2026-06-06, 22:54
Medlem
Det har gått flera år nu och Lars Save fortsätter att publicera namn på sin skitsida upplysningen. IMY skulle ju granska skiten men det verkar inte ha hänt något...

Webbplats:
Upplysning.se

Ansvarig utgivare:
Lars Save

Organisationsnummer:
556837-9142

Adress:
Box 17217
104 62 Stockholm

Telefonnummer:
070-590 18 22
Citera
2026-06-07, 11:14
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Det har gått flera år nu och Lars Save fortsätter att publicera namn på sin skitsida upplysningen. IMY skulle ju granska skiten men det verkar inte ha hänt något...

Webbplats:
Upplysning.se

Ansvarig utgivare:
Lars Save

Organisationsnummer:
556837-9142

Adress:
Box 17217
104 62 Stockholm

Telefonnummer:
070-590 18 22
Även den fina funktionen att numera ta bort sig själv. Men den sidan fungerar ju inte ens, hoppas IMY uppmärksammat det med.
Citera
2026-06-07, 20:30
Medlem
Folk som bytte namn blev uppdaterade på lexbase mfl förut. Men hur ser det ut idag? Med tanke på hd domen om att lexbase inte kan få tillgång till nya uppgifter?
Citera
2026-06-08, 00:31
Medlem
Hej,
Är det verkligen säkert att jag vinner om jag ansöker om förenklat tvistemål mot någon av dessa sidor som lägger ut domar och hänvisar till GDPR?
Citera
2026-06-08, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsugar-Nisse
Hej,
Är det verkligen säkert att jag vinner om jag ansöker om förenklat tvistemål mot någon av dessa sidor som lägger ut domar och hänvisar till GDPR?

Finns givetvis ingen garanti då ingen faktiskt vågat ta det hela vägen men om du specifikt tänker på Krimfup så bör HDs dom innebära öppet mål då krimfup helt faller på att personer har gjorts sökbara I en databas där informationen i rena domar ges ut mot betalning.

Däremot av tidigare inlägg i tråden att utgå ifrån så verkar det rent rättsligt vara fastslaget att ett förenklat tvistemål med krav på borttagning samt skadestånd under ett halvt prisbasbelopp faktiskt är ett förenklat tvistemål så även om det inte värsta fall inte slutar med vinst så har du som mest riskerat 900:- i avgift och givetvis dina egna rättegångskostnader.

När det kommer till lexbase är det svårare att ge ett svar pga deras nya upplägg men så länge det är en databas som har gjort dig sökbar mot betalning så borde HDs dom gå långt även där.
Citera
2026-06-08, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Finns givetvis ingen garanti då ingen faktiskt vågat ta det hela vägen men om du specifikt tänker på Krimfup så bör HDs dom innebära öppet mål då krimfup helt faller på att personer har gjorts sökbara I en databas där informationen i rena domar ges ut mot betalning.

Däremot av tidigare inlägg i tråden att utgå ifrån så verkar det rent rättsligt vara fastslaget att ett förenklat tvistemål med krav på borttagning samt skadestånd under ett halvt prisbasbelopp faktiskt är ett förenklat tvistemål så även om det inte värsta fall inte slutar med vinst så har du som mest riskerat 900:- i avgift och givetvis dina egna rättegångskostnader.

När det kommer till lexbase är det svårare att ge ett svar pga deras nya upplägg men så länge det är en databas som har gjort dig sökbar mot betalning så borde HDs dom gå långt även där.

Borde det inte vara en hel del som stämt om man enbart riskerar 900 kr som mest? Vad är anledningen att inte göra det?

Skulle man kunna stämma Krimfup för att de haft en uppe tidigare men tagit bort en nu? Skadan är ju redan skedd så att säga även om de tog bort efter en tid.
Citera
2026-06-08, 09:18
Medlem
Hej!

Jag är nu i en rekryteringsprocess där de skall göra en bakgrundskontroll genom Valida. Jag fick i Maj 2024 ett strafföreläggande som inte kommit med på någon av sidorna som Lexbase, Krimfup och allt vad de heter.

Tror ni jag finns med i Validas bakgrundskontroll?

Mvh
Citera
2026-06-08, 13:39
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpresen
Hej!

Jag är nu i en rekryteringsprocess där de skall göra en bakgrundskontroll genom Valida. Jag fick i Maj 2024 ett strafföreläggande som inte kommit med på någon av sidorna som Lexbase, Krimfup och allt vad de heter.

Mvh

Skulle nästan säga det är garanterat du finns med på deras listor!
Dock när väl EU domen kommer så kommer du nog kunna åter få bli anonym.
Citera
2026-06-08, 17:29
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh

Glöm inte bort att begära personuppgifter som behandlats av Valida. Var noggrann med att begära de på ett sätt så att det är det sista de behandlar som levereras.

Typ:

Citat:
Hej,

Ni genomför, på uppdrag av Acme AB, en bakgrundskontroll avseende mig.

Jag vill härmed utöva min rätt till tillgång enligt artikel 15 GDPR och begär att få en kopia av samtliga personuppgifter om mig som ni behandlar i nuläget. Jag begär även information om bland annat ändamålen med behandlingen, vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, mottagare eller kategorier av mottagare, lagringsperiod samt varifrån uppgifterna har inhämtats.

Om bakgrundskontrollen ännu inte är färdigställd önskar jag att ni antingen:

* lämnar ut de uppgifter som behandlas per dagens datum, och därefter lämnar ut en kompletterande kopia när bakgrundskontrollen är färdigställd, eller
* bekräftar att ni avser att invänta färdigställandet och därefter lämna ut hela underlaget samlat.

Om personuppgifterna raderas, överlämnas eller annars upphör att behandlas av er i samband med att bakgrundskontrollen färdigställs, begär jag att få ta del av uppgifterna innan detta sker, så att min rätt till tillgång inte blir illusorisk.

Jag önskar svar elektroniskt till denna e-postadress.

Vänligen bekräfta mottagandet av denna begäran.

Om de behandlat känsliga personuppgifter enligt GPDR artikel 10 har du underlag för stämning.
Citera
2026-06-08, 19:50
Medlem
Mitt nummer är hemligt och går ej att söka på men helt plötsligt syns det på mrkoll?
Citera
2026-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh
Valida säger att de inte använder rättsdatabaser utan istället vänder sig till utvalda offentliga källor, vilket rimligen får tolkas som att man vänder sig till primärkällor, dvs domstolarna och åklagarmyndigheterna.

Citat:
2. Använder ni er av rättsdatabaser?
Nej, vi på Valida använder inte rättsdatabaser. Iställe
t fokuserar vi på noggrant utvalda och offentliga källor för att säkerställa korrekta bakgrundskontroller.
Citera
2026-06-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Valida säger att de inte använder rättsdatabaser utan istället vänder sig till utvalda offentliga källor, vilket rimligen får tolkas som att man vänder sig till primärkällor, dvs domstolarna och åklagarmyndigheterna.

Oavsett borde man, om man värnar om sin integritet begära samtliga personuppgifter som behandlas av den här typen av företag. De har inga utgivningsbevis att gömma sig bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in