Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Du har 14 dagars ångerrätt om du själv köpt skiten, d.v.s om du råkat säga "ja" till en telefonförsäljare,
Du har fel, 2018-09-01 kom ett tillägg i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som innebär att avtal som ingås muntligt via telefon är ogiltiga när ett samtal har initierats av näringsidkaren.
Inspelade avtal är ogiltiga. Alla avtal genom telefonförsäljning har de senaste 8 åren ingåtts skriftligt efter samtalet. Därmed kan man aldrig "råka säga ja" och därefter vara bunden till ett avtal. Enda gången som muntliga avtal tillåts, är om försäljningen avser lotter, eftersom att S körde sitt lotteri när lagen infördes.
Muntliga avtal är även giltiga om det är kunden som har ringt näringsidkaren, men endast när kunden har ringt helt på eget bevåg och inte för att kunden hade ett missat samtal eller för att det har skett någon tidigare kontakt som på något sätt initierats av näringsidkaren.
Ett samtal ska ingås skriftlig efter att telefonsamtalet avslutats, så att ett avtal aldrig kan stressas fram genom telefonsamtalet. Säljaren får inte vara med i luren när köparen skriver under avtalet för då är även det skriftliga avtalet ogiltigt.
De flesta bolag har löst detta genom att skicka ett sms som kunden enbart behöver svara "ja" på. Avtalet brukar samtidigt som sms:et skickats komma kunden tillhanda på dennes mejl. Så först läser man avtalet som man fått på sin mejl, och därefter svarar man "ja" på sms:et.
Det är därför orimligt att anta att någon oavsiktligen svara "ja" på ett sms där det uttryckligen står att man accepterar avtalet/anbudet när man svara ja. Så du kan svara "ja gärna jag vill ha produkten som du säljer", men du kommer ändå inte vara bunden till något avtal förrän du svara "ja" på sms:et som du får efter samtalet.
Var har du befunnit dig de senaste 8 åren? Essentiell allmänbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Om nån har beställt skiten i ditt namn då ska du anmäla det. Ta en titt på företaget först, se om det är legitimt, om så är fallet kan se säkert hjälpa dig, om det däremot har en mängd omdömen om att det är bedrägeri så gör du polisanmälan direkt. Då har du bevis sen när bluffakturan går till inkasso.
Jag skulle aldrig anmäla om någon har beställt i mitt namn. Om det sker, då har ju inte jag ingått ett avtal så då behöver jag inte betala. Då är det företaget som har blivit utsatt för ett bedrägeri av en bedragare eftersom att bedragaren förmodligen har tagit emot produkten. Det är företaget som lider skada för att företaget har valt att inte kräva BankID-signering och därmed alltså företaget som får ta förlusten.
Jag ringer eller mejlar då bara företaget och säger att:
"Jag inte har beställt, jag har inte ingått avtalet, så makulera vänligen fakturan eller bevisa att jag har ingått avtalet."
Då måste de makulera fakturan. De kan försöka vara jobbiga och be mig att polisanmäla händelsen, men då säger jag bara:
"Jag är inte brottsoffret. Det är ni som har skickat produkten till en bedragare och det är ni som har lidit en förlust för det. Jag råder er att att polisanmäla bedragaren för jag är inte part i målet mellan er och bedragaren. Men om ni inte makulerar fakturan, då polisanmäler jag er för bedrägeri mot mig, eftersom att ni skickar en faktura för en produkt som jag inte har beställd".
Då makulerar de alltid fakturan utan fler frågor.
Men i det här fallet så verkar det inte vara någon bedragare, eftersom att han har själv tagit emot paketet med produkten, så han har möjligen varit lite senil och svarat "ja" på ett sms där det står att ett eventuellt "ja" innebär att han ingår avtal, eller att han på nätet har klickat på knappen "beställ" efter att ha fyllt i alla sin personuppgifter. Det kan även vara så att någon jävlas med honom genom att beställa med hans namn och så vidare, men som sagt, då är han inte bunden till avtalet för han har inte skrivit under något.