Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ok, vill du inte reda ut problemet eller förklara varför det inte är ett problem, så står det dig fritt.
Jag gör ett försök, jag svarar ju som bekant på dina frågor…
Du har rätt i att kompatibilismen inte löser problemet genom att hitta någon magisk källa till självskapelse. Ingen människa har designat sina egna kognitiva förmågor från grunden. Vi är produkter av arv, miljö, kultur, slump och historia.
Det är ingen kontroversiell punkt och enkelt att förstå.
Men jag hävdar att detta inte är den relevanta frågan.
Du förutsätta att ansvar kräver att en agent ytterst har skapat sig själv. Om inte agenten är upphovet till sina egna dispositioner, så blir beröm och klander orättfärdiga.
Problemet är att detta krav gör ansvar omöjligt i princip (även om du inte vågar svara på min tidigar fråga). Inget system – människa, gudomligt skapat väsen eller artificiell intelligens – kan uppfylla det. Det är ett kriterium som eliminerar ansvar snarare än förklarar det.
Frågan är därför inte: "Har individen kalibrerat sina egna kapaciteter?"
Frågan är: "Är detta den sortens system vars beteende påverkas av skäl, kritik, uppmuntran, sanktioner, argument och lärande?"
När vi håller någon ansvarig försöker vi inte belöna eller bestraffa ett metafysiskt fritt ursprung. Vi interagerar med ett system som kan ta till sig normer, reflektera över sitt handlande och modifiera sitt framtida beteende.
Beröm och klander är inte erkännanden av självskapelse. De är sociala verktyg som riktar sig till skälkänsliga agenter.
Du säger att det ena systemets kalibrering leder till ett önskvärt utfall och det andra till ett oönskat. Sant. Men därav följer inte att det är meningslöst att skilja systemen åt moraliskt. hela poängen med ansvarsbegreppet att identifiera vilka system som kan svara på sådana distinktioner.
Om en sten orsakar skada klandrar vi inte stenen. Om en människa gör det kan vi göra det. Skillnaden är inte att människan har skapat sig själv, utan att människan är mottaglig för skäl och normer på ett sätt som stenen inte är.
Om du invänder att detta fortfarande inte visar att någon "förtjänar" beröm eller klander i någon djup, ultimativ mening, så skulle kompatibilisten sannolikt svara: korrekt. Den sortens ultimativ förtjänst existerar sannolikt inte. Men det betyder inte att ansvarsbegreppet kollapsar. Det betyder bara att ansvar är en social och funktionell realitet, inte en metafysisk