här är en artikel från sept 2024.
Citat:
En 38-årig man, tidigare ledare för det kriminella Bergsjönätverket i Göteborg, har dömts till fängelse efter att ha gripits med över ett kilo amfetamin under en hastighetskontroll utanför Sundsvall. Mannen och en medpassagerare stoppades i december, och en polisgenomsökning av bilen ledde till upptäckten av narkotikan.
Citat:
Men makten inom Bergsjönätverket försvagades med tiden, och under 2013 genomfördes en intern kupp. De yngre medlemmarna i nätverket hade tröttnat på brödernas ledarskap och genomförde en brutal misshandel av den yngste brodern, vilket fångades upp genom polisens telefonavlyssning. Under samtalet mellan 38-åringen och hans bror framkom det att de yngre medlemmarna uttryckt att de tre bröderna aldrig skulle återvända till Bergsjön.
Trots försök att återta kontrollen genom våldsamma aktioner, förlorade bröderna sitt grepp om området, och en ny generation tog över. Efter en rättegång där flera personer dömdes för inblandning i gängkriget, tvingades bröderna lämna Göteborg och har sedan dess varit bosatta i Skåne.