Citat:
Ursprungligen postat av
pOXE
Tänkte köpa ett hus men har inte pengar till kontantinsats det har sambo och sambon vill stå på huset.
Jag kommer självklart betala lika mycket som sambon hela tiden ränta osv osv.
Hur gör jag om jag vill få tillbaka pengar från huset ifall vi separerar nån gång i framtiden? Borde väl finnas nått min sambo och jag kan skriva på så att jag ändå får tillbaka det jag betalade som "hyra" plus värdeökningen?!
Du skriver inte om du ska vara med och betala på amorteringarna. DET beloppet bör du i så fall få tillbaka om ni separerar, så det ska ni ha ett avtal på. Gå till en jurist och skriv det för det handlar antagligen om mycket pengar, du får i så fall vid en separation tillbaka juristens arvode många herrans gånger om!
Men om du betalar hälften av räntorna är det inget du ska få tillbaka senare, och inte heller kostnader för uppvärmning, vatten, el, sophämtning, andra avgifter. Detta är ju löpande kostnader, medan amorteringarna bygger upp din sambos förmögenhet. Samma gäller renoveringar: det ska du inte betala till, för det bygger upp sambons förmögenhet. OM du ändå gör det, så ska det in i avtalet tillsammans med amorteringarna.
"Hyra" hade du behövt betala oavsett var du hade bott.