2026-06-12, 10:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Många kommer nog förlora mkt pengar om man inte sitter på säljknappen efter notering är gjord
Jag skulle tippa på peak inom 15-30 dagar från och med idag. För den som seriöst tror på bolaget på lång sikt så kan man säkert komma in betydligt billigare genom att ha is i magen. Själv tror jag på en snabb hacka och därefter inte ta i aktien ens med tång.
Citera
2026-06-12, 10:37
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Har inte hört någon säga annat än att de kommer att sälja tämligen omgående, så kommer att bli volatilt. Utmärkt aktie att trada förmodligen.

Underhållande också att det blir för stort för många att greppa. "Datahallar i rymden, nä det tror vi inte på". Vilket säger mig att aktien kommer att gå som en raket över tid.
Citera
2026-06-12, 10:40
Medlem
DonaldBidens avatar
Kul ändå att pöbeln får hoppa in när skeppet redan gått.
Citera
2026-06-12, 10:54
Medlem
Kosminskis avatar
Ansökte om 20 aktier. Fick 1(!) sketen aktie. Trodde såklart inte jag skulle få full tilldelning, men ändå. Vi får se hur mycket den rusar vid öppning.
Citera
2026-06-12, 11:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Har inte hört någon säga annat än att de kommer att sälja tämligen omgående, så kommer att bli volatilt. Utmärkt aktie att trada förmodligen.

Underhållande också att det blir för stort för många att greppa. "Datahallar i rymden, nä det tror vi inte på". Vilket säger mig att aktien kommer att gå som en raket över tid.

Ha i åtanke alla som tecknat sig och bara får en bråkdel av det de tecknade sig för, och sen väljer att köpa resten över marknaden. Om de väger upp för alla som vill ut återstår att se.
Citera
2026-06-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Många kommer nog förlora mkt pengar om man inte sitter på säljknappen efter notering är gjord

Är väl en lock-in eller vad det kallas, först såsom jag förstår det. Så sälja direkt går inte.
Citera
2026-06-12, 11:53
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ha i åtanke alla som tecknat sig och bara får en bråkdel av det de tecknade sig för, och sen väljer att köpa resten över marknaden. Om de väger upp för alla som vill ut återstår att se.

Tänker att även merparten av dessa tänkt sig att köpa för att dumpa och att de kanske tänker att de missat möjligheten när de inte hann med att köpa när dumpandet väl börjat. Ja vi får se, volatilt lär det bli iaf.
Citera
2026-06-12, 11:55
Medlem
raskenss avatar
Morningstar såga Spacex som är övervärderad:

https://global.morningstar.com/sv/aktier/varfr-vi-anser-att-spacexs-brsintroduktion-r-vervrderad

Det kommer inte att finnas stora mängder datacenter i rymden under överskådlig framtid. Har man grundläggande kunskaper i fysik och ekonomi så inser man varför. Aktien kvalar in som memestock och glider på samma grunder som Bitcoin. Ren spekulation utan innehåll.

Tesla kommer inte heller ha ån terafabrik de närmaste 15 åren.
Citera
2026-06-12, 11:56
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombejbitt
Är väl en lock-in eller vad det kallas, först såsom jag förstår det. Så sälja direkt går inte.

Det är enbart nyckelpersoner och institutioner som har lock-up-avtal vid noteringar. Småsparare kan alltid sälja direkt efter tilldelning när börsen öppnar.

Citat:
Gråhandeln i derivat pekar mot en kursuppgång på mellan 30 till 50 procent för Elon Musks rymdindustribolag Space X. Det rapporterar Bloomberg News.

https://efn.se/space-x-rusar-i-grahandeln
Citera
2026-06-12, 11:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Tänker att även merparten av dessa tänkt sig att köpa för att dumpa och att de kanske tänker att de missat möjligheten när de inte hann med att köpa när dumpandet väl börjat. Ja vi får se, volatilt lär det bli iaf.

Ja, men man skall inte ta för givet att det dumpar så fort alla fått sina aktier. Många fonder tvingas köpa in sig.
Jag lutar mer åt att vi får en uppgång, särskilt med tanke på att SpaceX valde att låsa kursen till en "rimlig" nivå, trots att de hade möjligheten att sätta priset betydligt högre.
Citera
2026-06-12, 12:04
Medlem
Biggedys avatar
Jag skulle satsa på andra rymdaktier runt i kring spaceX. Några datacenter kommer vi inte se i rymden under vår livstid. Musk har ofta rätt, men tidsmässigt fel.

Satsa på ASTS istället.
Citera
2026-06-12, 12:27
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja, men man skall inte ta för givet att det dumpar så fort alla fått sina aktier. Många fonder tvingas köpa in sig.
Jag lutar mer åt att vi får en uppgång, särskilt med tanke på att SpaceX valde att låsa kursen till en "rimlig" nivå, trots att de hade möjligheten att sätta priset betydligt högre.

Något som pekar emot att det kommer att dumpa direkt är att alla tycks tro att det ska dumpa direkt.

Förvånades också av det låga priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in