2026-06-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Inte för att låta krass men,

Det spelar nog ingen roll hur ni /vi gör,

USA, kanske också Ryssland, bestämmer nog hur den politiska kartan skall se ut i Europa.

Passar det dem att S vinner. så blir det så , etc..
Ja, det är ju precis därför jag inte "röstar" (fast "hest kväker under pistolhot" vore ett bättre sätt att beskriva det).
Citera
2026-06-11, 14:58
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det var tråkigt att höra. Och det här är - tror jag - också anledningen till att människan kommer gasa tills det rasar. Tyvärr, men samtidigt är det ju precis så det alltid har varit på planeten.

Din reaktion antyder att du innerst inne anser att röstande spelar roll.
Citera
2026-06-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Din reaktion antyder att du innerst inne anser att röstande spelar roll.
Ja, det spelar stor roll att folk röstar.
Citera
2026-06-11, 15:08
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ja, det spelar stor roll att folk röstar.

Legitimerar systemet antar jag. Men vad uppnår du då om du lyckas få majoriteten att sluta rösta?

Mänskligheten har alltid strukturerat sig i någorlunda liknande top-down-system. Kulissen demokrati är relativt ny, avlägsnar man den återstår samma top-down-system i ännu mer utpräglad form. Ryssland, Kina, Nordkorea, tex.

Kamp mot väderkvarnar?
Citera
2026-06-11, 15:13
Medlem
Citat:
Legitimerar systemet antar jag. Men vad uppnår du då om du lyckas få majoriteten att sluta rösta?
Jag uppnår ingenting, jag har redan uppnått allt jag vill (en isnsikt).

Citat:
Mänskligheten har alltid strukturerat sig i någorlunda liknande top-down-system. Kulissen demokrati är relativt ny, avlägsnar man den återstår samma top-down-system i ännu mer utpräglad form. Ryssland, Kina, Nordkorea, tex.

Kamp mot väderkvarnar?
Ja, så är det. Den byter skepnad men i grunden är den en och densamma. Myror organiserar sig på olika sätt och bor på olika platser. Men stacken - envåldshärskaren - svävar över dem alla som en ande. Myrorna gör dock gott i naturen, människostacken förgör allt i sin väg.
Citera
2026-06-11, 15:23
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Jag uppnår ingenting, jag har redan uppnått allt jag vill (en isnsikt).

Insikten att det spelar roll om jag röstar eller inte? Det borde inte spela dig någon roll.

Citat:
Ja, så är det. Den byter skepnad men i grunden är den en och densamma. Myror organiserar sig på olika sätt och bor på olika platser. Men stacken - envåldshärskaren - svävar över dem alla som en ande. Myrorna gör dock gott i naturen, människostacken förgör allt i sin väg.

Så har det varit hittills och så kan det mycket väl sluta. AI kommer att antingen förgöra oss eller rädda oss. Det finns dock en liten chans att mänskligheten med hjälp av transhumanism och AI kan utvecklas förbi detta primitiva stadium. Människans enda chans är uppdatering.

Tills det sker kommer jag att trampa på gasen och rösta med avsikt att inte hamna underst i stacken.
Citera
2026-06-11, 15:32
Medlem
Citat:
Insikten att det spelar roll om jag röstar eller inte? Det borde inte spela dig någon roll.
Att en röst (handlingen att gå och rösta) legitimerar skådespelssamhället. Att allt röstande är att lägga ved på samma brasa, oavsett vad du röstar på eller ens om du röstar blankt. Det finns bara ett sätt att göra motstånd: att inte rösta - en icke-handling.

Citat:
Så har det varit hittills och så kan det mycket väl sluta. AI kommer att antingen förgöra oss eller rädda oss. Det finns dock en liten chans att mänskligheten med hjälp av transhumanism och AI kan utvecklas förbi detta primitiva stadium. Människans enda chans är uppdatering.

Tills det sker kommer jag att trampa på gasen och rösta med avsikt att inte hamna underst i stacken.
Kör hårt!

Jag förutspår att alla serverhallar snart kommer stå och rosta. Deras sorgsna uppsyn kommer bereda människan samma skam som betongdomen över Tjernobyl.
Citera
2026-06-11, 15:39
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Att en röst (handlingen att gå och rösta) legitimerar skådespelssamhället. Att allt röstande är att lägga ved på samma brasa, oavsett vad du röstar på eller ens om du röstar blankt. Det finns bara ett sätt att göra motstånd: att inte rösta - en icke-handling.

Kör hårt!

Jag förutspår att alla serverhallar snart kommer stå och rosta. Deras sorgsna uppsyn kommer bereda människan samma skam som betongdomen över Tjernobyl.

En icke-handling som förändrar lika mycket som att rösta enligt din egen logik.

Rekommenderar ödmjuk eftertanke snarare än ressentiment.
Citera
2026-06-11, 15:48
Medlem
Citat:
En icke-handling som förändrar lika mycket som att rösta enligt din egen logik.
Jag håller inte med (men det är ju tur man fortfarande får tycka olika).
Citera
2026-06-11, 15:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Soffliggare i alla länder - förenen eder!

Jag är förstås inte ensam om att bojkotta den fars som politiken är. Att rösta (även blankt) är att legitimera detta korrupta skitsystem, därför ligger vi på soffan i höst!

Ett gäng lismande kappvändare som gett upp all ideologi för status och pengar. Mutkolvar och globalister är de allihopa, från höger till vänster. Avgå alla och börja jobba inom hemtjänsten istället där de kan göra nytta för en gångs skull. Eller använd dem som bojsänken, i kraftfoder eller vad som helst, bara de aldrig får bestämma över oss mer.

Fall inte för floskler och plattityder om att det är din plikt, eller att man inte har någon rätt att klaga om man inte röstar. Låt inte det globala, kapitalistiska tankevirusets svammel få er att ändra er utan nu står vi fast i vårt beslut. Precis som de som vill leka pang-pang i skogen får sköta sitt så kan de som tror på politiken dyrka sina avgudar - oss bekommer det inte.

Men varför kommer just du avstå från att rösta i höst? Vore kul att höra hur ni andra resonerar!

Väl mött och det ska bli ett nöje att skratta tillsammans åt den fars som nu kommer utspela sig i TV och på internet
Hur tänker du att det skulle ändra något eller minska politikernas makt om du inte röstar?
Citera
2026-06-11, 15:55
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Jag håller inte med (men det är ju tur man fortfarande får tycka olika).

Du skrev nyss:

Citat:

Hur förändrar icke-röstande människostacken mer än att den kanske släpper kulissen och visar sitt rätta ansikte, som vi båda tycks vara överens om är ett värre alternativ än dagens demokratiska kuliss?
Citera
2026-06-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänker du att det skulle ändra något eller minska politikernas makt om du inte röstar?
Om ingen röstar så löses det luftslottet upp i tomma intet, det är väl ganska uppenbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in