2026-06-12, 15:47
Medlem
Snälla EU snälla rätta till detta elände med permanenta uthängningar och giriga idioter som tjänar pengar på intergritetsövergrepp. Våra politiker bryr sig varken om svenska folket eller den samhällsutveckling som detta orsakar. Detta är en riktig livlina.

Detta handlar om att en människa inte är perfekt, misstag är en del av människans natur om vi bara ska ha perfekta människor ute i samhället då skulle alla vara arbetslösa. Vi kan köpa systemet med belastningsregistret. Det har fungerat väl i alla år. Men att folk ska bli produkter i ett register som man kan köpa utan samtycke är helt och hållet ofattbart. Snälla EU domstolen gör ni inget åt detta så lämnar ni oss med våra politiker som inte bryr sig om oss.

Tack GDPRWARRIOR för ditt arbete. Du har redan gjort succé. Håller tummar och tår att succén blir fullbordad nu.
Citera
2026-06-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Gissa vad som händer 9 juli i år?
Jo det stämmer då kommer domen c-199-24

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=30%2F04%2F2026&dateDebut
Är det sant? om en månad har vi svaren alltså
Citera
2026-06-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Mer än två år senare är tiden kommen! Fyfan vad man längtar! 🍻

All eloge till dig GDPRWarrior!

Vad vi har väntat! Från 2023 har detta varit pågående, och att en dom kommer från EU-domstolen snart är ganska stort!

Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Snälla EU snälla rätta till detta elände med permanenta uthängningar och giriga idioter som tjänar pengar på intergritetsövergrepp. Våra politiker bryr sig varken om svenska folket eller den samhällsutveckling som detta orsakar. Detta är en riktig livlina.

Detta handlar om att en människa inte är perfekt, misstag är en del av människans natur om vi bara ska ha perfekta människor ute i samhället då skulle alla vara arbetslösa. Vi kan köpa systemet med belastningsregistret. Det har fungerat väl i alla år. Men att folk ska bli produkter i ett register som man kan köpa utan samtycke är helt och hållet ofattbart. Snälla EU domstolen gör ni inget åt detta så lämnar ni oss med våra politiker som inte bryr sig om oss.

Tack GDPRWARRIOR för ditt arbete. Du har redan gjort succé. Håller tummar och tår att succén blir fullbordad nu.

Exakt! Antingen får vi en dom som rättar till detta vansinne (vilket allt redan tyder på, det kom ju ännu en dom idag från Högsta domstolen som dömde att gdpr gäller) eller så lämnas vi ännu en gång åt våra öden och allt kommer då bara bli ännu värre (mycket osannolikt, Omöjligt vill jag även påstå)

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Är det sant? om en månad har vi svaren alltså

Jajemän. 09/07/2026 kl 09:30 kommer domen.

Här är en länk som visar bara det aktuella fallet:

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=09%2F07%2F2026&dateDebut =09%2F07%2F2026&dateFinDisplay=09%2F07%2F2026&date Fin=09%2F07%2F2026&type=&juridiction=&langueProc=& numAffaire=C-199%2F24&nomPartie=&tri=&langue=en
Citera
2026-06-12, 17:47
Medlem
Citat:

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=30%2F04%2F2026&dateDebut
Wow!!!! Det kanske är snart jag kommer få mitt liv tillbaka

Men vem vet... domstolen kanske inte dömer som vi vill
Citera
2026-06-12, 18:04
Medlem
Citat:

Underbart !!!!!
Citera
2026-06-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Wow!!!! Det kanske är snart jag kommer få mitt liv tillbaka

Men vem vet... domstolen kanske inte dömer som vi vill

Det mesta tyder på att de dömer i linje med att gdpr gäller och till fördel för gdprwarrior.
Dock är det här en förhandling där båda parter fått lägga fram varför just de har rätt och GAs utlåtande är ju trots allt bara ett förslag, även om det väger ganska tungt. Så risken finns ju att lexbase får rätt, men den risken är ju nästan obefintlig. Många jurister har ju kallar detta ett glasklart fall.
Oavsett utfall är det ju bra för oss att veta vad som faktiskt gäller.

Sen är EU väl medvetna att det de meddelar gäller i hela EU. Alltså i praktiken öppnar de dörren för andra EU-länder att göra precis som Sverige om lexbase får rätt. Storbritannien verkar närma sig EU igen. Vad kommer britterna tycka om att få alla sina personliga uppgifter tillsammans med sina domar publicerade på nätet? Där kan inte ens alla myndigheter komma åt dina uppgifter nu.

Så med andra ord kommer det röra ihop sig och till nackdel mot EU och syftet med GDPR kommer gå förlorat. Så det är en mycket orealistisk scenario.

Vi får helt enkelt se vad vi får om 27 dagar.
Citera
2026-06-12, 19:39
Medlem
Citat:
Sen är EU väl medvetna att det de meddelar gäller i hela EU. Alltså i praktiken öppnar de dörren för andra EU-länder att göra precis som Sverige om lexbase får rätt. Storbritannien verkar närma sig EU igen. Vad kommer britterna tycka om att få alla sina personliga uppgifter tillsammans med sina domar publicerade på nätet? Där kan inte ens alla myndigheter komma åt dina uppgifter nu.
Det har jag inte ens tänkt på!! Jag hade ju tänkt flytta till ett annat EU-land om EU skulle döma till Lexbases fördel, men den planen går ju i kras om andra EU-länder också får möjlighet att göra som Sverige gör.
Citera
2026-06-12, 19:55
Medlem
Citat:
Det har jag inte ens tänkt på!! Jag hade ju tänkt flytta till ett annat EU-land om EU skulle döma till Lexbases fördel, men den planen går ju i kras om andra EU-länder också får möjlighet att göra som Sverige gör.

Nja helt rätt är inte resonemanget då alla EU-länder ej har samma grundlagar, därmed kan jag inte tänka mig att systemet med utgivningsbevis finns i alla EU länder.
Citera
2026-06-12, 21:36
Medlem
Citat:

Spännande!
Kul att jag hade fel, då skottade dom av detta innan hösten.
Citera
2026-06-12, 21:59
Medlem
Citat:
Nja helt rätt är inte resonemanget då alla EU-länder ej har samma grundlagar, därmed kan jag inte tänka mig att systemet med utgivningsbevis finns i alla EU länder.
alla länder har rätt ha utgivningsbevis.

Bara sverige som är så efterblivna att de tror de kan hänga ut hela befolkningen
Citera
2026-06-12, 22:04
Medlem
Stor eloge till GDPRwarrior

Men hur funkar det med redan publicerat material - lär det ligga kvar och guppa i internetsfären i all evighet och att det enbart är nya domar som förhoppningsvis förbjuds att publiceras? Nog för att lexbase och krimfup mfl tappar sin relevans med tiden men ändå intressant att veta.
Citera
2026-06-12, 22:49
Medlem
Citat:

Som sagt tror jag inte alls det blir åt lexbase fördel. Ex Tyskland hade strikta integritetslagar redan innan gdpr, så även om gdpr skulle tillåta det så är det ju inte en så stor risk just där. Men vissa länder hade nog tagit efter Sverige och börjat stifta lagar så undantaget från gdpr gäller även de, ex Lettland som ju fick en dom att de inte får ha databaser över fortkörare.

Dessutom finns ju din dom i Sverige. Den kommer nog inte flyttas till andra länders databaser.
Citat:

Det är nog bara Sverige som har detta. Men hur svårt är det att byta eller instifta lagar?
Jag hörde lexbase nångång argumentera hur de ville expandera till andra länder, men totalt misslyckats då det inte finns något annat land som tillåter detta. Öppnas möjligheten så kommer ju de bara skicka sina lobbyister för att försöka påverka makthavarna att stifta lagar.
(Nu diskuterar vi utifrån värsta fall. Återigen ser jag det som högst osannolikt att lexbase får rätt i någon punkt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in