2026-06-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Någon som vet varför?
Går USA gränspolis för långt?

https://www.svt.se/sport/fotboll/fotbolls-vm-2026-senaste-nytt?inlagg=dc8a40c2f7cb971eb5aefd8312786329

Detta är bra, man ska inte ta in folk från Somalia, dessa människor skapar bara problem och efter alla Somaliska scams i USA så kan man helt förstå att han blev nekad inträde.

En domare är utbytbar.
Citera
2026-06-09, 23:17
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Detta är bra, man ska inte ta in folk från Somalia, dessa människor skapar bara problem och efter alla Somaliska scams i USA så kan man helt förstå att han blev nekad inträde.

En domare är utbytbar.

Ja, blir bara problem med dessa hyfsat människoliknande apor - de är icke-civiliserade, så det är bra gjort av USA.
Citera
2026-06-09, 23:23
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Han fick diplomatpass eftersom han ska döma fotbolls-VM, är väl inget konstigt?!?
Jo, det är skitkonstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Ja, blir bara problem med dessa hyfsat människoliknande apor - de är icke-civiliserade, så det är bra gjort av USA.
Men om det var rätt av USA att neka karln inträde borde man kanske ha motiverat sitt beslut. Många gånger har amerikanska myndigheter tagit bra beslut, men sedan underlåtit förklara för allmänheten så alla tror de är tokiga.
Citera
2026-06-09, 23:56
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Men om det var rätt av USA att neka karln inträde borde man kanske ha motiverat sitt beslut. Många gånger har amerikanska myndigheter tagit bra beslut, men sedan underlåtit förklara för allmänheten så alla tror de är tokiga.

Håller väl med...men det är troligtvis svårt där bortanför pölen att ange "musselimmande sand-apor som existerar för att försämra världen och infiltrera allt vettigt samt att de bidrar med 0 intressanta, samhällsförbättrande egenskaper".
Citera
2026-06-09, 23:58
Medlem
needAlifes avatar
Nog för att jag generellt inte är nåt större fan av somalier och inte ser något problem alls i att USA inte vill ha några där, speciellt inte efter att de svindlat miljarder i skattemedel men det har inte den här FIFA-domaren med att göra alls. FIFA och värdländerna MÅSTE ju ha några ramverk som är fundamentala och där bör ingå att alla spelare, ledare och domare måste ha tillträde till landet där VM spelas. Annars kan vi ju lägga ner. Lägg nästa VM i Nordkorea, då kommer ingen in och Nordkorea vinner by default.

Dessutom fattar jag inte vad de vinner på detta, är ju motsatsen till sportswashing. Var ju därför som Qatar tex senast plötsligt inte hade några problem alls med hbtq osv även om man vet att de egentligen vill hänga allihopa i närmsta lyktstolpe. Ändamålen helgar medlen. Särskilt nu när Infantino och Trump är BFF's känns det mer som att Trump vill visa vem som bestämmer.

Men men, den här storyn är borta om en dryg dag när matcherna börjar. Det är trotts allt USA, Mexiko och Kanada. Inte Qatar, det kommer bli maffigt även om jag också tycker det hela har hanterats fittigt. När jag åkte och kollade Sverige i Ryssland var matchbiljett = visum, du fick hem ett fan-ID och sen var det bara att åka vart fan du ville.

Men om jag ska gissa utgången är det antingen att han får komma in eller att han istället får döma matcher i Mexiko/Kanada och att de således slipper det problemet men ändå låter han döma. Det låter som en FIFA-lösning i mina öron.
Citera
2026-06-10, 00:00
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Håller väl med...men det är troligtvis svårt där bortanför pölen att ange "musselimmande sand-apor som existerar för att försämra världen och infiltrera allt vettigt samt att de bidrar med 0 intressanta, samhällsförbättrande egenskaper".
Nej jag förmodar att det kan ha varit andra orsaker i det här fallet.
Citera
2026-06-10, 00:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Detta VM smutsas redan innan det börjat ner av Infantinos osunt sykofantiska relation till Trump och de falska förespeglingar som legat till grund för att USA får arrangera huvudparten av matcherna:

https://www.nytimes.com/athletic/7344372/2026/06/09/infantino-trump-world-cup-visas/

Citat:
To many, therefore, it is of little surprise that the World Cup’s opening week is dominated by a Somalian referee being turned away at Miami International Airport, or “many” Iranian and African journalists being denied the necessary U.S. visas, or Iran’s national team relocating its training base to Mexico.

For so long, Gianni Infantino, the FIFA president, has dismissed concerns and entirely legitimate media reporting on the matter. At the FIFA Congress in Paraguay in 2025, to which he turned up days late, prioritizing a jaunt with Trump to Qatar and Saudi Arabia, he told his audience “the world is welcome in America”.

“Of course, the players, everyone involved, but definitely also all the fans,” he said. “And let’s be clear about that: this doesn’t come from me, this comes from the American government.”

---

All that cosiness, all those photo-ops, but now FIFA wants the world to believe it is a modest soccer tournament, guests in a host nation, powerless to speak up for those who wish to participate or attend its tournament.

Which rather ignores that FIFA demands guarantees from any host nation to ensure the movement of people during competitions. In May 2018, during the bidding process for the World Cup in his first term, Trump wrote to Infantino and said he was confident that “all eligible athletes, officials and fans from all countries around the world would be able to enter the United States without discrimination” during the tournament.
Citera
2026-06-10, 00:11
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Men om jag ska gissa utgången är det antingen att han får komma in eller att han istället får döma matcher i Mexiko/Kanada och att de således slipper det problemet men ändå låter han döma. Det låter som en FIFA-lösning i mina öron.
FIFA strök honom dock från domarstaben omedelbart.

Jag gissar att det finns något som skaver här, både för USA och för FIFA. Men det var tydligen inget man upptäckte förrän att han satte sig på flyget till USA. Han hade redan i förväg behövt ansöka om USA-visum, vilket tycks ha varit på plats annars hade han inte fått boarda planet.
Citera
2026-06-10, 00:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
FIFA strök honom dock från domarstaben omedelbart.

Jag gissar att det finns något som skaver här, både för USA och för FIFA. Men det var tydligen inget man upptäckte förrän att han satte sig på flyget till USA. Han hade redan i förväg behövt ansöka om USA-visum, vilket tycks ha varit på plats annars hade han inte fått boarda planet.
OK, ja då orkade de inte ens testa andra alternativ. Jo exakt, visumet lär han ju haft. Möjligt att de hittat nåt annat då men oavsett, vad ska en fotbollsdomare göra för skada? Är det inte bättre att släppa in honom än att få denna shitstorm? Känns märkligt eller så vill de ha den? En smidigare regim hade ju fixat så att sånt här löste sig ändå även om Somalier i övrigt är portade.
Citera
2026-06-10, 03:08
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Sorgligt och skandalöst - Fifa är helt i händerna på Trump

https://www.fotbollskanalen.se/kronikor/lundhs-kronikor/sorgligt-och-skandalost---fifa-ar-helt-i-handerna-pa-trump
Citera
2026-06-10, 06:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Portade domaren bryter tystnaden: ”Besviken”

https://www.svt.se/sport/fotboll/fotbolls-vm-2026-senaste-nytt?inlagg=a3c483b7bb1035ae82944274a4bc3765
Citera
2026-06-10, 06:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Somaliske domarens öde diskuteras här av Simon Bank och Erik Niva.

https://aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/401555?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in