2026-02-23, 15:29
Medlem
YP4XQs avatar
Av installerade mitt Youtube för några veckor sedan... det har ju blivit oanvändbart. Eller iallafall tröttsamt att behöva se click- och blickbaits och så AI uppe på detta.
Citera
2026-02-23, 17:30
Medlem
Men dator det har ni. Teknologin flyttas hela tiden fram och människan följer efter. Snart är detta AI som ni dividerar om införlivat absolut o människan börjar istället prata om nästa fluga.

Förr hade det stått trött på youtube men nu är rubriken trött på AI på youtube.
Citera
2026-02-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LandetsMinstaKuk
Är detta snart slutet för youtube och chansen för seriösa kreatörer att komma ut till folket på egen hand?

Jag är så otroligt trött på alla nya AI kanaler som visar massa skräp hela tiden. Hitta en vettig dokumentär eller något om historia är väldigt svårt nu med allt skäp som ligger med.

Kommer de dyka upp en plattform som kan rata bort AI saker? Jag hoppas verkligen det.

TELL ME BABY WHAT I NEED TO KNOW
Jag tycker det är kul att kolla på youtube klipp om universum men då ska det vara en riktig person som pratar och inte en AI. Det var inte så vanligt förut men nu har det blivit mer och jag tycker det är frustrerande. En massa ordbajseri i en timma och lite AI genererade bilder är inte min grej. Riktiga bilder el filmer men en mänsklig person är däremot min grej.
Citera
2026-02-27, 14:27
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Men dator det har ni. Teknologin flyttas hela tiden fram och människan följer efter. Snart är detta AI som ni dividerar om införlivat absolut o människan börjar istället prata om nästa fluga.

Förr hade det stått trött på youtube men nu är rubriken trött på AI på youtube.
Jag är fortfarande trött på Youtube shorts. Men de kan blockeras.
Klart man har dator, va fan?
Ser du inte skillnad mellan-
Att generera bild och sen påstå att man själv är upphovspersonen som skapat bilden
Att generera musik och sen påstå att man själv är upphovspersonen som skapat musiken
Att generera en video som påstår sig beskriva en verklig händelse, men som inte gör det
Med att ha en dator?
Klart man är trött på fejk, hallå?
Citera
2026-02-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Jag är fortfarande trött på Youtube shorts. Men de kan blockeras.
Klart man har dator, va fan?
Ser du inte skillnad mellan-
Att generera bild och sen påstå att man själv är upphovspersonen som skapat bilden
Att generera musik och sen påstå att man själv är upphovspersonen som skapat musiken
Att generera en video som påstår sig beskriva en verklig händelse, men som inte gör det
Med att ha en dator?
Klart man är trött på fejk, hallå?

Du kan nog ha ett eller två rätt däri, men vi lever redan i ett progressivt samhälle och det har skett och kommer att ske många förändringar.

Du vet, tidigare när hantverkare satte värde på sina verk, för att sedan istället maskinen började spotta ut dessa helt likformiga, praktiska men mindre estetiska och ofta med dålig hållbarhet varor.
Den situationen är väl ändå lite liknande som den du beskriver? Det står tex. made in Taiwan ( det är ju heller ingen individuell människa )

Världen är som sagt redan förbi. Du ser mitt användarnamn? Inom litteraturen finns fortfarande en äldre värld att finna. De som istället är mer praktiskt sinnade, har tid över och en viss ekonomi kan istället satsa på hantverk, gediget gammalt sådant, som man njuter av att få känna o titta på.
Citera
2026-02-27, 21:29
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Du vet, tidigare när hantverkare satte värde på sina verk, för att sedan istället maskinen började spotta ut dessa helt likformiga, praktiska men mindre estetiska och ofta med dålig hållbarhet varor.
Den situationen är väl ändå lite liknande som den du beskriver? Det står tex. made in Taiwan ( det är ju heller ingen individuell människa )

Jag vet inte riktigt vad du argumenterar i en tråd där folk är trötta på AI-tillverkade youtube klipp.
I din liknelse så faller "praktiska". Så då har vi kvar likformiga, mindre estetiska och sämre kvalité.
Ja! Det är en utmärkt beskrivning av AI-tillverkade youtube klipp. De är därmed helt orelevanta. Idag. Kanske inte om 5 år men idag och det är idag jag beklagar mig.

Det handlar om att Youtubes algorithm hittat en video som med dess titel och annat anses vara intressant för dig och presenteras för dig, baserat på din historik. Du ser den och blir positiv till den till synes intressanta rekommendationen. Du klickar och presenteras med skit.
Människor gör såklart också skit. Dålig kvalité på ljud, "ööö" och "umm" varannan mening mm. Och ja, då blir jag besviken också. Inte trött, för det sker inte så ofta, men besviken.
Och man kan ju undra, varför presenteras detta AI skit men inte människo-skit? Det verkar nästan som att Youtube försöker trycka ner AI skiten i halsen på en. Mindre idag än förut men ändå.
Och Det är mycket AI som ska ner. Spotifys musik, bildresultat på google, AI overview. AI kylskåp.
Skapat av två anledning - pengar samt hopp om en bild av sig som ett geni inom det fejkade området.
Presenterat av dessa plattformar av en enda anledning - pengar.
Men för att pengar ska genereras så måste det tryckas ned i min hals först. Och det är det jag är trött på, att få det nedtryckt i MIN strut. Låt mig opta-ut ur AI för bövelen!

Jag ska köra med en liknelse som liknar den du har gjort.
Föreställ dig att det idag skapas bilar med hjälp av kvantumfysik och kan därmed skapas från ingening. Otroligt! häftigt!
Men så visas det att kvalitén på dessa bilar är likvärdig med Fords första bil. Fortfarande häftigt men inte så praktiskt längre. Ändå blir folk hysteriska! De köper hit och dit och vägen är full med T-Fordar. Du vet bättre. Du prioriterar säkerhet och en skön tur. Men vägarna är ju fulla av dessa djävla långsamma, högljudda, farliga T-Fordrar!
Blir du inte trött på dem?

Så ser jag det när det kommer till dagens generativa AI. Finns bra områden. Men här pratar jag om Audio-visual presentation, främst Youtube. Men även närstående media.
Men även när det blir bättre, hujedamej, så kan jag ändå inte riktigt komma över aspekten att folk fortfarande kommer låtsas vara skaparen till ett verk. Alltså att det var de som har tagit penseln mot duken. Även om det inte hade baserats på stulen träningsdata. Även om det var "etiskt genererat". Ändå denna lögn, hopp om att bli sedd med respekt.

Även om en genererad Mona Lisa ser bättre ut än Mona Lisa så gissar jag på att jag fortfarande kommer vara trött på AI-media i framtiden. Och det kan man ju argumentera om.
Att folk är trötta på AI-media idag, ja är det något att ens höja ett ögonbryn om?
Citera
2026-03-07, 21:50
Medlem
Dessutom skulle jag hävda att typ 90 % av alla mat- och bakreceptklipp på Youtube är AI-skräp, finns ziljoner av dem och man ser nästan aldrig någon människa laga mat och prata själv utan bara bakgrundsljud och en stel AI-röst som rapar upp trams.
Citera
2026-04-11, 15:22
Avslutad
YouTube har blivit i princip helt oanvändbart sedan allt AI skräp dränkte användarna i skitklipp men det är också uppenbart att Meta ändrar algoritmerna till att vara väldigt aggressiva

Man får hela tiden nya klipp som inte det minsta kan associeras med det man klickat på tidigare.
Det hjälper dessutom inte att klicka på inte intresserad eller rekommendera inte den här kanalen, samma klipp återkommer hela tiden, fruktansvärt tröttsamt.
Citera
2026-04-11, 20:06
Medlem
Imnshos avatar
Hovra en sekund över klippet, syns inte en människa så låt bli att titta. Problem solved.
Citera
2026-06-06, 12:39
Medlem
Jag har blockerat drygt 31 000 AI-genererade musikvideor på en knapp vecka med ett enkelt gratis webbläsartillägg som finns i bla Chrome Web Store, passar även Brave browser.
Citera
2026-06-06, 14:56
Medlem
brianmolkos avatar
Klicka inte då ?
Citera
2026-06-06, 21:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Jag har blockerat drygt 31 000 AI-genererade musikvideor på en knapp vecka med ett enkelt gratis webbläsartillägg som finns i bla Chrome Web Store, passar även Brave browser.

Men varför då? AI-musik är ju det bästa som hänt musiken sedan 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in