2026-06-05, 20:52
Medlem
Enok1Halvars avatar
Har märkt att när man väljer ny fond på PPM så tar det ,ex 3-5 dagar då banken väljer till sin fördel naturligtvis,dessa dagar väljer alltså banken din kurs,min uppfattning är att banken ALLTID TAR DEN KURSEN ,som gynnar dom?
Ex i Torsdags valde jag en ny fond i mitt PPM kom upp ett meddelande om arvsvinster som körs 1-7 varje månad och skulle ta 2-3 dagar extra, men ändå tog det "bara 1 dygn" att genomföra min handel som visade sig vara högsta på ATH,Speciellt då Nax backar 2%idag
Vadan detta från bankerna?
Citera
2026-06-05, 21:07
Medlem
DenverAirports avatar
Min erfarenhet är att det alltid tar en dag oavsett hur många handelsdagar som PPM eller fonderna anger. Sen syns bytet efter ytterligare ett dygn.

Men de där småbeloppen som arvsvinsterna är borde ackumuleras och investera en gång per år. Sjukt att ett köp på typ 100 kr ska fördröja ett stort fondbyte.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-06-05 kl. 21:14.
Citera
2026-06-05, 22:29
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Min erfarenhet är att det alltid tar en dag oavsett hur många handelsdagar som PPM eller fonderna anger. Sen syns bytet efter ytterligare ett dygn.

Men de där småbeloppen som arvsvinsterna är borde ackumuleras och investera en gång per år. Sjukt att ett köp på typ 100 kr ska fördröja ett stort fondbyte.

Månadsvis insättning av arvsvinsterna är något nytt, tidigare har det varit en gång per år.

Jag håller med om att det är galet och negativt för oss, eftersom det innebär att handeln blir störd tolv gånger per år i stället för bara en gång. Oavsett hur lång tid det tar i praktiken anger myndigheten själva att det kan ta upp till en vecka pga arvsvinsterna.
Citera
2026-06-06, 05:32
Medlem
mr.Floppys avatar
På vilket sätt menar du att det gynnar bankerna vilken kurs du köper för? Bankerna tjänar pengar på den löpande fondavgiften, så det spelar väl ingen roll för dem vilken kurs du köpt för?
Eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in