2025-08-30, 10:17
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hmmd det var intressant. Du menar alltså att det finns två typer av vita folk i Frankrike? Det visste jag inte. Var kan jag få mer info om detta?
Jag var själv förvånad när jag hörde en fransos berätta det. Som utomstående så tänker man ju typ på fransman som en lite mörkare man med tunn mustasch och basker men det är en specifik etnisk grupp det med "les Basques".

Beroende på hur du ser på det så finns det oändligt med konstellationer. Landet i sig ligger som en tvärkorsning mellan England, Tyskland, Spanien och Italien. Så migration och emigrationen följer vissa vägar där folket präglas olika kulturellt och genetiskt.

Det finns nog ingen "Le Bok" om det. Men läs mycket historia, studera kartor och kulturer så finner du. Innan internet så spreds tex tillagningsmetoder och arkitektur med folken man fysiskt mötte.

Dessa stereotyper verkar finnas i alla länder och karaktärerna är oftast de samma. De grupper jag nämner är nästan utbytbara med tex Rysslands grupper av människor eller Sveriges historia om götar och svear.
Senast redigerad av Anybodykiller 2025-08-30 kl. 10:19.
Citera
2025-08-30, 10:34
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hmmd det var intressant. Du menar alltså att det finns två typer av vita folk i Frankrike? Det visste jag inte. Var kan jag få mer info om detta?
Om du undrar hur vanliga dessa stereotyper är i Frankrike så spelar tex Astrix och Obelix på de historisk-kulturella uppfattningarna.

Vi har folk här i Sverige som kan säga att en person ser ut som "en riktig viking" detsamma finns i Frankrike om "en riktig galler" fast med lite andra attribut.
Citera
2025-08-30, 10:50
Medlem
C.B.G.s avatar
Om vi bortser från de utomeuropeiska invasionerna företer både Frankrike och Italien en skiftning i nord-sydlig riktning där folk blir mörkare ju längre söderut man kommer.

Dock är det en myt att det känns som att komma till Sverige när man besöker Norditalien. Människor där är som regel mörka men inte alls lika mörka som syditalienare och sicilianare.
Citera
2025-08-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Tänker på Al Capone av nån anledning. Fransmän tänker jag Napoleon. Liten men extremt kaxig.

Fransmännen är inte kortare än andra i Europa vad jag vet.
Tråkigt att du köpt skrönan/nidbilden med att Napoleon skulle varit kort. Ännu tråkigare att du sprider den vidare i din okunskap/dumhet.

Napoleon var av dåtidens medellängd.

Att ledare är kaxiga ligger nog i sakens natur? Man kanske inte blir en ledare om man saknar en viss attityd.

Italienare är hetsiga i kroppsspråket.
Citera
2025-08-30, 12:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Italienaren har fula ögon medan fransosen har ful näsa.

Tänk Sylvester Stallone (Italien) i sin ungdom - lär ha skönhetsopererat sig senare, och Charles de Gaulle (Frankrike).
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-08-30 kl. 12:13.
Citera
2025-08-30, 16:29
Medlem
Baimeis avatar
Fransmän: Léa Seydoux, Laetitia Casta
Citera
2025-08-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
On man infinner sig i tex Japan eller Sydkorea och de frågar er om du kan visa en bild på en typisk italienare och fransman vad hade du visar den?

Jag tycker spontant att en italienare har alltid bruna ögon. Paolo Roberto höll jag på att säga men han ger lite vibbar som engelsman. Prins Charles är.typisk engelsman.

Meloni ser mer ut som en typisk fransyska även fast hon är italienare. Något med.ögonen och känslan av att hon är fransyska.

En skillnad mellan Korean och Japan är.rätt enkelt nu då man har sett squid game. Rätt många koreanska män är långa. Mycket vanligt man kan se en koreansk man som är.190.cm.

Har ni några förslag på hur en typisk fransman och italienare?

Typisk italienare har medelhavsutseende med mörkt hår och bruna ögon. Det finns även en del som påminner om tyskar eller till och med svenskar till utseendet. Blonda personer eller personer med blå ögon är inte ovanliga. De är 5 cm kortare än svenskar skulle jag gissa på.
Citera
2025-08-30, 22:10
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Italienare brukar vara kortare, brunare och rundare än svenskar. De ser mer ut som en vanlig standardblatte.

Svenskar är ofta längre, smalare, mer atletiska och med ädlare drag än samtliga folkgrupper på jorden. Generellt.
Citera
2025-08-31, 22:23
Medlem
oarligs avatar
Italians are browner than Swedish.
Frenchmen are half-brown.
Typical Southern Europeans.
Citera
2026-01-14, 10:57
Avslutad
Tess Medina ser väldigt fransk ut

https://www.instagram.com/p/DSdGOLRESYr/?igsh=NTZrZXVvaTNzYXoy
Citera
2026-06-07, 16:49
Medlem
Adelaides avatar
Äldre italienare ser väl typ ut som Danny DeVito.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in