2026-06-09, 19:28
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var hans kusinbarn inte hans kusin och det ödelade nästan hans karriär.
Ok, då har wiki fel.
Citera
2026-06-09, 19:39
  #122
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Ok, då har wiki fel.

First cousin once removed betyder inte kusin utan just kusinbarn. På svenska wiki är det tydligare.


Citat:
Ett år efter genombrottet skakades USA av nyheten att Jerry Lee Lewis hade gift sig med Myra Gale Brown som var hans kusins och basists 13-åriga dotter.

Men som sagt. Det ödelade nästan hans karriär så det var knappast accepterat då heller.
__________________
Senast redigerad av Ganonito 2026-06-09 kl. 19:42.
Citera
2026-06-09, 19:52
  #123
Medlem
Hygrotorks avatar
Snart kommer vi väl ha som USA där man är pedofil om man som 21-åring dejtar en 18-åring. Oftast med någon förklaring att hjärnan inte är utvecklad förrän vid 25 och att man befinner sig i så olika utvecklingsfaser i den åldern.

Jag vet inte, jänkare verkar ju efterblivna generellt så 25 kanske är för generöst.

Oavsett ska vi inte ha hit deras moralpanik hit.
Citera
2026-06-09, 20:14
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.

Rent filosofiskt så kan nu sången handla om en 16-18 årig man som beskriver sin syn?

Dom sjunger ju inte: "Jag är 65 och hon är 16 det sötaste man kan ha"

Tycker du överdriver lite..
Citera
2026-06-09, 20:59
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.
https://www.youtube.com/watch?v=dqgd7Wocdms

Jösses - du har verkligen en smal musikrepertoar.
Citera
2026-06-10, 00:09
  #126
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag menar att när jag gick i nian ( 16 år ) var jag tillsammans med en tjej i åtta, hon var femton.
Var jag pedofil då ?

Enligt trådstartaren så absolut, enligt oss andra som vet hur det ligger till - nej! Det är väl åldersspannet han hänger upp sig på, kan själv också se det olämpliga i att kanske en 30-åring har sex med en 15 åring trots att inget lagbrott begås.
Citera
2026-06-10, 03:50
  #127
Medlem
Såna här låtar är ofta avsedda att väcka nostalgi, att det skall vara något de flesta ska kunna drömma sig tillbaka till. Det normala har varit att man haft en första kärlek i tonåren, och det blir en speciell känsla som man med värme minns även efter kanske årtionden. Att sången handlar om en flicka på 16 år är en form av tidsresa till de egna ungdomsåren- inte att en 50 årig gubbe dreglar och vill penetrera en niondeklassare.
Citera
2026-06-10, 06:11
  #128
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Du kanske ska ta och läsa texterna på en del rocklåtar från 70 o 80 talet lite noggrannare

The Who - 5:15 eller Ted Nugent - Jailbait är praktexempel på att rockmusik tilltalar alla möjliga sorters människor.

REO Speedwagon är ett annat exempel, det tilltalade herr J.W. Gacy mer än något annat band. Inte lyssnade han på dansband inte.

Pedos, seriemördare, gubbar, haschtomtar, WT-morsor, men även hederligt folk; Listan kan göras lång.

Dansband å andra sidan tilltalar bara gamla snuskgubbar och män i 30-årsåldern som stylar deras gamla Volvo 740 som en EPA i syfte att ragga upp fjortisar.
Citera
2026-06-10, 10:29
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Enligt trådstartarmiffot - definitivt.

Helvete, halva klassens killar i nian var alltså pedofiler ? Jag gick i en peddoklass...
Citera
2026-06-10, 13:13
  #130
Medlem
Eoppoyzs avatar
Detta är knappt hebefili i absolut värsta fall, inte pedofili.
Citera
2026-06-10, 16:11
  #131
Medlem
Det var en annan tid på 70-talet, dessutom är origionalet av Dr Hook inte fullt allvarligt menat (och inte heller en dansbandslåt). Man vågade vara mer vågad på det här sättet än idag.

Någon sade till mig att "Växeln Hallå!" med janne Lucas Persson (som vann Melodifestivalen i början av 80-talet) handlar om en man som stalkar en person på ett hotell - det stämmer formellt sett men missar också hela poängen med låten.
Citera
2026-06-10, 17:07
  #132
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.


Vi är pojkarna som busar med flickornas små musar.


Pojke/flicka: vanligtvis upp till cirka 12–13 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in