2026-06-02, 21:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Vad är det för biljoner du pratar om?

AI är din vän i samhället.

Total Amount: Experts estimate Iran has over $100 billion in overseas assets frozen in various international banks due to long-standing US and international sanctions.

Att jämföra med Sveriges bnp.

Total BNP: Det totala värdet av alla producerade varor och tjänster i Sverige uppgår till cirka 6 443 miljarder kronor årligen. Det motsvarar drygt 760 miljarder amerikanska dollar.
Citera
2026-06-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Enligt Axios har Trump "släppt sig" på Netanyahu igår och kallat honom galen och påpekat att alla hatar Israel på grund av vad Netanyahu håller på med.

"You're fucking crazy. You'd be in prison if it weren't for me. I'm saving your ass. Everybody hates you now. Everybody hates Israel because of this."

"What the fuck are you doing?"

Trump ska också ha påpekat att Netanyahu nu skulle sitta i fängelse om det inte var för Trump (pga. mutanklagelserna i Israel, som pausats så länge Netanyahu är premiärminister). Och det är helt galet att bomba ett helt bostadshus till smulor för att försöka få kål på en Hisbollah-ledare, och att Israel dödar alldeles för många civila i Libanon.

Enligt "källor i rummet" var samtalet fyllt av svordomar, det "värsta" samtalet mellan Trump och Netanyahu nånsin och Trump hade helt kört över ("steamrolled", dvs. ångvältat) alla Netanyahus argument och förslag.

- - -

Händelsekedjan i sig är litet intressant:

1. Iran säger att de "avbryter" fredsförhandlingarna pga. Israels fortsatta angrepp på Libanon. Iran hotar också att "aktivera Bab el Mandeb" (dvs. houthierna).

2. Trump går med "I don't care, I couldn't care less."

3. Trump ringer Netanyahu och avbryter Israels fortsatta angrepp (igen en gång).

4. USA och Iran är i kontakt och Iran "köper" Trumps agerande => Trump går ut på sociala medier med "förhandlingarna med Iran fortsätter i febril takt" ("at a rapid pace")

5. Netanyahu går ut i israelisk media med: "krigföringen i Libanonen fortsätter som planerat"

6. Iran går ut med att innevånare i norra Israel ska fly sina hem om Israel bombar Beirut

Man kan ju dra vissa slutsatser :

- som att ett fredsavtal är betydligt viktigare för Trump än han vill låta påskina

- att det amerikanska stödet för Israels angrepp på Libanon inte finns där (tvärtom)

- att ingen försöker stoppa att Hizbollah skjuter på IDF och IDF på Hizbollah, bara att varken Israel eller Beirut ska angripas med bomber, raketer eller drönare

- att Netanyahu är hårt pressad från alla kanter (USA, opinionen i Israel, sin egen regering, IDF-förlusterna och indirekt av tidtabellen för förhandlingarna mellan USA och Iran)

- att teorierna om att Israel skulle kunna "sabotera" fredsförhandlingarna mellan USA och Iran är just det, bara teorier, eftersom ett sånt försök i kombination med "Trump's hämndlystnad" skulle kunna resultera i kraftigt försämrade relationer mellan USA och Israel, ev. en "oreparerbar" försämring

- att Iran redan "visste" att Trump stoppat de israeliska angreppen mot Beirut när de hotade att angripa norra Israel om Israel inte lät bli, dvs. Iran reagerade snabbt och smidigt för att ta hem den diplomatiska poängen med hjälp av ett i sig irrelevant hot som för resten av världen fick det att framstå som att de är beredda att gå långt för att försvara Libanon och sina allierade

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Netanyahu gör nog sitt yttersta uttryckligen för att fucka upp ett fredsavtal mellan USA och Iran, eftersom de pågående förhandlingarna ser ut att leda till en stor och eventuellt "katastrofal" strategisk förlust för Israel.

Men Netanyahu vågar ju inte i nuläget själv ge sig på Iran. Fast inte blev det mycket bättre att skjuta skiten ur oskyldiga libaneser, med Hizbollah som förtext. Nu ringde iranierna till Trump och sa: "hör du, vi hoppar av förhandlingarna om du inte stoppar den där sionistidioten", och då gjorde Trump det, inom några timmar. Ringde till Netanyahu och skällde ut honom och sa att "nu räcker det, din jävla idiot!".

Nästa val i Israel ska hållas senast 27 oktober, och Netanyahus högerkoalition ser ut att gå mot en förlust. Själv hamnar han i så fall med största sannolikhet inför rätta för korruption, med (som det ser ut enligt israelisk media) en sannolik dom på kommande. För några timmar sedan röstade dessutom Knesset igenom första omröstningen av en ny lag som öppnar för att flytta fram valet till mellan 8 september och 20 oktober. Rösterna föll 106-0 (av 120 totalt, dvs. ingen röstade emot), detta efter att högerregeringen insett att de skulle förlora om de försökte motsätta sig. Datum kommer att införas under andra eller tredje omröstningen, det krävs tre godkända omröstningar innan det blir lag.

Netanyahus i särklass tyngsta trumf i opinionen är att han haft rykte om sig att vara "Trump-viskare", dvs. någon som kan garantera fortsatt politiskt, ekonomiskt och militärt stöd från USA. Han brände också broarna till Demokraterna när Biden var president, så Netanyahu själv valde "Trump or nothing". Att Trump nu flera gånger har skällt ut honom och "förnedrat" Israel genom att tvinga på landet olika diplomatiska lösningar har avgörande försvagat Netanyahus ställning. Han tog dessutom en extra risk härom dagen när han pissade på Trumps "fredsfördrag" genom att bryta mot hur stor andel han tvingar bort palestinierna från. Det gick att göra så där lagom i skymundan av det pågående Iran-kriget, men om (eller snarare när) den konflikten lugnar ner sig så kommer det förstås att bli hur aktuellt som helst. Som det nu är har Israel alltså brutit den fredsöverenskommelse man gjorde under Trumps ledning, och situationen i Gaza är under all kritik också i övrigt (vilket gör Trump och hans "fredsråd" medskyldiga till vad som försiggår, eftersom de inte gör nånting).

Det lyfts allmänt att det var ett stort klåp av Trump att angripa Iran, men faktum är att det var ett par magnituder större klåp av Netanyahu och Israel att göra det. Om det dessutom stämmer att det var Israel som lurade med USA (genom att påstå att man var säkra på att det skulle bli ett regimskifte) så kan man lägga till 1-2 magnituder till.

Ja, jag håller med dig. Netanyahu gör säkert allt för att sabotera fredsavtal. Han drivs av att skapa det förlovade landet till det utvalda folket. Resten av världen är enligt honom goyim. (=sådana som man strösslar med när man behöver).
Och antagligen hör Trump till dem som Netanyahu ser som underlägsna?
Så är det möjligtvis lite synd om Trump som ingått nån sorts ohelig allians med Netanyahu?

Är det inte lite märkligt att jag för någon månad sedan träffar en f.d. hög militär från Bagdad som jag sitter och pratar politik med? Och nu i kväll träffar jag en NATO-snubbe som skickats hem från Bagdad. Han sa att NATO haft ett jättestort kontor i Bagdad med över tusen man. Och att de blivit hemskickade på grund av kriget. Vi pratade lite politik - även om jag försökte undvika det. Varför träffar jag den ene efter den andre högt insatta personen från Bagdad? Och vad ska jag fråga NATO-killen när jag träffar honom nästa gång?
Citera
2026-06-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är faktiskt imponerad av Iran. Regimen finns kvar. De lyckades välja en ny ledare. Om de lyckas genomföra en begravning och många iranier går på begravningen såå wow. Och inte att glömma de har "stängt sundet". Jag är inte säker att regimen faller. Men Iran lär förlora mycket militär förmåga. Det sagt regimen kan falla i morgon.

Det kom idag uppgifter om att Iran ska hålla begravning nu den 4-6 juni, dvs med början nu på torsdag.

Länk om begravningen:
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/iran-plans-3-day-funeral-for-slain-supreme-leader-ali-khamenei-possibly-in-mid-june/

Eller så är uppgiften den att begravningen kommer att hållas i mitten av juni ?
Alltså inte 4-6 juni utan senare.
Detta för att passa ihop med den persiska kalendern.

USA är nog väl medvetna om att visa respekt kan vara viktigt för fortsatta
förhandlingar och att visa respekt mot de andra arabländerna
och muslimer generellt.

Kanske därför som vi har ett dödläge just nu ?

Oman noterade sin högsta rekordtemperatur i maj nu i söndags 31 maj,
då termometern nådde +49,1 C.
Lördagen dagen innan var den annars högsta temperaturen med +48,0 C.

Allt arbete utomhus i Gulfen är nu stoppat från kl 1100 och i vissa fall kl 1230
och fram till cirka 1630.
Det är också helt olämpligt att bege sig iväg i bil, eftersom det inte finns resurser
att undsätta bilister som blivit stående på vägarna.

Liksom som i Europa så finns det också en värmekupol som ligger över Mellanöstern
just nu. Synnerligen svaga vindar dessutom.

Teheran har också ett märkligt och ovanligt väder med stark sol,
riktigt varmt +38 C, men med en mycket låg
luftfuktighet på bara cirka 7 %.

Det är troligen det torraste klimatet som de har upplevat på
riktigt lång tid.

Iran har på många olika platser bra och mycket grundvatten.
Bara att borra brunnar utav bara h-e.
Men de har knappast prioriterat vattenfrågan utan lagt
massor av resurser på kärnvapen istället ?

Det kanske vore på sin plats att nämna att Iran får rätt mycket vatten från
Helmand-floden.
Men den floden kommer från Afghanistan, och talibanerna har schabblat ideligen med
att inte sköta dammarna som utlovat. Därför har Iran ibland klagat på att
vattengenomströmningen är för låg. Distriktet Helmand är välkänt
för att många av krigsherrarna där brukar ha brutala dispyter sinsemellan.
De slaktar ibland hela byar utan urskillning.

Iran påstås ha lyckats med att stoppa heroin- och opium-smugglingen från Afghanistan,
men det har gjort många av Afghanistans vallmobönder fullständigt utfattiga.
Markerna är egentligen för magra för att kunna odla något annat än opiumvallmo.
Opiumvallmon är extremt tåliga växter, och ser ibland ut att till och med kunna konkurrera
ut andra växter som tex nässlor och tistlar.

Dessutom så har Iran mist rätt många gränssoldater där i vilda skjutningar.
Det är också en viktig fråga i Pakistan där de brukar ha artiklar om unga pakistanska
soldater som mistat sina liv i uppror vid gränsområdena.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-06-02 kl. 22:05.
Citera
2026-06-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Trump har ju en synnerligen högfärdig personlighet, och älskar alltid att sola sig i uppmärksamhet vid alla typer av möten och evenemang.
Ifall kriget fortgår som nu under VM, med Sundet blockerat och 1500 fartyg innestängda i Viken, sporadiska stridigheter och höga oljepriser.
Då är det mycket sannolikt att deltagare under VM fäller förolämpande och kränkande uttalanden om Trump och USA, som all världens närvarande media sprider med ljusets hastighet.
Detta kan sedan bli extremt pinsamt hur USA och FIFA skall hantera sådana situationer!

Vad för pinsamma och kränkande kommentarer? Hela världen vet ju redan att det är krig och att skeppen är instängda. Tror verkligen ingen hade brytt sig.
Citera
2026-06-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
AI är din vän i samhället.

Total Amount: Experts estimate Iran has over $100 billion in overseas assets frozen in various international banks due to long-standing US and international sanctions.

Att jämföra med Sveriges bnp.

Total BNP: Det totala värdet av alla producerade varor och tjänster i Sverige uppgår till cirka 6 443 miljarder kronor årligen. Det motsvarar drygt 760 miljarder amerikanska dollar.

Billions i amerikansk engelska svarar mot miljarder på svenska. Svenska ordet biljon är detsamma
som 1000 miljarder.
Det är tydligen en miss som gjordes i översättningar från franskan.
Att missen skedde när samma ord skulle översättas från franskan till svenskan,
och respektive till engelskan.

Miljon är också ett franskt ord.
Mille på franska betyder 1000.
Så det är lätt att råka blanda ihop dessa.
Orden kommer givetvis från SI-systemet, dvs det metriska
systemet som var franskt från början.

Andra uppgifter säger att Irans frysta tillgångar är någonstans mellan
100-123 miljarder dollar.

Det är alltså inte USAs skattebetalare som står för dessa pengar.
Citera
2026-06-02, 22:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja, jag håller med dig. Netanyahu gör säkert allt för att sabotera fredsavtal.

Man kan också säga att Iran gör allt för att sabotera fredsavtal eftersom Hizbollah fått order av Iran att eskalera. Men det är aldrig fel när Hizbollah och Iran eskalerar eller hur?
Citera
2026-06-02, 22:57
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man kan också säga att Iran gör allt för att sabotera fredsavtal eftersom Hizbollah fått order av Iran att eskalera. Men det är aldrig fel när Hizbollah och Iran eskalerar eller hur?

Det är helt fel, men mig veterligen så var det inte Hezbollah som tågade mot Tel Aviv igår utan IDF som tågade mot Beirut.

Libanesiska civila dör i drivor och du sitter och försöker, skamlöst nog, att visa upp din vårkollektion av israeliska offerkoftor istället.
Citera
2026-06-02, 23:04
Medlem
Situationen kring Hormuz-sundet påminner starkt om två män som bryter arm, inte sant? Fast med mycket högre insatser förstås.
Citera
2026-06-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Hizbollah attackerade Israel redan den 8 oktober 2023 (i denna vändan). Det är egentligen all info man behöver för att placera Hizbollah i samma fack som Hamas och påbörja den successiva utrotningskampanjen av dessa satans mördare.

Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att inte utrota dessa råttor. Netanyahu är heller inte den ende israeliske politikern som förespråkar offensiv på norra fronten, om något är det snarare så att oppositionen anklagar Netanyahu för att vara för vek i anfallen.

Det enda som skulle kunna få mig att förespråka en vapenvila i Libanon är om Libanons egen jävla armé bekämpade terroristerna i sitt eget land. Israel skulle gladeligen hjälpa till med det. Och sen när alla Hizbollah är dödade drar sig Israel tillbaka söder ut och behåller endast området mot Hermonriktningen, och kvarlämnar en division att bevaka en milsbred utrymd säkerhetszon i Libanon som bevakas av Israel med libanesiska regeringens godkännande så ingen blir ledsen i arabögat.
Citera
2026-06-03, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hizbollah attackerade Israel redan den 8 oktober 2023 (i denna vändan). Det är egentligen all info man behöver för att placera Hizbollah i samma fack som Hamas och påbörja den successiva utrotningskampanjen av dessa satans mördare.

Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att inte utrota dessa råttor. Netanyahu är heller inte den ende israeliske politikern som förespråkar offensiv på norra fronten, om något är det snarare så att oppositionen anklagar Netanyahu för att vara för vek i anfallen.

Det enda som skulle kunna få mig att förespråka en vapenvila i Libanon är om Libanons egen jävla armé bekämpade terroristerna i sitt eget land. Israel skulle gladeligen hjälpa till med det. Och sen när alla Hizbollah är dödade drar sig Israel tillbaka söder ut och behåller endast området mot Hermonriktningen, och kvarlämnar en division att bevaka en milsbred utrymd säkerhetszon i Libanon som bevakas av Israel med libanesiska regeringens godkännande så ingen blir ledsen i arabögat.

Vad tror egentligen Hizbollah och Hamas?
Tror dom att det skulle regna dollarsedlar och nakna sexiga tjejer från himlen om Israel skulle försvinna?

Faktum är snarast att det där är folk som mår skit och inbillar sig att dom skulle må bra "bara Israel försvann".

J*dra psykfall.
Citera
2026-06-03, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Har hört att även lojala länder till USA försöker undvika US-dollar vid stora betalningar, för t.ex. hela båtlaster vid import.
Småhandel med typ betalkort kommer säkert fortsätta använda dollar, när man beställer från utlandet, i alla fall en tid framöver.

Hela kreditkorts/bankkorts-systemet bygger i grunden på US dollar. Så hela din argumentation är
rakt igenom felaktig.

Att några transaktioner genomförs i andra valutor saknar helt betydelse.
Inse att hela världshandeln bygger på transaktioner i dollar.
Det är fakta.
Snacket om att inte handla i dollar är typiskt vänsterdravel.
Alla som funderar i de termerna kan väl försöka använda tex ryska Rubler
att handla för ? Tex på Systemet ?

Citat:
Ja, jag håller med dig. Netanyahu gör säkert allt för att sabotera fredsavtal. Han drivs av att skapa det förlovade landet till det utvalda folket. Resten av världen är enligt honom goyim. (=sådana som man strösslar med när man behöver).
Så är det möjligtvis lite synd om Trump som ingått nån sorts ohelig allians med Netanyahu?

Är det inte lite märkligt att jag för någon månad sedan träffar en f.d. hög militär från Bagdad som jag sitter och pratar politik med? Och nu i kväll träffar jag en NATO-snubbe som skickats hem från Bagdad. Han sa att NATO haft ett jättestort kontor i Bagdad med över tusen man. Och att de blivit hemskickade på grund av kriget. Vi pratade lite politik - även om jag försökte undvika det. Varför träffar jag den ene efter den andre högt insatta personen från Bagdad? Och vad ska jag fråga NATO-killen när jag träffar honom nästa gång?

Tycker att tråden har spårat ur en hel del nu. Det har blivit ännu en Trump-hatar tråd.
Och det finns det (för) många av just nu,
Kom istället ihåg anledningen till kriget, nämligen Irans kärnvapenambitioner.
Och man kan ju lugnt påstå att det inte framkommit något nytt annat än att Iran har
inte presenterat något alls. Varken ritningar eller prototyper på deras användning för detta uran för civilt bruk.

Antingen har de verkligen drivit på för att bygga kärnvapen. Eller att de haft ambitioner för civilt
bruk som vi inte vet något om ?

Att de skulle behöva så många forskningsreaktorer för civilt medicinskt bruk låter uppåt väggarna
knasigt, eller hur ?
Iran har visserligen producerat en hel del isotoper för medicinskt bruk.
Men de också fått löfte om att få köpa det de behöver.
Iran har uppenbarligen inte förstått ett skit av vad NPT avtalet egentligen betyder.

Personligen tror jag inte att det händer så mycket förrän efter Ayatollahn Ali Khameneis
begravning.

Får hoppas att Iran kan spela i fotbolls VM snart, det är bara 8 dagar kvar tills dess.
Citera
2026-06-03, 03:25
Medlem
Citat:

En stilla undran bara ? Hur gammal är denna sk militär ? Vilket språk kommunicerade ni på ?
Kom ihåg att Saddam avsattes redan år 2003. 23 år sedan nu. 2006 så hängdes han.

Irakier brukar vara urdåliga på tex engelska.

Först år 2018 öppnade NATO ett högkvarter i Baghdad. Men det stängdes nu i mars detta året.
Personalen skickades tydligen till Neapel, Italien.
Innan år 2018 så lär det inte funnits mycket NATO-personal där.

Det är möjligt att det bara finns en liten observationsstyrka kvar i Irak.
Säkert så känner du, Urbizzo också tex Palmes mördare,
och att du också sitter inne på hemligheterna med JFK.

Månlandningarna inte att förglömma ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in