2026-06-12, 11:21
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nu beter du dig som klassens ADHD-unge när han tyckte att han kommit ett smeknamn som var hilarious, och försökte brute force:a in det genom överanvändning:

"Kom igen nu ÄPPELPAJEN. Passa bollen nu ÄPPELPAJEN. Neeej, synd ÄPPELPAJEN. Bättre lycka nästa gång ÄPPELPAJEN".

Dom fastnade ju aldrig, givetvis. På grund att dom som i detta fallet var ren skit.

Vad är du menar är ultraradikalt med Vargens analyser? Framförallt - vad är det som är turkiskt?

Har också blivit anklagad för turkkoppling i samband med analyser här i tråden, och jag har aldrig ens varit i Turkiet. Min relation med Turkiet är typ en Adana Kebab på en turkisk kolgrill. Vad är det i vår resonemang som får er att skrika "TURK"?

Jag är uppriktigt intresserad. Har aldrig för en minut känt att det Erdogan säger om denna konflikten rimmar med mina åsikter nämligen, så vore intressant att höra hypotesbyggandet och bevisföringen kring denna.
Säkert samma anledning som du skrev att jag var Iranier.

Eller som du beskyller eldrattan för att ta tjack.

Gissar på att du tyckte att jag delar åsikter med exil Iranierna och därför kallade mig Iranier. Kanske eldrattan har samma åsikt om att personen då har en turkisk synvinkel på saker. Ingen av er har väl helt fel om åsikterna, jag ömmar för Iranierna. Men det gör mig inte till Iranier.

Varför du in till leda beskylde eldrattan för att vara pundare vet du nog best själv. För den begrep inte jag.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 11:24.
Citera
2026-06-12, 11:28
Medlem
slagskotts avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qX1re/trump-vi-har-avslutat-kriget

Gillar punkten på avtalet där USA ska presentera en plan för att bekosta en återuppbyggnad av Iran för 300 miljarder dollar samt att ge fan i Pakistan, jag ser inte att det kommer hände eftersom Israel ju styr Usa…

Kravet om uppbygnad, om nu avtalet kommer skrivas på kommer ju innebära att Trump verkligen kommer förlora ansiktet.

Random siffror jag läst, verkligen obekräftat pekar ut priset på usas bombningar till 29000 miljarder
Statens intäkter i Sverige var i 2025 1300 miljarder som en jämförelse.

Usa först ?
Citera
2026-06-12, 11:52
Medlem
Citat:
🇮🇷🇺🇸⚡️ — New details of the 14-point draft memorandum of understanding between Iran and the U.S., per Mer News Agency:

— Permanent and immediate cessation of war on all fronts, including Lebanon

— The U.S. commitment to non-interference in Iran's internal affairs and respect for the sovereignty of the Islamic Republic of Iran.

— Complete lifting of the naval blockade within 30 days

— The U.S. commitment to withdraw its forces from around Iran

— Reopening of the Strait of Hormuz within 30 days under Iranian arrangements

— Suspension of sanctions on the sale of oil, petrochemical products, and derivatives, and full access of Iran to its financial resources

— The necessity for the U.S. and its allies to present reconstruction plans for Iran amounting to at least 300 billion dollars

— 60 days of negotiations to reach a final agreement based on nuclear issues and the complete lifting of primary, secondary, U.S. sanctions, and UN Security Council and IAEA Board of Governors resolutions

— Reiteration of Iran's commitment under the NPT treaty not to produce nuclear weapons

— During the negotiation period, the US has committed not to add forces in the region and not to impose new sanctions

— Release of 24 billion dollars of Iran's blocked funds during the 60-day final negotiation period. Half of this amount must be made available to Iran before the start of negotiations

— Formation of a supervisory mechanism to implement the agreement

— The final agreement will be approved by a UN Security Council resolution

— Final negotiations will not begin before the release of half of Iran's blocked funds, suspension of Iran's oil sanctions, and lifting of the naval blockade, and the final agreement will only cover the fate of enriched materials and enrichment, lifting of sanctions, and Iran's economic reconstruction plan

— Discussions about Iran's missile program and support for resistance groups are definitively removed from the agenda

Om det här stämmer och förhandlingarna inte kollapsar lagom till måndag är det en fullständig kapitulation från USA. Gravarg var nog något på spåret om att Trump skickar iväg Vance för att bli ansiktet utåt för det här misslyckandet.
Citera
2026-06-12, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Man undrar om han likt Putin blir lurad av sina rådgivare och militärer om hur läget är eller om han bara blåljuger och önsketänker?

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Vi känner alla til den fulle raggaren på lördagenatten som inte fattar att ett nej är ett nej

Rådgivarna styr Donald och använder han som en megafon.
Citera
2026-06-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Om det här stämmer och förhandlingarna inte kollapsar lagom till måndag är det en fullständig kapitulation från USA. Gravarg var nog något på spåret om att Trump skickar iväg Vance för att bli ansiktet utåt för det här misslyckandet.

Ett avtal som innebär att Israel måste sluta lemlästa grannens barn är dödfött. De kan lika gärna kräva att alla amerikaner ska sluta med opiater.
Citera
2026-06-12, 12:22
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Gillar punkten på avtalet där USA ska presentera en plan för att bekosta en återuppbyggnad av Iran för 300 miljarder dollar samt att ge fan i Pakistan, jag ser inte att det kommer hände eftersom Israel ju styr Usa…

Kravet om uppbygnad, om nu avtalet kommer skrivas på kommer ju innebära att Trump verkligen kommer förlora ansiktet.

Random siffror jag läst, verkligen obekräftat pekar ut priset på usas bombningar till 29000 miljarder

Usa först ?
Så Iran säger att ingen avgörelse angående avtal är taget. Samtidigt är det Irans 14 punkt lista vi ska tro är avtalet som ska undertecknas.

Jag ställer mig jävligt skeptiskt till det och jag tror först på ett avtal när vi har det.

Enligt mig får man vara bra slut om man tror att Trump är den som kräver Irans dröm avtal medans Iran säger nej. Om det är ett avtal så är det naturligtvis inte Irans 14 punkt avtal för då hade det varit Iran som så ja och Trump som så nej.

Är inte bensinpriset vid pump billigare eller samma idag som innan skattesänkningen? jag bilvägrar så här lite dålig koll.

Då tål ju ni bilförare att det drar ut över sommaren?

Kanske det är bättre att attakera fram till avtalet är påskrivet för detta att låta de vara för att ett avtal är nära funkar ju uppenbarligen inte. Fram tills nu iallafall. Om man nu vill ha ett snabbt avtal. Men svälta ekonomiskt ut Iran funkar ju också.
Citera
2026-06-12, 12:48
Medlem
INGSOCs avatar
Ja, vad tror vi den här gången?

Detta måste vara ett av dom mest förvirrade krigen genom världshistorien...
Citera
2026-06-12, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC

Verkligen och Historiskt agg, USA vs Iran:

Den djupa misstron går tillbaka till den islamiska revolutionen 1979 då shahen störtades och USA:s ambassad i Teheran ockuperades. USA har i sin tur en historia av inblandning i iransk inrikespolitik, vilket bland annat inkluderar stödet till en militärkupp 1953 mot landets dåvarande demokratiskt valda premiärminister.
Citera
2026-06-12, 12:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Usa först ?

Naturligtvis kommer pengarna till Irans återuppbyggnad portioneras ut från deras egna frysta tillgångar. USA kommer inte betala en endaste penny från egen ficka. Det blir ju utmärkt, Iran får alltså själv bekosta sin återuppbyggnad med egna pesetas. Då gäller det inte att försöka sig på några extrainkomster via tull eller liknande. För då dras den summan av direkt från deras frysta tillgångar och hamnar i andras fickor.

Vad trodde du egentligen?! Haha!
Citera
2026-06-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC

Donald Trumps fredsutspel är bara ett PR-stunt för att maximera mediebevakningen genom att synka politisk diplomati med fotbolls-VM, sin 80-årsdag och USA:s stundande 250-årsjubileum.
Citera
2026-06-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hej ljungbyboten. I alla tidigare "avtal" så innehöll det alltid en punkt om att US kommer vara kvar ett ett visst antal dagar (ca 60dagar) för att se att punkterna efterföljs.

De senaste månaderna har tydligt visat att USA militära närvaro i Gulfstaterna, detta hade ingenting annat än symbolisk betydelse.
Man har under hela konflikten endast agerat måltavla, utan någon förmåga ge Iran ett enda myggstick.
Så för USAs del handlar det om att dra bort sina marina och flygstridskrafter från Irans närhet, liksom sina försök till blockad för iranska fartyg långt ute till havs, för nära kusten vågar man givetvis inte finnas.
Sen kan Iran ta sina jävla tullar i Hormuzsundet.
Enda möjligheten till fri passage är att Trump beslutar släppa alla de iranska frysta tillgångarna, men detta betvivlar jag!
Citera
2026-06-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så Iran säger att ingen avgörelse angående avtal är taget. Samtidigt är det Irans 14 punkt lista vi ska tro är avtalet som ska undertecknas.

Jag ställer mig jävligt skeptiskt till det och jag tror först på ett avtal när vi har det.

De där 14 punkterna är en motsvarighet till Nigeriabrevsavtalet vi såg i tråden för någon eller några månader sedan. Det är bra att sådana där tokigheter sprids med jämna mellanrum för man kan då klassificera deltagarna i tråden som "dårar" respektive "vettiga" baserat på hur de ställer sig i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in