2008-01-06, 15:40
Bannlyst
Hejsan!

Jag har funderingar på att öppna ett bankgiro?

Anledningen är när sponsorer (företag och andra som sponsrar) lättare ska kunna sätta in pengar på kontot (när man skickar ut faktura så kan man bara skriva ner bank-postgiro kontn) för det finns ju inget fält för vanligt konto.

Detta gör det lättare för dem. Tror nämligen de måste göra särskild "betalning" till mitt kontonummer, ( och ja måste ju skicka med en lapp där det står att det är ett kontonummer och inte bankgiro)

Jag har ju ett vanligt konto hos Swedbank...

Lite frågor:

1) Vad kostar det? (/månad, /år), öppnings avgift?
2) kan jag öppna det "hur somt helst"? Vad finns de för krav?
3) Behöver jag ha ett "företag".. Isv.. Vad skulle man öppna? ideell förening?(Där behöver man ju vara 3 st...)

Hjälp mig!

MVH// Damir
Citera
2008-01-06, 18:01
Medlem
Tjänar du så mycket på sponsringen att styrkelyftandet inte kan räknas som hobbyverksamhet riskerar du att få skatteverket efter dig om du inte registrerar enskild firma.

Det finns ingen lag om ideella föreningar, men analog tillämpning av lagen om ekonomiska föreningar gör att man iaf måste vara några stycken. Hur som helst får man inte bedriva näringsverksamhet med vinstsyfte i en ideell förening (det räknas då som en oregistrerad ekonomisk förening med personlig ansvarighet för medlemmarna).

När du registrerat din firma går du helt enkelt till en bank (Swedbank är dåligt, så gå gärna till någon annan) och ber att få öppna ett checkkonto med möjlighet att få bankgiroinbetalningar. Vad det kostar kan nog bero lite på hur många betalningar du får per år och hur stora de är.
Citera
2008-01-06, 18:44
Medlem
LeGriss avatar
Plusgiro är väl ett alternativ annars. Går att ha som privatperson.
Citera
2008-01-06, 19:57
Medlem
bernankes avatar
Hos Handelsbanken kostar företagskonto, BankGiro och företagskort 1250 per år.

Inlägg #2 hade bra poänger om risken med att driva det som hobbyverksamhet.
Citera
2008-01-06, 21:12
Bannlyst
Där ser man ...

Jaha. Men kan jag öppna ett bankgiro som privat person eller måste ett företag på något jävla vänster registreras?

Ne men om de ska springa efter mig så skiter jag i det^^ ... Då tar jag bara och ber dem sätta in på mitt vanliga konto.
Citera
2008-01-06, 21:40
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trokic
Ne men om de ska springa efter mig så skiter jag i det^^ ... Då tar jag bara och ber dem sätta in på mitt vanliga konto.
Du kan ändå åka på och betala. Förmodligen redovisar företagen som sponsrar dig var pengarna har gått någonstans, och vid en revision kan de spåras till dig. Registrera bolag är mitt tips.
Citera
2008-01-06, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Du kan ändå åka på och betala. Förmodligen redovisar företagen som sponsrar dig var pengarna har gått någonstans, och vid en revision kan de spåras till dig. Registrera bolag är mitt tips.

Okej ,tack för infot!

Grejjen är att iden om detta kom från EKSJÖS NÄRINGSLIVSCHEF! Och det är han som har hjälpt mig att få detta SÅ jag tar ju helt enkelt och pratar med honom !...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in