2026-06-09, 13:15
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
– En person misstänks för att ha försökt ta vapen från en skyddsvakt. Det är en man i 40-årsåldern som är gripen och varför han har gjort så här vet jag inte, säger polisens presstalesperson, Daniel Wikdahl, till Tv4.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-gripen-forsokte-ta-sig-in-i-riksdagen

Nån som såg det hela, eller vet vad det var för lirare?
Citera
2026-06-09, 13:22
Medlem
buhbyes avatar
"Mannen överbemannades av vakter på platsen, vilket man kan se på en bild på Tv4 sajt."
Citera
2026-06-09, 13:24
Medlem
Europes avatar
Att han försökte ta vapnet, i stället för att själv ha med sig ett, låter i mina öron mer som en impulsgrej av någon allmän dåre, än till exempel en Allahu akbarare.
Citera
2026-06-09, 13:24
Moderator
Parongatans avatar
Justerat rubriken. Tidigare rubrik utgår: Man gripen – försökte ta sig in i riksdagen. Sthlm (2026-06-09)

/Moderator
Citera
2026-06-09, 13:26
Medlem
WetCigarettes avatar
Mycket bra video hos TV4 där man ser mannen överrumplad av vakter i väntan på polis: VIDEO

Ser ut och låter som en svensk. Har kollat 1 gång men hör inte allt han säger. I slutet hör man i alla fall tydligt att han skriker ”Sverige är dött”.

Edit: Eller är det han som skriker det? Låter som att någon talar i megafon där i slutet och säger ”Polisen ska ta hand om brottslingar” och sen kommer skriket ”Sverige är dött”.

Hur tolkar ni ljudet och vem som säger vad?
Senast redigerad av WetCigarette 2026-06-09 kl. 13:29.
Citera
2026-06-09, 13:38
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

"Ni, skall, ta hand, om, Brottslingar.. Dem där inne!"

Lite knackigt kanske med dialekt. Men meningen är inte direkt svår att säga så jag tror det inte det är en Svensk.
Senast redigerad av buhbye 2026-06-09 kl. 13:47.
Citera
2026-06-09, 13:53
Medlem
Onanikrems avatar
Snyggt jobbat av skyddsvakterna. Skolexempel.
Någon med psykisk ohälsa, hoppas han bli inlåst länge. Vem han nu än är.
Citera
2026-06-09, 14:42
Avstängd
Det går att se hans huvud för ett ögonblick. Han är mörkhyad, och har kort krulligt hår.
Citera
2026-06-09, 15:20
Medlem
Riksdagen är ett av dem mest beskydda byggnader i Sverige. Intressant, att förmå sig på det utanför entrén.

Enskild händelse med hänvisning till video, sker oftast annars med Greta Thunberg med skylt. Med inriktning miljöteknik och politiska frågor.
Senast redigerad av Murte 2026-06-09 kl. 15:22.
Citera
2026-06-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Snyggt jobbat av skyddsvakterna. Skolexempel.
Någon med psykisk ohälsa, hoppas han bli inlåst länge. Vem han nu än är.
Säg som det är, invandrare antar jag, MENA:it eller?
Citera
2026-06-09, 16:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Att han försökte ta vapnet, i stället för att själv ha med sig ett, låter i mina öron mer som en impulsgrej av någon allmän dåre, än till exempel en Allahu akbarare.

Eller ett iscensatt överfall för att kunna äska lite mera flis till vaktstyrkan. Anställa några flera hästsvansar, köpa flera skyddsvästar och sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Mycket bra video hos TV4 där man ser mannen överrumplad av vakter i väntan på polis: VIDEO

Ser ut och låter som en svensk. Har kollat 1 gång men hör inte allt han säger. I slutet hör man i alla fall tydligt att han skriker ”Sverige är dött”.

Edit: Eller är det han som skriker det? Låter som att någon talar i megafon där i slutet och säger ”Polisen ska ta hand om brottslingar” och sen kommer skriket ”Sverige är dött”.

Nej jag kunde inte höra vad den påstådde GM sa. Däremot så verkade ingen av vakterna särskilt uppjagad, och ingen verkar känna sig hotad såvitt jag kan bedöma. Förrän mot slutet av klippet, då nån höjer rösten lite.
Det var med andra ord ett Kalle-Anka överfall. Om det sedan var helt iscensatt, eller nån förvirrad men ofarlig amatör, skall jag låta vara osagt.

Men som sagt så är jag cynisk av mig, och satsar mina två öre på att det är dags att öka vaktstyrkans budget, eller befogenheter, eller både och. Eller nåt liknande.

Men även om insatsen skulle ha varit "äkta" så var det åtminstone ingen hästsvans som blev uppjagad i samband med insatsen. I vart fall inte hon brunetten, som hostar och poserar framför kameran, utan den minsta uppmärksamhet på den uppenbart mannen på marken. Det tyckte jag såg lite onaturligt ut iallafall.
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-09 kl. 16:11.
Citera
2026-06-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Märkligt isåfall att det skall till en psykiskt sjuk person för att förstå att det är 349 grova brottslingar därinne som har sålt ut Sverige på alla möjliga sätt.

Alla "normala" friska är hjärntvättade och förstår inte bättre. Detta gäller både vänster och höger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in