Citat:
Ursprungligen postat av
Ionia
Hmmd det var intressant. Du menar alltså att det finns två typer av vita folk i Frankrike? Det visste jag inte. Var kan jag få mer info om detta?
Jag var själv förvånad när jag hörde en fransos berätta det. Som utomstående så tänker man ju typ på fransman som en lite mörkare man med tunn mustasch och basker men det är en specifik etnisk grupp det med "les Basques".
Beroende på hur du ser på det så finns det oändligt med konstellationer. Landet i sig ligger som en tvärkorsning mellan England, Tyskland, Spanien och Italien. Så migration och emigrationen följer vissa vägar där folket präglas olika kulturellt och genetiskt.
Det finns nog ingen "Le Bok" om det. Men läs mycket historia, studera kartor och kulturer så finner du. Innan internet så spreds tex tillagningsmetoder och arkitektur med folken man fysiskt mötte.
Dessa stereotyper verkar finnas i alla länder och karaktärerna är oftast de samma. De grupper jag nämner är nästan utbytbara med tex Rysslands grupper av människor eller Sveriges historia om götar och svear.