Citat:
Ursprungligen postat av
mlon.eusk
Ja det är delat ansvar.
Som jag skrev i mitt
första inlägg i tråden var nedläggningen av mentalsjukhusen ett oundvikligt och direkt resultat av ännu mer derstruktiva politiska beslut (påtvingad mångkultur, påtvingad massinvandring, folklig degenerering), som flera politiska partier bär ansvaret för.
Sossarnas Bo Holmberg hade ett stort anvar i psykiatrireformen efter nedläggningen, exempelvis fick psyksjuka ingen vård
samtidigt som invandrare vällde in i landet.
Extremt symboliskt att en invandrare Mijailovic inte fick efterfrågad psykvård och sedan mördade gråsossen Bo Holmbergs hustru och Sveriges utrikesminister-sosse Anna Lindh.
Så som jag dock minns det (var inblandad i en remissgrupp) så var det främst nyliberala tongångar om att alla har rätt till eget hem, vård i hemmet, inget tvång m.m., fast mellan raderna var det 100% moderata idéer om att spara pengar som tyvärr sossarnas utredare kände var väldigt lockande. På den tiden hade vi slutat bry oss om varandra.
Jag kommer väl ihåg en moderat som sa, när moderaterna flyttade huvudansvaret från staten till kommunerna (som saknar tvångsmedel) sa att vi var monster som vill låsa in folk, trots att hon VISSTE att kommunalisera psykvården var en dödsstöt.
Precis som äldreboenden inte får låsa en dörr trots att en alzheimerpatient återkommande går ut i snö och får lunginflammationer.
Tack gode gud för våra äldre att alliansen förlorade annars hade varenda jävla äldreboende varit privat idag.