2026-06-10, 11:00
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så man bygger tomma baracker och lurar skiten av NATO? Dessa luriga ryssar ...

Har gjorts förr. Kom ihåg Pattons "spökarmé" i Kent som skulle lura tyskarna att tro att invationen skulle komma vid Pas-de-Calais.
Citera
2026-06-10, 11:16
Medlem
Citat:
Så man bygger tomma baracker och lurar skiten av NATO? Dessa luriga ryssar ...

Nej, vatnik. Det jag skrev går inte att tolka så. Du får fixa ditt översättningsprogram.

Du försökte, genom att använda ordet ”med”, antyda att soldaterna redan finns där. Det gör du gissningsvis för att ungefär alla andra säger att ryzzen inte längre kan rekrytera så många som Ukraina plockar bort och på så sätt vill du låta påskina att ryzzland har gott om soldater och att det inte är någon fara på den punkten.

Det stämmer naturligtvis inte utan det är önsketänkande.

Man bygger alltså för framtiden och har tänkt stationera 80000 soldater där efter att kriget i Ukraina är slut.
Citera
2026-06-10, 11:23
Medlem
Snapcounts avatar
Lite ny info om Ukrainas nya tilltänkta antiballistiska missil :

Ukrainas största missil- och drönartillverkare, Fire Point, testar nu en ny typ av missil som de hoppas ska kunna ersätta Patriot-missilerna som är över fem gånger dyrare.

– Vi genomförde nyligen ett oerhört viktigt test av FP7.X-missilen, säger företagets direktör Iryna Terekh.

Medan den nyutvecklade missilen har en prislapp på drygt 6,6 miljoner kronor kostar en amerikansk Patriot-missil cirka 36 miljoner kronor.

Enligt Shtilierman beror mycket på att den tyska vapentillverkaren Diehl Defence spelar en lagroll. Fire Point sägs också ha diskuterat samarbete med Kongsberg Group, franska Thales, italienska Leonardo och tyska Hensoldt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ukraina-tester-ny-og-billigere-rakettype/1568629

Få se om man får det till, det jobbas nog på spräng. Om man får det till, så kan ju Trump helt kasta in handuken med sitt tjafs om det ena, som det andra. Raytheon kommer väl också att bli sura på Trump.
Senast redigerad av Snapcount 2026-06-10 kl. 11:25.
Citera
2026-06-10, 11:34
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Jag lusläser inte den här tråden längre och varken kan eller vill svara på alla dumheter. Jag skriver något och får 10-20 svar med mest trams så nej. Jag hade i princip lämnat den här tråden och läste och skrev sällan men tydligen saknade användaren Arccosinus mig och jagade mig med skit i alla andra trådar så jag är tillbaka här där det onda började. Nu skriver jag varje dag här så tacka dumskallen.

Jag vet inte vad du har frågat och du frågar inte här heller utan "tycker". Jag kallar det inte kidnappning utan skriver att ukrainska män jagas på gator och torg. Med visst, kidnappning är ju inte helt fel och är ju gjord lagligt. Har du sett filmerna? det brukar vara minst en varje dag och TCC är verkligen hatade av ukrainare.

I Ukraina rullar mobiliseringen vidare men i Ryssland var det bara en och nu är det frivilliga. Tydligen bygger Ryssland upp med 80 0000 soldater nära balter och finnar enligt vår SVT så brist verkar inte finnas.

SVT:s reporter om Rysslands upprustning: Ett hot som Nato måste hantera
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svts-reporter-om-rysslands-upprustning-ett-hot-som-nato-maste-hantera

Det är du som är dränkt i propaganda och tror att Ukraina kan vinna detta.
Här är en av dessa tusentals ryska "frivilliga". Han blev faktisk kidnappad på riktigt av säkerhetsstyrkor på en nattklubb, presenterad för falska anklagelser, fick utså vald i två dagar och till slut tvungen att skriva på kontrakt. Rysk "frivillighet" i praksis.
https://www.nrk.no/russiske-kilder-avslorer_-dette-er-putins-plan-for-europa-1.17896258
Citera
2026-06-10, 11:43
Medlem
Citat:
Jag lusläser inte den här tråden längre och varken kan eller vill svara på alla dumheter. Jag skriver något och får 10-20 svar med mest trams så nej. Jag hade i princip lämnat den här tråden och läste och skrev sällan men tydligen saknade användaren Arccosinus mig och jagade mig med skit i alla andra trådar så jag är tillbaka här där det onda började. Nu skriver jag varje dag här så tacka dumskallen.

Jag vet inte vad du har frågat och du frågar inte här heller utan "tycker". Jag kallar det inte kidnappning utan skriver att ukrainska män jagas på gator och torg. Med visst, kidnappning är ju inte helt fel och är ju gjord lagligt. Har du sett filmerna? det brukar vara minst en varje dag och TCC är verkligen hatade av ukrainare.

I Ukraina rullar mobiliseringen vidare men i Ryssland var det bara en och nu är det frivilliga. Tydligen bygger Ryssland upp med 80 0000 soldater nära balter och finnar enligt vår SVT så brist verkar inte finnas.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svts-reporter-om-rysslands-upprustning-ett-hot-som-nato-maste-hantera

Du klagar på att jag inte ställer fråga i mitt svar och ursäktar dig med att någon annan kommenterat dig så att du återvänt till tråden. Vad har det med mig att göra?

För det det första så skrev jag inte att du använt "kidnappning". För det andra så handlade mitt inlägg främst om den lagliga aspekten av nationell inkallelse enligt regeringsbeslut. Dvs att följer man inte lagen så kommer polisen och plockar in dig. Att använda uttryck som kidnappning istället för dess rätta semantiska form är oärlig beteende och gränsar till propaganda. Du kastar sten i glashus när du dessutom anklagar andra för propaganda.

Kasta inte fortsättningsvis falska uttryck på mig, är du snäll.
Citera
2026-06-10, 11:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Komedin fortsätter.
Om du hade bemödat dig att läsa och titta så hade du förstått att det finns inga soldater att förlägga dit nu. Dom är upptagna med att förvandlas till konstgödsel i Ukraina.
Det dom gör är att bygga förläggningar och infrastruktur för 80 000 soldater, en viss skillnad.
Så jo det är brist på ryska soldater.
Fel igen........

Oj såg att jag var 7:a på bollen med detta.
Citera
2026-06-10, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
”Inte förklarat krig”
Ingen har hotat er!
Ni dör som flugor för att ni är idioter, snart 1 500 000 stupade!
Ni köper allt Putin ljuger om!
1,5 miljoner döda ryska soldater! ge mig någon form av bevis. Bilder på stora växande ryska kyrkogårdar? Ovanligt många amputerade i Ryssland? Död konton i sociala medier eller dödsannonser/begravningar? Ryska mobiliseringar för att fylla upp alla som startade 2022?

Det är mest troligt du som ljuger eller hur men kanske du spekulerar så dela då med dig av dina metoder. Jag brukar skriva över en miljon dödade och skadade ukrainare fast då går jag efter den ryska militästabens uppgifter som räknas varje vecka. Jag tar då en titt på övrig data som jag angav dig och upptäcker att det inte är helt omöjligt. Växande ukrainska kyrkogårdar, deserteringar, amputeringar, ständig mobilisering, flykten från ukraina av män osv.

Vi har ju Mediazona som räknar ryssar, 225 019 stupade.
https://en.zona.media/article/2026/06/05/casualties_eng-trl

Kan vi lita på dessa?
Almost 500,000 Russian soldiers killed in Ukraine war, GCHQ says
https://www.bbc.com/news/articles/c4g44gprnnvo

Officielt säger Zelensky att bara 55 000 ukrainare stupat och CSIS att mellan 100 000 och 140 000 dödats. Vem kan ha rätt här?
CSIS upger att 1,2 miljoner ryssar dödats och skadats. Fantastiskt, alla sedan 2023 eller vadå?

Kom igen nu, visa upp något vi kan kontrollräkna efter!
Citera
2026-06-10, 12:03
Medlem
Citat:
Jag gjorde ochså militärtjänstgöring och det gick väl bra i då det var fred hos oss men tänk vilken lyx ryssarna har nu som kan välja själv under krig.

Ja, de väljer våldtäckt och mord på civila i Ukraina.

Sen väljer du att bortse ifrån att 700 000 potentiellt frivilliga flydde ryssland hals över huvud för att undvika mobilisering.
Citera
2026-06-10, 12:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Komedin fortsätter.
Om du hade bemödat dig att läsa och titta så hade du förstått att det finns inga soldater att förlägga dit nu. Dom är upptagna med att förvandlas till konstgödsel i Ukraina.
Det dom gör är att bygga förläggningar och infrastruktur för 80 000 soldater, en viss skillnad.
Så jo det är brist på ryska soldater.
Fel igen........

Oj såg att jag var 7:a på bollen med detta.
Jaså, så NATO blev inte lurade av Rysslands tomma byggen? Ryssland som förlorat alla sina 1,5 miljoner soldater i Ukraina enligt er har tydligen råd att bygga baser och tomma baracker på annat håll än närmare Ukraina. Inte konstigt att de korkade ryssarna förlorar i er värld. Baserna kommer naturligtvis att fyllas med soldater då allt är färdig jävla dumskalle och det sa ju Ryssland redan då Finland och vi hoppade med i NATO så det här är inget nytt. Alla andra baser i Ryssland är bemannade. Nytt är därimot vår rädsla för dessa nya baser så nu trummas det på för att mer pengar ska flöda.
Citera
2026-06-10, 12:14
Medlem
On Topic. Från verkligheten.
Ukraina bekräftar:
"SBU-drönare träffade två ryska oljepumpstationer 700 km från Ukraina
Stanislav Pohorilov — 10 juni, 12:40
Specialstyrkor från Ukrainas säkerhetstjänst "Alpha" attackerade oljepumpstationerna "Vtorovo" och "Lobkovo" i Vladimir-regionen i Ryssland. Avståndet till målen är cirka 700 km."

Källa : SBU , Telegramkanalen Exilenova+

"Detaljer : Det rapporteras att dessa oljepumpstationer levererar bränsle till Moskva, och avståndet till dem var 700 km."
"Stationernas huvudsyfte är att pumpa dieselbränsle till Moskvas ringoljeledning, samt att transportera oljeprodukter för export till hamnarna i Östersjön. I synnerhet genom oljelastningshamnen i Primorsk", står det i rapporten.

"Lokala myndigheter har bekräftat bränder vid två infrastrukturanläggningar efter drönarattacker från SBU. Enligt NASA FIRMS har termiska avvikelser som indikerar bränder registrerats i områdena där båda oljepumpstationerna är belägna."

"Att förstöra sådana anläggningar är av strategisk betydelse, eftersom de är viktiga länkar i Rysslands bränslelogistik", noterade SBU.

"Vad som hände innan : Natten den 10 juni inledde ukrainska trupper en missil- och drönarattack mot en militäranläggning i Tjeboksary, Ryssland, samt mot oljeraffinaderiet Kuibyshevsk i Samara-regionen."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/10/8038633/
Den ryska militära katastrofen ökar dygn efter dygn.
Utmärkta insatser!
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-10 kl. 12:19.
Citera
2026-06-10, 12:15
Medlem
Citat:
Jag gjorde ochså militärtjänstgöring och det gick väl bra i då det var fred hos oss men tänk vilken lyx ryssarna har nu som kan välja själv under krig.

Jo, ryssarna vältrar sig titt som tätt i denna lyx då dom har en vana att invadera sina grannländer med jämna mellanrum.
Citera
2026-06-10, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, de väljer våldtäckt och mord på civila i Ukraina.

Sen väljer du att bortse ifrån att 700 000 potentiellt frivilliga flydde ryssland hals över huvud för att undvika mobilisering.
Ryska soldater är villiga att försvara sitt land precis som du. Dom våldtar och mördar säkert lika mycket som ukrainska soldater tror du inte. Många ukrainska soldater talar till och med ryska så det blir svårt att avgöra för offren, kanske man kan se på uniformen och de färgade banden. Det kunde inte studenterna i Starobilsk, Lugansk som dödades av råskinnen med drönare.

Kom dessa 700 000 flyende ryssar till väst för att ta del av era tårar och glädje att se dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in