2026-06-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Lågstatusjobben hade nog bulgarier eller rumäner tagit tror jag.

Betydligt mycket bättre ekonomi!
Vi behöver inte invandringen egentligen till något, inte ens inom vården.
Att det behövs invandring till vården är för att många där helt enkelt har för kassa löner och arbetsvillkor.
Att man har släppt in mycket mer invandrare är delvis för att hålla ner lönerna, samt kraven på arbetsvillkor och som röstboskap.
Vi har idag dessa stora klyftorna mellan de som har och har mycket, till de som har inget pga massinvandringen.
Massinvandringen har också varit en del av att försöka mjölka ur staten, så mycket som möjligt av skattepengarna som berikat etablissemanget och fått oss övriga att fundera över "va fan får jag för pengarna?"
Man bygger inte heller ett bättre land med att släppa in massa människor från de mest dysfunktionella länderna som finns i världen.
Det som händer är att de tar med sig en hel del av deras sätt och personlighet som de utvecklat för att klara sig i dessa dysfunktionella länder hit.
Citera
2026-06-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Han sitter numera i finkan och sedan får han åka hem till sitt gamla hemland och fundera på hur smart han var (inte). Det är naturligtvis så vi bemöter brott, med straff.
Skitsnack, de allra flesta invandrare som döms för våldtäkt utvisas INTE.
Citera
2026-06-06, 20:51
Medlem
Citat:
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Många muslimer är bra företagare tror inte att alla är dåliga? I Sverige kan vi inte fördöma en människa bara för att de har en muslimsk tro?.
Citera
2026-06-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Personligen skiter jag i vilket, jag tar hellre en väsentligt sämre ekonomi än att beröva det svenska folket sitt hävdvunna hemland och efterlämna ett otryggare samhälle till våra efterlevande. Men att det slags invandring som tråden handlar om varit negativ även för ekonomin är uppenbart för alla vars hjärnor fungerar normalt.

Det är också en viktig poäng.
Om vi ger bort landet till andra så är det ju helt ointressant om de kommer att ha en bra eller dålig ekonomi.

(Det sagt så har kostnaderna varit groteska - mycket större än vad ens de flesta invandringskritiker förstått.)
Citera
2026-06-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Många muslimer är bra företagare tror inte att alla är dåliga? I Sverige kan vi inte fördöma en människa bara för att de har en muslimsk tro?.

Varför får inte Rasmus Paludan fortsätta elda upp koraner?
Citera
2026-06-06, 21:13
Avstängd
Kalaskula544s avatar
SD hade inte varit näst största partiet.

Socialdemokraterna hade nog fått styra i totalt 100år och inte bara i 88år i sträck.

Vi hade nog haft det säkrare och mindre kriminalitet, förorterna hade varit trevligare.
Citera
2026-06-06, 21:15
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Öh, pizzerior som bedriver svart spelande och som endast anställer andra muslimer?

Ja, man ska fördöma denna grupp då deras mest heliga bok fördömer oss.. dom väntar bara på rätt tillfälle att döda oss i pedofilens namn..
Citera
2026-06-06, 21:26
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Många invandrare har jobb inom vården, och största delen av t.ex taxichaufförer är inte svenskar.
Hade svenskar bemannat dessa yrken om vi inte haft invandringen, eller hade dessa branscher fallit samman?

Innan taxibranschen avreglerades och fylldes av invandrare som körde överallt i stan för 39 kr så var det i huvudsak svenska chaufförer.
Även vården fungerade innan, man ska komma ihåg att det inte bara är folk som arbetar som kommit hit, vårdbehovet har även ökat med 2 miljoner människor.
Citera
2026-06-06, 21:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du läser själv i den länken så står det att 60% av alla vårdbiträden i Sverige är födda utomlands och 37% av alla USKor och att siffrorna ökar explosionsartat.

Jag tycker du provar ditt retoriska trick "sjukvård skapar ingenting" på din egen mamma när hon åker till akuten. Så får vi se om hon inte iallafall föredrar svarta USKor som hjälper henne dagligen, framför några hackers på spotify med femdubbel lön.
Nej, det står det inte. Du har möjligen läst att andelen ökat med 60%. Men det är inte samma sak som att den är 60%.

Du tänker på skapandet av värde rent känslomässigt. Är sjukvård bra? Ja. Är sjukvård värdefull? Ja. Alltså skapar den ett värde.

Men nu handlar det om ekonomi. Och tyvärr, att laga nånting som är trasigt, oavsett om det är saker eller människor, skapar inte värde. Det kan jämföras med den ekonomiska teori som brukar kallas Parable of the broken window.

Men jag vet att du inte kommer att ta till dig detta. Du kommer att fortsätta låta dina känslor övertrumfa det logiska tänkandet. Och även om du av en händelse skulle inse att jag har rätt skulle du aldrig någonsin erkänna det. Detta lilla faktum att vården är det enda yrkesområde där invandrarna är överrepresenterade är det sista lilla halmstrået för invandringsfanatiker att få invandringen att framstå som något lite mindre katastrofal än vad den i verkligheten är.
Citera
2026-06-06, 21:55
Medlem
Helt oberäkneligt.
Vad kostar ökad brottslighet och minskad trygghet Sverige liksom?
Bara det.
Sen alla andra kostnader direkt kopplade.
Bidrag, sjukhus, boende.

Fan hur mycket pengar som helst och lite till.

Citat:

Citera
2026-06-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Öh, pizzerior som bedriver svart spelande och som endast anställer andra muslimer?

Ja, man ska fördöma denna grupp då deras mest heliga bok fördömer oss.. dom väntar bara på rätt tillfälle att döda oss i pedofilens namn..
Du är helt fel ute och vi har många muslimer som är chefer på olika nivåer i Sverige.
Citera
2026-06-06, 22:02
Medlem
Invandring är generellt bra förutsatt att vi hade haft högre krav på integration, försörjning och nolltolerans mot grova brott. Tänk er att avlägsna alla dessa kriminella och personer som aldrig kommer att jobba i hela sitt liv. Vilket jävla paradis Sverige hade varit. Låg arbetslöshet, en vård som fungerar, skolor som frodas, inga no-go-zoner, kvinnor som vågar gå ut utan att ses som horor, inga gäng som letar efter offer att råna. Det tråkiga är att det hade kunnat fungera. Nu är det givetvis redan för sent, men tänk er om politiker och svensken inte hade varit rädda för att ställa motkrav utan att bli anklagda för rasism.

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Väldigt komplex fråga att ge något meningsfullt svar på. Stora ekonomiska kriser, som finanskrisen 2007, pandemin och nu krigen i ukraina och mellanöstern hade ju gjort sitt oavsett. Vi hade sannolikt haft mycket större problem med sjukvården, LSS, äldrevården och andra grenar av välfärden med relativt låga löner och en hög andel anställda med invandrarbakgrund.

Du måste nog vara mycket mer specifik i vad du menar med ''Sveriges ekonomi'' för att få ett skarpare svar än de som är givna på förhand.

Du glömde även extremt många mindre skjutningar, våldtäkter och sprängningar.
Senast redigerad av R1D2 2026-06-06 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in