2026-06-02, 21:02
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Ja det är delat ansvar.

Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden var nedläggningen av mentalsjukhusen ett oundvikligt och direkt resultat av ännu mer derstruktiva politiska beslut (påtvingad mångkultur, påtvingad massinvandring, folklig degenerering), som flera politiska partier bär ansvaret för.

Sossarnas Bo Holmberg hade ett stort anvar i psykiatrireformen efter nedläggningen, exempelvis fick psyksjuka ingen vård samtidigt som invandrare vällde in i landet.

Extremt symboliskt att en invandrare Mijailovic inte fick efterfrågad psykvård och sedan mördade gråsossen Bo Holmbergs hustru och Sveriges utrikesminister-sosse Anna Lindh.

Så som jag dock minns det (var inblandad i en remissgrupp) så var det främst nyliberala tongångar om att alla har rätt till eget hem, vård i hemmet, inget tvång m.m., fast mellan raderna var det 100% moderata idéer om att spara pengar som tyvärr sossarnas utredare kände var väldigt lockande. På den tiden hade vi slutat bry oss om varandra.

Jag kommer väl ihåg en moderat som sa, när moderaterna flyttade huvudansvaret från staten till kommunerna (som saknar tvångsmedel) sa att vi var monster som vill låsa in folk, trots att hon VISSTE att kommunalisera psykvården var en dödsstöt.

Precis som äldreboenden inte får låsa en dörr trots att en alzheimerpatient återkommande går ut i snö och får lunginflammationer.

Tack gode gud för våra äldre att alliansen förlorade annars hade varenda jävla äldreboende varit privat idag.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-06-02 kl. 21:09.
Citera
2026-06-02, 21:12
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Så som jag dock minns det (var inblandad i en remissgrupp) så var det främst nyliberala tongångar om att alla har rätt till eget hem, vård i hemmet, inget tvång m.m., fast mellan raderna var det 100% om att spara pengar.
Ja det är ett groteskt hyckleri som växt till en sjuk kultur där ingen vågar nämna elefanten i rummet.

Om någon vågar nämna de bakomliggande problemen vet alla att hela härvan kommer att dras med, alla är helt införstådda så alla håller tyst och allt blir bara värre progressivt med att det blir ännu viktigare att dölja vad som faktiskt pågår och varför.

Helt i linje med en destruktiv självmordssekt.

Hur annars förklara ett "välfärdssamhälle" där så kallade "social"-demokrater tidvis har makten utan att de åtgärdar att hjälpbehövande dör hemlösa på gatan, ssmtidigt som nationen ger bort tiotals (eller hundra?) miljarder till andra länder?
Citera
2026-06-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej det gjorde man inte - kostanden för samhället har ökat eftersom de som förr satt inlåsta istället är ute och ställer till en massa skit som belastar polis, rättsinstanser, sjukvården, psykakuterna och en massa andra instanser i samhället. Alla dessa kostande överstiger vida det som det hade kostat att ha personen inlåst.

Ja, resultatet blev så i slutändan
Men från början trodde man nog att man kunde sopa psykiatrin under mattan
Tung medicinering.
Eller att de skulle dö ut av sig själva, när de blev utan hjälp
Citera
2026-06-02, 21:35
Medlem
stpungens avatar
Redan innan nedläggningen av psyksjukhusen hade många patienter lämnat sjukhusen, en ny medicin hade kommit vid namn Hibernal, den kom på 50-talet i USA och revolutionerade mentalvården, till Sverige kom den senar och många många patienter kunde skrivas ut, hela avdelningar tömdes och folk kunde flytta hem i stort sett besvärsfria, många biverkningar bla överkänslighet mot sol. Haldol kom senare och förändrade också mkt, när psykiatrireformen genomfördes hade dom lättbehandlade patienterna redan åkt hem, kvar var mest dom svåra fallen bla dom med svåra institutionsskador, det blev för svårt för hemkommunerna att klara av, det fanns varken utbildad personal, pengar eller vilja, många pat for illa men för många gick det också bra.
Citera
2026-06-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
När jag var barn fanns det ett psyksjukhus i staden. Det var inget konstigt med det - där bodde folk som var psykiskt sjuka och var farliga för andra eller sig själva. På 90- talet försvann psyksjukhusen i princip helt. Det är väl typ bara de som dömts till rättspsykiatriskt vård som bor på sådana ställen nu.

Ansågs det för dyrt att låsa in tokar eller varför la man ner mentalsjukhusen? De gamla mentalsjukhus jag sett (SSS Växjö, St Lars i Lund och Sidsjön i Sundsvall) är fina hus på fina platser - kunde inte psyksjuka fått bo kvar där istället för att vistas ute i samhället?

Jag har svarat på detta förut och nu svarar jag igen.

Anledningen är psykiatrireformen 1995 som genomfördes av den socialdemokratiska regeringen med brett stöd i riksdagen. Tanken var att personer med långvariga psykiska funktionsnedsättningar inte längre skulle bo på stora institutioner utan få stöd, boende och sysselsättning ute i samhället.

Problemet var att kommuner inte hade varken resurser eller kompetens eller en fungerande organisation för att ta hand om de som hade problem.

Svårt psykisk sjuka hamnade mellan stolarna och några av de vansinnesdåd som har skett i samhället kunde troligen ha förhindrats om de hade bara haft kvar sinnessjukhusen. Det var också då man också märkte av att det fanns betydligt fler uteliggare i samhället än tidigare.
Citera
2026-06-02, 22:26
Avslutad
Citat:
När jag var barn fanns det ett psyksjukhus i staden. Det var inget konstigt med det - där bodde folk som var psykiskt sjuka och var farliga för andra eller sig själva. På 90- talet försvann psyksjukhusen i princip helt. Det är väl typ bara de som dömts till rättspsykiatriskt vård som bor på sådana ställen nu.

Ansågs det för dyrt att låsa in tokar eller varför la man ner mentalsjukhusen? De gamla mentalsjukhus jag sett (SSS Växjö, St Lars i Lund och Sidsjön i Sundsvall) är fina hus på fina platser - kunde inte psyksjuka fått bo kvar där istället för att vistas ute i samhället?
Psykstörda jobbar på myndigheter ovh har chefsjobb och härjar fritt på gatorna nu frtiden, desom har tagit över Sverige numera.
Citera
2026-06-02, 23:16
Medlem
Citat:

Om du frågar en mentalsjuk människa vad dom faktiskt vill ha ut av livet så är det:

Droger, mat, samtalsterapi och fritt boende.

Men det är väl rasistiskt.
Citera
2026-06-03, 00:15
Medlem
Authixs avatar
Om du behöver nånstans att sova inatt finns det plats på psykiatriska vårdavdelningar runt om i landet
Citera
2026-06-03, 00:49
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag har svarat på detta förut och nu svarar jag igen.

Anledningen är psykiatrireformen 1995 som genomfördes av den socialdemokratiska regeringen med brett stöd i riksdagen. Tanken var att personer med långvariga psykiska funktionsnedsättningar inte längre skulle bo på stora institutioner utan få stöd, boende och sysselsättning ute i samhället.

Problemet var att kommuner inte hade varken resurser eller kompetens eller en fungerande organisation för att ta hand om de som hade problem.

Svårt psykisk sjuka hamnade mellan stolarna och några av de vansinnesdåd som har skett i samhället kunde troligen ha förhindrats om de hade bara haft kvar sinnessjukhusen. Det var också då man också märkte av att det fanns betydligt fler uteliggare i samhället än tidigare.

Folk i tråden har redan gett TS de flesta svaren. 2005 när jag var 40 år började även sjukhem och s.k ålderdomshem att försvinna. I dag har vi massor av personer som jobbar i hemsjukvården, personliga assistenter eller som boendestödjare. Även personer i livets slutskede är hemma i stor utsträckning. Palliativ vård var stort bara för några år sedan.

Bättre mediciner och större förtroende för människor med diagnoser men största orsaken är PENGAR, Det är extremt dyrt att driva ett sjukhus/sjukhem med fast personal och hyra och ström dygnet runt. Det är därför som sjukhus läggs ner runt om i landet.
Citera
2026-06-03, 00:55
Medlem
semen.12s avatar
Jag bor i en stad med 60 000 invånare dom lade ner vårt sjukhus 2007 nu tvingas vi åka 4 mil till en annan stad. Speciellt om man kommer i ambulans akut så har man 4 mil att betala själv när man ska åka hem?
Senast redigerad av semen.12 2026-06-03 kl. 00:58.
Citera
2026-06-03, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag bor i en stad med 60 000 invånare dom lade ner vårt sjukhus 2007 nu tvingas vi åka 4 mil till en annan stad. Speciellt om man kommer i ambulans akut så har man 4 mil att betala själv när man ska åka hem?

Ta bussen då.
Citera
2026-06-03, 03:59
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Man omvärderade väl synen på vad som var att betrakta som psykisk sjukdom. Mentalsjukhusen fylldes ju med personer med Down syndrom exempelvis. Åka rullstol var att betrakta som att man var psyksjuk oavsett anledning till rullstolen. Tjejer som var hysteriska fick vara på mentalsjukhus, trots att de förmodligen bara hade ADHD och PTSD. Eller har jag förväxlat 90-talet med 1800-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in