”Men är de 8 männen inte konkurrenter”, säger du då kanske.
Jo, absolut, men konkurrens har en helt annan betydelse för dem än för dig och mig. För dig och mig är det ”vinna eller försvinna”. För dem är konkurrens en story, ett verktyg, ett kraftfullt sätt att få ännu mer av vad de vill ha.
Konkurrens hjälper dem i själva verket att pressa löner, ansamla ännu mer kapital och makt (utan att ta från varandra, de tar istället från den mycket mer tillgängliga resursen som är de 50% de inte redan kontrollerar).
De vet att oavsett vem av dem som i slutändan vinner själva tävlingen så blir de alla vinnare i och med att de ansamlar så mycket resurser och kapital i själva tävlingen. De vinner alla av att tävla.
På det sättet är ju konspirationsteorier rätt löjliga. Ja världen styrs av en liten klubb av män. Varför då hitta på att det skulle vara en hemlig kabal av judar när de med verklig makt lever helt öppet och är helt öppna med vad de gör.
De älskar dock de här konspirationsteorierna, och de tillhandahåller plattformarna som gör att de kan spridas. De fungerar som ett kamouflage som gör folk upptagna med fantasier så att de här maktens män kan iscensätta sina planer helt öppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlanGarner
Att 50% av världens samlade resurser ägs och kontrolleras av åtta män. De här männen är inte medlemmar av samma familj, bundna av någon hemlig blodsklubb, eller har ens samma etniska bakgrund. De styrs av att deras intressen är likriktade. De är i första hand intresserade av att bli ännu rikare och att kontrollera mer av världen.
De är inte medlemmar av någon specifik klubb, men medlemmar i världens mäktigaste klubbar, de flesta av klubbarna är helt informella: en lunch, en gemensam semesterresa, en golfrunda.
De ser ut som du och jag, de är av kött som du och jag, men de kontrollerar världen och de kontrollerar dig och mig. Och vi låter oss kontrolleras helt frivilligt.
De är offentliga personer, de gömmer sig mitt i offentligheten. Mycket bättre och enklare än att försöka gömma sig i hemlighet.