2026-06-12, 15:46
Medlem
Derivaten ligger just nu på 170$. Får se om det rasar eller rusar vid den officiella launchen. Hur länge kan den bli försenad ?
Skulle ha öppnat för en kvart sen.

E: 180 nu.

https://www.tradingview.com/chart/li1vydHh/?symbol=OKX%3ASPCXUSDT.P
Senast redigerad av firmahasten 2026-06-12 kl. 16:00.
Citera
2026-06-12, 15:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Givet locked-in och intresset som bygger på att Elon såld drömmen (och lyckats) så tror jag att vi kommer att se en rätt stark inledande uppgång men till en relativt låg omsättning i förhållande till börsvärde.

Sen så kan jag också gissa på att sett över dagar/veckor så blir det volatilt och snabba svängningar då svetsarförmannen "Jeff" som varit med från början och maxat alla optionsprogram känner strax under svenska miljarden räcker för ett gott liv med obegränsad mängd spetsad Caprisun i Florida. Råkar han och några kollegor trycka sälj samtidig som en retail vill plocka sin snabba vinst så kan det bli åka av nedåt också.

Ett Bullcert idag som hålls på ngn timme kan vara en kul lottsedel men kommer nog inte kunna hitta, analysera och köpa rätt cert innan det är försent.

Idag kan precis vad som helst hända.

Jag är out ett par dagar (från rymden) och sitter lugnt i båten men har fokus på att hitta ev omotiverade dippar i andra rymdbolag. Dessa kommer jag plocka.

Personligen så tror jag att folk tror på uppgång i tron om att folk tror på drömmarna, och inte att folk köper hela SpaceX-storyn rakt av, åtminstone inte på en överskådlig tidshorisont. Då tror jag mer på att folk är villiga att ligga med förlust på en handfull aktier, med avsikt att köpa på sig fler om det faller tillbaka 50-60%.

Jag kommer också köpa andra rymdbolag. Jag kommer börja med Redwire.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-06-12 kl. 15:50.
Citera
2026-06-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Kan man köpa derivat på spacex?

Finns crypto derivat på binance/okx/weex/hyperliquid mf.
Citera
2026-06-12, 16:03
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Derivaten ligger just nu på 170$. Får se om det rasar eller rusar vid den officiella launchen. Hur länge kan den bli försenad ?

Var kan man köpa den?
Citera
2026-06-12, 16:19
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tack för info. Jag köpte dock just en liten knippe.

Om man ser mer på time in the market så tror jag att på sikt då allt lagt sig och vi på riktigt är inne i rymdåldern så är du all good. Det jag varnar för är den nära framtiden. Vill man göra en exit nästa vecka är redwire en lott. Vill man hålla länge så tror jag de är cool att gå in även på 15 ish men då måste man palla att 60% kanske är borta innan det vänder.
Citera
2026-06-12, 16:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Om man ser mer på time in the market så tror jag att på sikt då allt lagt sig och vi på riktigt är inne i rymdåldern så är du all good. Det jag varnar för är den nära framtiden. Vill man göra en exit nästa vecka är redwire en lott. Vill man hålla länge så tror jag de är cool att gå in även på 15 ish men då måste man palla att 60% kanske är borta innan det vänder.

Lade in ett köp om 100 aktier på Nordea nu med pris 185USD då det ligger på 180USD just nu omkring. Får se om man får några
Citera
2026-06-12, 16:36
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Aktien är ju superövertecknad till stor del av retail-kunder (småsparare). Så intresse lär finnas, särskilt med tanke på free float är minimal.
det är ju 4% av stocken som är ute och privata fick bara en liten del.

sen ska etfer o fonder ha sitt o sen ska index o msci fonder ha sitt. privata är en mikroskopisk del.

kolla på sivers pga att jpm köpte in en mindre summa.
Citera
2026-06-12, 16:45
Medlem
Senaste nytt från Yahoo finance är att aktien kan öppnas på 168$.
Citera
2026-06-12, 16:51
Medlem
Så många tror att denna aktie kommer att öka, främst på längre sikt?
Senast redigerad av Rendar 2026-06-12 kl. 16:54.
Citera
2026-06-12, 16:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Alla tror olika.
Jag tror på kort sikt (1 dag)
Upp pga allmän FOMO-psykos.

Jag tror på lite längre sikt (veckor)
Ned. Locked in personer säljer. Sjukt volatilt med kraftiga upp och nedgångar. Elon gör ngt dumt eller en raket exploderar och så vidare. Allt kan hända.

Jag tror på riktigt lång sikt (5-10 år):
Upp. Men fram tills dess är det en bumpy ride med höga berg och djupa dalar.
Citera
2026-06-12, 16:57
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten

Så ett bolag som var värderat till det aldrig skådade priset av $1,77T köps till 33% över detta till ett värde av nästan $2,50T...

Folk är inte kloka
Citera
2026-06-12, 16:59
Medlem
LA8PVs avatar
Man bör nog ha ett väl tilltaget fuck-off-kapital för att ge sig in i denna bubbla.
Kan bli hur bra eller hur dåligt som helst.

Det man saknar just nu är fonder som kan deklarera att de är Elon Musk-fria.
Inte alla som vill vara medlöpare i hans fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in