Citat:
Ursprungligen postat av
Litteraturens
Du vet, tidigare när hantverkare satte värde på sina verk, för att sedan istället maskinen började spotta ut dessa helt likformiga, praktiska men mindre estetiska och ofta med dålig hållbarhet varor.
Den situationen är väl ändå lite liknande som den du beskriver? Det står tex. made in Taiwan ( det är ju heller ingen individuell människa )
Jag vet inte riktigt vad du argumenterar i en tråd där folk är trötta på AI-tillverkade youtube klipp.
I din liknelse så faller "praktiska". Så då har vi kvar likformiga, mindre estetiska och sämre kvalité.
Ja! Det är en utmärkt beskrivning av AI-tillverkade youtube klipp. De är därmed helt orelevanta. Idag. Kanske inte om 5 år men idag och det är idag jag beklagar mig.
Det handlar om att Youtubes algorithm hittat en video som med dess titel och annat anses vara intressant för dig och presenteras för dig, baserat på din historik. Du ser den och blir positiv till den till synes intressanta rekommendationen. Du klickar och presenteras med skit.
Människor gör såklart också skit. Dålig kvalité på ljud, "ööö" och "umm" varannan mening mm. Och ja, då blir jag besviken också. Inte trött, för det sker inte så ofta, men besviken.
Och man kan ju undra, varför presenteras detta AI skit men inte människo-skit? Det verkar nästan som att Youtube försöker trycka ner AI skiten i halsen på en. Mindre idag än förut men ändå.
Och Det är mycket AI som ska ner. Spotifys musik, bildresultat på google, AI overview. AI kylskåp.
Skapat av två anledning - pengar samt hopp om en bild av sig som ett geni inom det fejkade området.
Presenterat av dessa plattformar av en enda anledning - pengar.
Men för att pengar ska genereras så måste det tryckas ned i min hals först. Och det är det jag är trött på, att få det nedtryckt i MIN strut. Låt mig opta-ut ur AI för bövelen!
Jag ska köra med en liknelse som liknar den du har gjort.
Föreställ dig att det idag skapas bilar med hjälp av kvantumfysik och kan därmed skapas från ingening. Otroligt! häftigt!
Men så visas det att kvalitén på dessa bilar är likvärdig med Fords första bil. Fortfarande häftigt men inte så praktiskt längre. Ändå blir folk hysteriska! De köper hit och dit och vägen är full med T-Fordar. Du vet bättre. Du prioriterar säkerhet och en skön tur. Men vägarna är ju fulla av dessa djävla långsamma, högljudda, farliga T-Fordrar!
Blir du inte trött på dem?
Så ser jag det när det kommer till dagens generativa AI. Finns bra områden. Men här pratar jag om Audio-visual presentation, främst Youtube. Men även närstående media.
Men även när det blir bättre, hujedamej, så kan jag ändå inte riktigt komma över aspekten att folk fortfarande kommer låtsas vara
skaparen till ett verk. Alltså att det var
de som har tagit penseln mot duken. Även om det inte hade baserats på stulen träningsdata. Även om det var "etiskt genererat". Ändå denna lögn, hopp om att bli sedd med respekt.
Även om en genererad Mona Lisa ser bättre ut än Mona Lisa så gissar jag på att jag fortfarande kommer vara trött på AI-media i framtiden. Och det kan man ju argumentera om.
Att folk är trötta på AI-media idag, ja är det något att ens höja ett ögonbryn om?