2026-04-12, 00:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Linjeflyg - stora på Bromma.
Linjeflyg, direkt från Umeå til Götet o tillbaka
Citera
2026-04-12, 01:27
  #14
Medlem
Linjeflyg! 100-lappen från Ängelholm till Stockholm.
Hudik Air, första gången jag flög till mina barns mamma; Arlanda, mellandlandning i Gävle och slutstation Hudiksvall.
Citera
2026-04-12, 14:30
  #15
Medlem
Aakerbocks avatar
Fly Me som var ett Göteborgsbaserat lågprisbolag som bildades 2004. De flög med ett antal Boeing 737 till flera storstäder i Europa och även till semesterorter vid Medelhavet. Som så många andra svenska flygbolag fick de kasta in handduken, vilket skedde 2007.
Citera
2026-05-27, 16:35
  #16
Medlem
Var det den L1011 som användes som charter för militärer/värnpliktiga? Kommer i håg en L1011 från när jag jobbade på Arlanda -96 till -02.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Transwede delades upp i två delar på 90-talet; en linjedel och en charterdel.
Den senare såldes till Fritidsresor och fick namnet Blue Scandinavia (BLX). Vad jag minns opererade de på den tiden två gula B757 och en L1011 Tristar.
Det flygbolaget finns kvar än idag och har fortfarande både piloter och flygvärdinnor från den tiden, även om de bytt ägare några gånger. De har fortfarande samma callsign (Bluescan) och samma prefix på sina flighter som på 90-talet (BLX). Sök på flightradar24 så hittar ni dem.
Citera
2026-05-27, 16:47
  #17
Medlem
Loikkaris avatar
Flög ofta med Transwede 1992-1993, Kallax - Arlanda varannan vecka tor. Det var otjyst konkurens av SAS på den tiden, de hade lagt avgången för flygbuss från LLA till centrum precis när Transwede landade. Folk som var beroende av bussar var tvungna välja SAS som landade 20 min tidigare. Man hade ingen chans att hinna med från Transwedes plan. Har för mig att de flög med MD-80
Citera
2026-05-30, 01:08
  #18
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Var det den L1011 som användes som charter för militärer/värnpliktiga? Kommer i håg en L1011 från när jag jobbade på Arlanda -96 till -02.
Det kan det mycket väl ha varit, även om de nog mestadels flög charter åt Fritidsresor.

Det fanns flera svenska bolag utöver Blue Scandinavia som opererade L1011 under den perioden: Nordic East Airways, Novair och Air Ops.

L1011 verkar ha varit uppskattat av piloterna som flög den. Jag har kollegor som flugit den och de är samtliga nostalgiska. För egen del fick jag tyvärr inte chansen att spaka den, då jag började flyga tung jet först i slutet av 90-talet.
Citera
2026-06-01, 16:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det kan det mycket väl ha varit, även om de nog mestadels flög charter åt Fritidsresor.

Det fanns flera svenska bolag utöver Blue Scandinavia som opererade L1011 under den perioden: Nordic East Airways, Novair och Air Ops.

L1011 verkar ha varit uppskattat av piloterna som flög den. Jag har kollegor som flugit den och de är samtliga nostalgiska. För egen del fick jag tyvärr inte chansen att spaka den, då jag började flyga tung jet först i slutet av 90-talet.

Det var Nordic East Airways! Tror aldrig jag flög i en L-1011 och nu är det väl för sent. Tackade också nej till att ta Concorde när AF erbjöd standby biljett PAR - JFK för flygbolagsanställda då jag tyckte 4000 kr var för dyrt...
Citera
2026-06-01, 17:04
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Fly Me som var ett Göteborgsbaserat lågprisbolag som bildades 2004. De flög med ett antal Boeing 737 till flera storstäder i Europa och även till semesterorter vid Medelhavet. Som så många andra svenska flygbolag fick de kasta in handduken, vilket skedde 2007.

Ett enda plan hade Fly Me 2007, gick i konken när jag skulle flyga till Bologna.
Men fick tillbaka från Handelsbanken 100%, köpte biljetter från KLM istället.

Tror inte att Fly Me flög någon gång faktiskt (2007).
Citera
2026-06-01, 21:46
  #21
Medlem
Aakerbocks avatar
Själv flög jag Arlanda-Landvetter t o r något år innan de konkade 2007. De hade flera Boeing-plan tills de gick i stöpet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyme
Citera
2026-06-04, 12:50
  #22
Medlem
Min första charterresa var med resebolaget Spies och deras egna flygbolag Conair, Boeing 707
till Las Palmas. Det var precis som på filmen Sällskapsresan. Folk var inte resvana på den tiden.
Citera
2026-06-04, 12:57
  #23
Medlem
george.sthlms avatar
Märkligaste bolaget jag flugit med var AMA Flyg.
Dom flög Gävle/Sandviken-Arlanda-Bromma med en Short Skyvan.

Ser ut som en sopcontainer med vingar och två motorer.
Kanske var 15-20 stolar ?
Citera
2026-06-06, 22:41
  #24
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Märkligaste bolaget jag flugit med var AMA Flyg.
Dom flög Gävle/Sandviken-Arlanda-Bromma med en Short Skyvan.

Ser ut som en sopcontainer med vingar och två motorer.
Kanske var 15-20 stolar ?
Ja jösses vad den där flygtypen var ful. Flög den mellan Bromma och Arlanda alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in