2026-06-09, 13:59
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Haha, gissade rätt. Nån Ingrosso/Wahlgren kom med och naturligtvis den obligatoriska invandraren som berättar om sin resa och gör något gott nu.

Jag är som vanligt irriterad på att public service för våra skattepengar lyckas med hela 3(!!!!) naturvetare. Det är så jäkla uselt att de inte förstår och uppskattar naturvetenskap. Jag antar att de är för korkade och obildade för att förstå vad naturvetenskapen gör och är, men det hindrar dem ju inte från att ta mina pengar!

Som jämförelse så har vi 9 skådespelare. 300 % fler. Är verkligen Helena Bergström så jäkla intressant? Jag hade hundra gånger hellre lyssnat på en AI-expert, en biolog, en kemist som har massa rolig och spännande forskning att berätta om.

Det finns tusentals timmar med forskare och naturvetare att lyssna på i SR:s arkiv om du är intresserad. I P1 gör de intervjuer dagligen med experter och forskare.

Sommarpratarna ska vara åt det folkligare hållet. Så har det alltid varit. Helena Bergström är folklig.
Citera
2026-06-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Från 20 juni till 16 augusti
Klockan 13.00 i P1 - 58 Sommarpratare.

Robin Larmérus är Lyssnarnas Sommarvärd 2026.
https://www.sverigesradio.se/artikel/robin-larmerus-ar-lyssnarnas-sommarvard-2026

https://www.sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2026-hela-listan

Ordet är fritt om sommarpratet ....

Trevlig sommar/
🇸🇪🌞

Clas blir svårslagen
Citera
2026-06-09, 14:02
Medlem
Förvårdnadsvärt skapligt startfält. Till och med det estetiska med Kinnaman. Men fler inom vetenskap.

Och fanns en någon in om ekonomi
Citera
2026-06-09, 14:05
Medlem
Nr. 23 Kajsa Ollongren. EUs särskilda representant för mänskliga rättigheter.

Det är något med efternamnet som gör att man har svårt att ta personen på allvar.
Citera
2026-06-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Puh! Tur att den obligatoriska somaliern kom med på årets lista.

Iqra Idow, siminstruktör, grundare Mermaid simskola

Och trots att hon är somalier är hon en långt mycket mer värdig pratare jämfört med felicia, amanda romare eller ingrosso. En ung kvinna som troligtvis är uppvuxen bland mycket kvinnoförtryck som gör något riktigt gott här i världen: lär ut den livsviktiga simkunskapen. En företagsam och nytänkande människa. Hon gör faktiskt Sverige bättre.

Amanda Romare har skrivit en bok om en slampa som knullar runt och Felicia sjunger låtar om att bli knullad i baksätet av en EPA. Hua.
Citera
2026-06-09, 14:23
Medlem
Fattar inte att kärringen Helena Bergström får sommarprata en tredje gång. Så jäkla intressant kan hon inte vara. Var är sissela kyle? Hon är en av få som faktiskt kan få lov att sommarprata hur många gånger hon vill.
Citera
2026-06-09, 14:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sämst uppställning någonsin?
Nej, de har bästa clownen 10 aug, enstaka musiker och skådespelare som inte passerat 65 år och diskushoppet Vanessa Kamga som alltid ser ut så energisk.
Citera
2026-06-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Clas blir svårslagen

Var det någon Clas som sommarpratade i år?
Citera
2026-06-09, 14:51
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
De godtrogna, tycker listan ser "trevlig" ut, men det är val-år och nå'n vecka efter lyss' till Sommarpratet, så står vi i valbåset och fumlar.

Vetenskaparna, har påtalat att då plockar vår virrhjärna fram intrycken från programmet om att vi måste bums rädda planeten och skapa rättvisa genom att hylla mångfald och genom att ta bort dom dumma.

Sommarpratet, by Sveriges Radi0 fyller sitt större syfte.
Citera
2026-06-09, 15:02
Medlem
pungsorks avatar
Ja, bristen på naturvetenskap är pinsam! Men kulturpersoner, som ändå hörs (alltför) mycket i media är överrepresenterade. Bedrövligt.

Citat:
Haha, gissade rätt. Nån Ingrosso/Wahlgren kom med och naturligtvis den obligatoriska invandraren som berättar om sin resa och gör något gott nu.

Jag är som vanligt irriterad på att public service för våra skattepengar lyckas med hela 3(!!!!) naturvetare. Det är så jäkla uselt att de inte förstår och uppskattar naturvetenskap. Jag antar att de är för korkade och obildade för att förstå vad naturvetenskapen gör och är, men det hindrar dem ju inte från att ta mina pengar!

Som jämförelse så har vi 9 skådespelare. 300 % fler. Är verkligen Helena Bergström så jäkla intressant? Jag hade hundra gånger hellre lyssnat på en AI-expert, en biolog, en kemist som har massa rolig och spännande forskning att berätta om.
Citera
2026-06-09, 15:12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Jag tror att hon som trillade i OS får prata - den där tjejen som snurrade runt på längdskidor.

Sen tror jag Gustaf Skarsgård får prata - han älskar Palestina, är en Skarsgård och skriver artiklar med Magda Gad, han känns som självskriven.

Det är ju ett år där man inte ska ta in politiker (valår) så i stället tar man in såna som har tydliga politiska åsikter utan att vara politiker, som Gustaf Skarsgård. Eller avdankade politiker.

Det brukar ju alltid vara en "årets flykting" också. En iranier/kurd/valfri MENA som berättar om sin resa till Sverige och att bli svensk.

Ibland har man ju också någon kriminell som ska prata och berätta om sin resa att sluta mörda/råna folk, men jag tror världen har svängt lite för mycket till höger för det för att höra om mördare som talar ut (om än inte Bibi Rödöö) Möjligen någon drogberoende som slutat ta droger.

En jäkla massa kulturmänniskor tyvärr.

Har alla Wahlgren/Ingrossos pratat ännu?

Ett par influencers.

Ett tips lite från sidan är Ida Bauhn. Årets kock 2025 och kvinna, det borde räcka.

Edit: Naturligtvis kommer en palestinier och en med judiskt ursprung prata, det är givet.

Gedigen genomgång. Dock missade du det uppenbara. En miljardär som hängett sig åt den gröna tron. Som numera är bidragsentreprenör, rör sig i gretakretsar och låter sig dyrkas som nästa Messias. Harald Mix med anhang. Det behövs en ny då de gamla tagit slut.
Citera
2026-06-09, 15:52
Medlem
Så mycket bättre har grävt ner sig i b och c laget.
Sommarpratet också..alla intressanta personer är döda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in