrag, tvärtom.

Problemet med barn är att det verkligen inte hjälper med någon tusenlapp hit eller dit för att få folk att föda fler barn. Det är inget extrajobb att ha barn, utan för många ett heltidsjobb, dessutom väldigt krävande.
Citera
2026-06-12, 23:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Det är ett argument för att höja lönerna, inte för att sänka a-kassan. Varför vill du att vi ska få det sämre i stället för bättre?

Vad är poängen med A-kassa öht? Att folk ska "tjäna" olika mycket pengar trots att de exakt mycket sysslolösa. Ta bort A-kassa och ersätt med en gemensam peng för alla som är arbetslösa. Socialbidrag helt enkelt. Finns ingen rättvisa i att vissa för att de skaffat smarta försäkringar ska ha 30 0000 i månaden på obestäm framtid som staten, dvs skattebetalarna ska betala. Så mycket har de aldrig betalat för sin försäkring.
Citera
2026-06-12, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Låter som en valvinnare att försämra för typ 5% av väljarkåren samtidigt som man sänker skatten för miljardärer.

Notera att det är ett M-förslag inte ett samlat Tidö-förslag. Jag kommer själv att rösta L för att jag månar om standard svensk/nysvensk arbetare.
Citera
2026-06-12, 23:29
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur får lägre akassa ut en halv miljon arbetslösa om det inte finns i närheten lika många jobb ? då blir det fler som tvingas söka socbidrag bara

Eller kanske emigrera? Förslagsvis till landet vars flagga de viftade med när de tog "studentexamen".

Sen finns det ju jobb i överflöd, alltså uppgifter som behöver göras.
Att det saknas reguljära anställningar på grund av höga lönekostnader i förhållande till produktivitet och folks betalningsvilja är en helt annan sak.
Jag skulle gärna anlita folk (snickare, skomakare, fönsyerputsare..) men jag har inte råd p.g.a ex.vis skattekilarna.

Finns hur mycket arbete som helst att göra på kommunal nivå (vård, omsorg, fritids..) men kommunerna har inte råd att betala kollektivavtalslöner för det. Särskilt inte till lallare som kämpade för att klara grundskolan
Citera
2026-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

Äntligen!! Tack!!

Jag tänker helt sonika på alla stackars somaliska familjer där man inte lyckas hålla ett jobb trots sin spetskompetens, arbetsvilja och skarpa intellekt men ändå otacksamt spurtar ur sig nästa generation av ren välvilja mot Sverige trots att vi inte ger ett skit tillbaka!

Lisa och Pelle som väntat till 35+ med att skaffa sitt enda barn tills ekonomin och jobb är stabil och säker ska självklart inte premieras med något jävla barnbidrag.

Man blir fan förbannad när man tänker på jävla Lisa och Pelle som snyltar på systemet och sen förväntar sig barnbidrag. Det är fan äckligt. Jag håller med dig!
Citera
2026-06-12, 23:37
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Nej den har jag sett igenom för längesen. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har tagit in islamister i sitt parti i utbyte mot deras röster. Hur man som svensk kan rösta på dessa partier kommer jag aldrig att förstå. Men det är inte första gången i historien ni med vänstersympatier ger bort ett lands styre till fientliga ideologier.

A-kassan var inte bättre under sossarna, tvärtom. Och arbetar man ska man ha ut duktigt mycket mer i plånboken än någon som inte gör det. Det är sunt förnuft. Jag kan ju inte vara en korttänkt egoist bara för att jag själv lever på a-kassa just nu.
Problemet är att man som svensk väljer mellan pest eller kolera. Jag har aldrig riktigt förstått varför det är en självklarhet att vänstern har kommit att stå för öppna gränser och massinvandring. I min bok är det ju precis tvärtom. En person som bryr sig om sitt samhälle, kommunisten, gör sitt yttersta för att bevara välståndet inom detta samhälle. Det är sund solidaritet. Det naturliga borde därför vara att vänstern representerar en mycket stram invandringspolitik. Men jag är tvungen att rösta V ändå för att högern enbart bryr sig om att bevara och att maximera klyftorna. Ge mig istället ett parti som skickar hem alla invandrare som kommit hit sedan 2000 och höjer skatterna till 75 % så finns det äntligen ett sunt alternativ att välja för den som bryr sig om Sverige och alla svenskar.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-06-13 kl. 00:34.
Citera
2026-06-12, 23:44
Medlem
Lägre A-kassa igen?

De har väl sänkt den rejält ganska nyligen? Har förstått att den knappt räcker till hyra och mat..Ska arbetslösa bli uteliggare?
Citera
2026-06-12, 23:47
Medlem
Oavsett blå eller röd regering sker ingen riktig förändring i Sverige. När ska den ofantliga sektorn krympas och effektiviseras? Varför skrotas inte fler myndigheter samtidigt som regionerna görs färre? Troligen för att politikerna skyddar egna intressen.
Citera
2026-06-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det kända faktumet får du gärna presentera närmare. Vet inte om det här klippet där Mauri Hermundsson testar fängelsemat säger något mer än att fängelset kanske sett till att ha någon populär maträtt dagen för besök. Vet ju annars bara att folk i gemen har en jäkligt skev uppfattning om vad svenskt fängelse är.
Det går inte att förklara för en tolvåring...
Citera
2026-06-13, 00:08
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

Barnbidrag ok upp till 3 barn, därefter skall det vara 0kr för ev ytterligare barn!
Citera
2026-06-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?

Frågor behövs inte då Tidö förlorar valet oavsett.
Äntligen kommer riktiga poltiker få driva det här landet igen. Vi kan inte fortsätta att sparka nedåt och fortsätta göra dom rika ännu rikare.
Du tillhör definitivt inte den skaran så varför i helvete röstar du på M?
Nej du är inte mångmiljonär så håll käften.
En dag ska du bli sjuk, av med jobbet då ska du få äta upp dina ord din dräng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in