2026-06-01, 14:41
Medlem
Har någon annan varit med om något liknande med EFI AB?

Jag fick nyligen ett paket med Hydro 5 och en faktura trots att jag aldrig har beställt något från företaget. Jag har aldrig tecknat något abonnemang och har inte godkänt några leveranser. Jag undrar nu om någon annan har fått paket eller abonnemang från EFI utan att själv ha beställt något?
Citera
2026-06-01, 15:08
Medlem
67arigGubbes avatar
Inte tänk på att prata med företaget?
Du kan på egen hand enkelt göra ändringar och hantera din prenumeration på MIN SIDA.

https://www.efi.se/login

Här kan du t.ex. välja att hoppa över leveranser, beställa en extra leverans, ge ditt samtycke till marknadsföring och mycket mer. Det är också möjligt att avsluta samt återuppta en prenumeration.

Om du hellre vill skicka ett mejl
Då uppskattar vi om du anger ditt kundnummer, namn och adress. Det gör att vi enklare kan hitta dig i vårt system.
E-post: kundservice@mail.efi.se

Om inget av de här alternativen passar dig är du välkommen att ringa oss på 0771–334 334.
Vi besvarar samtal alla vardagar mellan 10:00-14:00.
Citera
2026-06-01, 15:21
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leebiasoft

Jag fick nyligen ett paket med Hydro 5 och en faktura trots att jag aldrig har beställt något från företaget. Jag har aldrig tecknat något abonnemang och har inte godkänt några leveranser. Jag undrar nu om någon annan har fått paket eller abonnemang från EFI utan att själv ha beställt något?

Nej aldrig! Har du inte beställt något så skicka tillbaka skiten!
Citera
2026-06-01, 15:27
Medlem
Onanikrems avatar
Någonstans har de fått dina uppgifter ifrån? Förmodligen har du klickat på någon sådan skitlänk på Facebook/Instagram på något "gratis skit"

Brukar vara rätt svårt att säga upp "prenumerationen" på deras skit också. Du är inte ensam, men jag tror det är rätt ovanligt bland Flashbackare att gå på sådant. Ingenting är gratis annat än pissa utomhus på egna tomten.
Citera
2026-06-01, 18:59
Medlem
Du har 14 dagars ångerrätt om du själv köpt skiten, d.v.s om du råkat säga "ja" till en telefonförsäljare, klickat på nån annons, eller blivit lurad på nåt sätt. Om nån har beställt skiten i ditt namn då ska du anmäla det. Ta en titt på företaget först, se om det är legitimt, om så är fallet kan se säkert hjälpa dig, om det däremot har en mängd omdömen om att det är bedrägeri så gör du polisanmälan direkt. Då har du bevis sen när bluffakturan går till inkasso.
Citera
2026-06-01, 20:03
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Ett avtal ingås genom anbud och accept. Be de att antingen makulera fakturan eller visa på vilket sätt du har ingått ett avtal.
Citera
2026-06-01, 20:29
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Du har 14 dagars ångerrätt om du själv köpt skiten, d.v.s om du råkat säga "ja" till en telefonförsäljare,

Du har fel, 2018-09-01 kom ett tillägg i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som innebär att avtal som ingås muntligt via telefon är ogiltiga när ett samtal har initierats av näringsidkaren.

Inspelade avtal är ogiltiga. Alla avtal genom telefonförsäljning har de senaste 8 åren ingåtts skriftligt efter samtalet. Därmed kan man aldrig "råka säga ja" och därefter vara bunden till ett avtal. Enda gången som muntliga avtal tillåts, är om försäljningen avser lotter, eftersom att S körde sitt lotteri när lagen infördes.

Muntliga avtal är även giltiga om det är kunden som har ringt näringsidkaren, men endast när kunden har ringt helt på eget bevåg och inte för att kunden hade ett missat samtal eller för att det har skett någon tidigare kontakt som på något sätt initierats av näringsidkaren.

Ett samtal ska ingås skriftlig efter att telefonsamtalet avslutats, så att ett avtal aldrig kan stressas fram genom telefonsamtalet. Säljaren får inte vara med i luren när köparen skriver under avtalet för då är även det skriftliga avtalet ogiltigt.

De flesta bolag har löst detta genom att skicka ett sms som kunden enbart behöver svara "ja" på. Avtalet brukar samtidigt som sms:et skickats komma kunden tillhanda på dennes mejl. Så först läser man avtalet som man fått på sin mejl, och därefter svarar man "ja" på sms:et.

Det är därför orimligt att anta att någon oavsiktligen svara "ja" på ett sms där det uttryckligen står att man accepterar avtalet/anbudet när man svara ja. Så du kan svara "ja gärna jag vill ha produkten som du säljer", men du kommer ändå inte vara bunden till något avtal förrän du svara "ja" på sms:et som du får efter samtalet.

Var har du befunnit dig de senaste 8 åren? Essentiell allmänbildning.

Citat:
Om nån har beställt skiten i ditt namn då ska du anmäla det. Ta en titt på företaget först, se om det är legitimt, om så är fallet kan se säkert hjälpa dig, om det däremot har en mängd omdömen om att det är bedrägeri så gör du polisanmälan direkt. Då har du bevis sen när bluffakturan går till inkasso.

Jag skulle aldrig anmäla om någon har beställt i mitt namn. Om det sker, då har ju inte jag ingått ett avtal så då behöver jag inte betala. Då är det företaget som har blivit utsatt för ett bedrägeri av en bedragare eftersom att bedragaren förmodligen har tagit emot produkten. Det är företaget som lider skada för att företaget har valt att inte kräva BankID-signering och därmed alltså företaget som får ta förlusten.

Jag ringer eller mejlar då bara företaget och säger att:

"Jag inte har beställt, jag har inte ingått avtalet, så makulera vänligen fakturan eller bevisa att jag har ingått avtalet."

Då måste de makulera fakturan. De kan försöka vara jobbiga och be mig att polisanmäla händelsen, men då säger jag bara:

"Jag är inte brottsoffret. Det är ni som har skickat produkten till en bedragare och det är ni som har lidit en förlust för det. Jag råder er att att polisanmäla bedragaren för jag är inte part i målet mellan er och bedragaren. Men om ni inte makulerar fakturan, då polisanmäler jag er för bedrägeri mot mig, eftersom att ni skickar en faktura för en produkt som jag inte har beställd".

Då makulerar de alltid fakturan utan fler frågor.

Men i det här fallet så verkar det inte vara någon bedragare, eftersom att han har själv tagit emot paketet med produkten, så han har möjligen varit lite senil och svarat "ja" på ett sms där det står att ett eventuellt "ja" innebär att han ingår avtal, eller att han på nätet har klickat på knappen "beställ" efter att ha fyllt i alla sin personuppgifter. Det kan även vara så att någon jävlas med honom genom att beställa med hans namn och så vidare, men som sagt, då är han inte bunden till avtalet för han har inte skrivit under något.
Citera
2026-06-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Jag skulle aldrig anmäla om någon har beställt i mitt namn. Om det sker, då har ju inte jag ingått ett avtal så då behöver jag inte betala. Då är det företaget som har blivit utsatt för ett bedrägeri av en bedragare eftersom att bedragaren förmodligen har tagit emot produkten. Det är företaget som lider skada för att företaget har valt att inte kräva BankID-signering och därmed alltså företaget som får ta förlusten.
Problemet för dig är att det kan gå till inkasso om du bara struntar i det, då ryker din kreditvärdighet vilket kan bli ett problem om du nån gång vill ta ett lån eller handla på nätet av ett mera legitimt företag. BankID löser inte problemet.

Citat:
Jag ringer eller mejlar då bara företaget och säger att:

"Jag inte har beställt, jag har inte ingått avtalet, så makulera vänligen fakturan eller bevisa att jag har ingått avtalet."
Det kan du också göra, vilket jag nämnde om du läser hela kommentaren, funkar dock bara om företaget är seriöst.

Citat:
Då måste de makulera fakturan. De kan försöka vara jobbiga och be mig att polisanmäla händelsen, men då säger jag bara:

"Jag är inte brottsoffret. Det är ni som har skickat produkten till en bedragare och det är ni som har lidit en förlust för det. Jag råder er att att polisanmäla bedragaren för jag är inte part i målet mellan er och bedragaren. Men om ni inte makulerar fakturan, då polisanmäler jag er för bedrägeri mot mig, eftersom att ni skickar en faktura för en produkt som jag inte har beställd".
Om nån mupp begår ett brott och hånfullt säger att jag ska anmäla dem, då synar jag bluffen. Oseriösa företag ska väck i vilket fall, om det sen är polisen som griper dem eller jag som bränner ner VDns hem spelar egentligen ingen roll.
Citera
2026-06-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leebiasoft

En person på jobbet beställde i andra kollegors namn. Mannen fick givetvis stryk när han blev avslöjad.

Citat:
Problemet för dig är att det kan gå till inkasso om du bara struntar i det, då ryker din kreditvärdighet vilket kan bli ett problem om du nån gång vill ta ett lån eller handla på nätet av ett mera legitimt företag. BankID löser inte problemet.
Kreditvärdigheten ryker inte innan Kronofogden har meddelat ett utslag.
Citera
2026-06-02, 23:32
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:

Det kan du också göra, vilket jag nämnde om du läser hela kommentaren, funkar dock bara om företaget är seriöst.

Om nån mupp begår ett brott och hånfullt säger att jag ska anmäla dem, då synar jag bluffen. Oseriösa företag ska väck i vilket fall, om det sen är polisen som griper dem eller jag som bränner ner VDns hem spelar egentligen ingen roll.

Jag pratar inte om att gå under jord och strunta i det och hoppas på det bästa. Jag pratar om att aktivt förklara att jag inte är kund, vilket innebär att deras betalkrav riktas till fel person. Det går aldrig till inkasso om man skriver det som jag har förklarat i tidigare inlägg till företaget i fråga.

Om jag påstår att jag inte har beställt, och begär att de ska antingen visa att ett avtal föreligger eller makulera fakturan, då kan de inte skicka vidare fakturan till inkasso, utan att visa att ett avtal finns för då har de ju begått ett brott.

Om de får veta av mig att de förmodligen har skickat produkten till någon oidentifierad bedragare, men försöker få betalt från mig som inte är bedragaren, då behöver jag inte betala. Det skulle i så fall vara kriminellt om företaget i det läget skickar en faktura till inkasso som gör att jag kan polisnmäla företaget. Så de skickar aldrig vidare till inkasso om man förklarar att man inte har begått köpet. Det är företaget som har bevisbördan att visa att det finns ett avtal. Jag behöver bara skicka ett mejl med den information som jag beskrev tidigare, sen kan jag koppla av.

Skulle ett företag vara så pass omdömeslös att de trots detta skulle skicka vidare till inkasso, vilket aldrig har hänt tidigare eftersom att det skulle vara kriminellt, då polisanmäler jag bolaget, och säger att jag polisanmäler inkassobolaget om de skickar vidare till Kronofogden.

Inkassobolag är skyldiga att återställa kreditvärdighet genast när de får veta att anledningen till sänkt kreditvärdighet inte är legitim. Vidare så köper jag aldrig något på kredit, så låg kreditvärdighet skull inte påverka mig på något sätt.

Handlar jag på nätet då köper jag aldrig på faktura. Jag kör ren och skär banköverföring. Man behöver ingen kreditvärdighet för att betala med kontanta medel. Kreditvärdighet behövs enbart när man handlar på kredit.
Citera
2026-06-03, 08:52
Medlem
Citat:
Skulle ett företag vara så pass omdömeslös att de trots detta skulle skicka vidare till inkasso, vilket aldrig har hänt tidigare eftersom att det skulle vara kriminellt, då polisanmäler jag bolaget, och säger att jag polisanmäler inkassobolaget om de skickar vidare till Kronofogden.
Vad lever du i för värld där alla företag alltid är ärliga och gör rätt för sig? Med den attityden kommer du att bli nästa bedrägerioffer inom kort.
Citera
2026-06-03, 16:59
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Vad lever du i för värld där alla företag alltid är ärliga och gör rätt för sig? Med den attityden kommer du att bli nästa bedrägerioffer inom kort.

Det handlar inte om det. De har inte fått mina pengar. De har skickat en faktura. Jag behöver inte betala fakturan eftersom att lagen ger mig rätt att inte betala den eftersom att ett avtal inte föreligger i den situation som beskrevs. När man talar om oärliga företag då talar man egentligen om efterblivna konsumenter som tror att de behöver betala fakturor trots att inget avtal har ingåtts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in