Citat:
Ursprungligen postat av
Storpresen
Hej!
Jag är nu i en rekryteringsprocess där de skall göra en bakgrundskontroll genom Valida. Jag fick i Maj 2024 ett strafföreläggande som inte kommit med på någon av sidorna som Lexbase, Krimfup och allt vad de heter.
Tror ni jag finns med i Validas bakgrundskontroll?
Mvh
Glöm inte bort att begära personuppgifter som behandlats av Valida. Var noggrann med att begära de på ett sätt så att det är det sista de behandlar som levereras.
Typ:
Citat:
Hej,
Ni genomför, på uppdrag av Acme AB, en bakgrundskontroll avseende mig.
Jag vill härmed utöva min rätt till tillgång enligt artikel 15 GDPR och begär att få en kopia av samtliga personuppgifter om mig som ni behandlar i nuläget. Jag begär även information om bland annat ändamålen med behandlingen, vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, mottagare eller kategorier av mottagare, lagringsperiod samt varifrån uppgifterna har inhämtats.
Om bakgrundskontrollen ännu inte är färdigställd önskar jag att ni antingen:
* lämnar ut de uppgifter som behandlas per dagens datum, och därefter lämnar ut en kompletterande kopia när bakgrundskontrollen är färdigställd, eller
* bekräftar att ni avser att invänta färdigställandet och därefter lämna ut hela underlaget samlat.
Om personuppgifterna raderas, överlämnas eller annars upphör att behandlas av er i samband med att bakgrundskontrollen färdigställs, begär jag att få ta del av uppgifterna innan detta sker, så att min rätt till tillgång inte blir illusorisk.
Jag önskar svar elektroniskt till denna e-postadress.
Vänligen bekräfta mottagandet av denna begäran.
Om de behandlat känsliga personuppgifter enligt GPDR artikel 10 har du underlag för stämning.