2026-06-01, 18:44
Medlem
pOXEs avatar
Tänkte köpa ett hus men har inte pengar till kontantinsats det har sambo och sambon vill stå på huset.

Jag kommer självklart betala lika mycket som sambon hela tiden ränta osv osv.

Hur gör jag om jag vill få tillbaka pengar från huset ifall vi separerar nån gång i framtiden? Borde väl finnas nått min sambo och jag kan skriva på så att jag ändå får tillbaka det jag betalade som "hyra" plus värdeökningen?!

Vilken är bästa och säkrast av dessa alternativ?! Tycker alternativ 4 verkar mest vettig men verkar vara komplicerad?!

Citat:
Alternativ 2: Ni skriver ett låneavtal

Ni skulle kunna skriva att de 15 000 kronorna per månad är ett lån till din sambo.

Exempel:

Sambo 1 betalar 15 000 kr per månad till Sambo 2.

Betalningarna ska betraktas som lån.

Vid separation eller försäljning av fastigheten ska Sambo 1 få tillbaka summan av samtliga inbetalningar.

Då bygger du inte upp något ägande i huset, men du får en fordran på din sambo.

Efter 5 år har du betalat:

15 000 × 12 × 5 = 900 000 kr

Vid separation ska du enligt avtalet få tillbaka 900 000 kr.

Alternativ 3: Du köper en faktisk andel av huset

Det vanligaste när man "köper in sig".

Exempel:

Huset är värt 4 miljoner.
Bolån: 2 miljoner.
Eget kapital: 2 miljoner.

Om du vill äga 25 % kanske ni kommer överens om att du ska betala 500 000 kr till din sambo.

Då görs ett formellt köp av fastighetsandel och du blir lagfaren delägare.

Äger du 25 % av huset får du normalt 25 % av försäljningspriset när huset säljs (efter att lån lösts).

Fördelen är att du får del av värdeökningen.

Alternativ 4: Successivt köpande av andelar

Det går även att avtala om att dina månadsbetalningar successivt köper andelar i huset.

Exempel:

För varje 15 000 kr som Sambo 1 betalar ska motsvarande andel av fastigheten övergå till Sambo 1.

Men detta blir juridiskt komplicerat eftersom överlåtelser av fastigheter måste uppfylla formkrav i jordabalken. Man brukar därför istället göra större överlåtelser vid vissa tidpunkter.
Senast redigerad av pOXE 2026-06-01 kl. 19:11.
Citera
2026-06-01, 18:46
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Tänkte köpa ett hus men har inte pengar till kontantinsats det har sambo och sambon vill stå på huset.

Hur gör jag om jag vill få tillbaka pengar från huset ifall vi separerar nån gång i framtiden? Borde väl finnas nått min sambo och jag kan skriva på så att jag ändå får tillbaka det jag betalade som "hyra" plus värdeökningen?!

Vill du ha tillbaka kostnad för räntor??
Citera
2026-06-01, 18:52
Medlem
Spontant känns det som att om du "bara" betalar för räntekostnader och övriga direkta boende kostnader (utan att hjälpa till att betala på grundbeloppet på huslånet) så får du se dessa pengar som hyra, och därför inget du får tillbaka om ni separerar i framtiden.

Om du däremot hjälper till att betala av på huslånet (utöver räntekostnaden) så ser jag det som att du köper in dig i huset. Och om ni i framtiden går skilda vägar skall du ha tillbaka pengar motsvarande den andel av huset du betalat för. Därför är det viktigt att ni båda håller koll på hur mycket pengar du lägger in "i huset", för att slippa gräl i framtiden.

Om du köper in dig i huset så har du dock en sak att tänka på: om huset går ner i värde kommer ni båda att få "tillbaka" mindre pengar än ni lagt in tillsammans.
Citera
2026-06-01, 18:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Du skriver inte om du ska vara med och betala på amorteringarna. DET beloppet bör du i så fall få tillbaka om ni separerar, så det ska ni ha ett avtal på. Gå till en jurist och skriv det för det handlar antagligen om mycket pengar, du får i så fall vid en separation tillbaka juristens arvode många herrans gånger om!

Men om du betalar hälften av räntorna är det inget du ska få tillbaka senare, och inte heller kostnader för uppvärmning, vatten, el, sophämtning, andra avgifter. Detta är ju löpande kostnader, medan amorteringarna bygger upp din sambos förmögenhet. Samma gäller renoveringar: det ska du inte betala till, för det bygger upp sambons förmögenhet. OM du ändå gör det, så ska det in i avtalet tillsammans med amorteringarna.

"Hyra" hade du behövt betala oavsett var du hade bott.
Citera
2026-06-01, 18:55
Medlem
Citat:

Sambon ska alltså äga huset? I så fall förstår jag inte varför du skulle betala ränta på sambons lån. Det du kallar hyra kan du väl inte få tillbaka om ni ska dela på kostnader som el, sophämtning och liknande. Eller hur hade du tänkt där?
Citera
2026-06-01, 19:06
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Alternativ 2: Ni skriver ett låneavtal

Ni skulle kunna skriva att de 15 000 kronorna per månad är ett lån till din sambo.

Exempel:

Sambo 1 betalar 15 000 kr per månad till Sambo 2.

Betalningarna ska betraktas som lån.

Vid separation eller försäljning av fastigheten ska Sambo 1 få tillbaka summan av samtliga inbetalningar.

Då bygger du inte upp något ägande i huset, men du får en fordran på din sambo.

Efter 5 år har du betalat:

15 000 × 12 × 5 = 900 000 kr

Vid separation ska du enligt avtalet få tillbaka 900 000 kr.

Alternativ 3: Du köper en faktisk andel av huset

Det vanligaste när man "köper in sig".

Exempel:

Huset är värt 4 miljoner.
Bolån: 2 miljoner.
Eget kapital: 2 miljoner.

Om du vill äga 25 % kanske ni kommer överens om att du ska betala 500 000 kr till din sambo.

Då görs ett formellt köp av fastighetsandel och du blir lagfaren delägare.

Äger du 25 % av huset får du normalt 25 % av försäljningspriset när huset säljs (efter att lån lösts).

Fördelen är att du får del av värdeökningen.

Alternativ 4: Successivt köpande av andelar

Det går även att avtala om att dina månadsbetalningar successivt köper andelar i huset.

Exempel:

För varje 15 000 kr som Sambo 1 betalar ska motsvarande andel av fastigheten övergå till Sambo 1.

Men detta blir juridiskt komplicerat eftersom överlåtelser av fastigheter måste uppfylla formkrav i jordabalken. Man brukar därför istället göra större överlåtelser vid vissa tidpunkter.

Jag är mest intresserad av alternativ 2 och 4 dvs köpa in mig långsamt tycker att alternativ 4 är bäst ifall sambon hamnar i lyxfällan och skiter i att betala kronofogden?!
Citera
2026-06-01, 19:11
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du skriver inte om du ska vara med och betala på amorteringarna. DET beloppet bör du i så fall få tillbaka om ni separerar, så det ska ni ha ett avtal på. Gå till en jurist och skriv det för det handlar antagligen om mycket pengar, du får i så fall vid en separation tillbaka juristens arvode många herrans gånger om!

Men om du betalar hälften av räntorna är det inget du ska få tillbaka senare, och inte heller kostnader för uppvärmning, vatten, el, sophämtning, andra avgifter. Detta är ju löpande kostnader, medan amorteringarna bygger upp din sambos förmögenhet. Samma gäller renoveringar: det ska du inte betala till, för det bygger upp sambons förmögenhet. OM du ändå gör det, så ska det in i avtalet tillsammans med amorteringarna.

"Hyra" hade du behövt betala oavsett var du hade bott.

Allt ska betalas 50/50
Citera
2026-06-01, 19:19
Medlem
Om huset köps med avsikt att ni bägge ska bo där då ni redan är sambos, så blir automatiskt halva huset ditt vid försäljning. Sambolagen. Så håll tyst o betala duktigt. Den andra parten har inte ens rätt till hela sin kontantinsats. Du ska ha hälften där också. Helt stört, men så är det om inte specifikt avtal undantar detta.
Citera
2026-06-01, 22:07
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Får man tillbaka hyran när man flyttar från en hyresrätt? Nja, skulle inte tro det om man inte har lyckats få ett sjuhelvetes bra hyreskontrakt! Det är väl så här att personen som står på lagfarten äger huset, ta halva lånet så är du delägare i huset! Om sambon lägger in 500.000:- i kontantinsats så skrivs det papper på det så han eller hon inte flyger på de pengarna vid en eventuell separation.
Citera
2026-06-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Om huset köps med avsikt att ni bägge ska bo där då ni redan är sambos, så blir automatiskt halva huset ditt vid försäljning. Sambolagen. Så håll tyst o betala duktigt. Den andra parten har inte ens rätt till hela sin kontantinsats. Du ska ha hälften där också. Helt stört, men så är det om inte specifikt avtal undantar detta.

Man skriver ju kontrakt ifall det bara är den ene som betalar kontantinsatsen.
Dessutom växer inte den summan även om personen kanske sparat i flera år för att få ihop den.
Klart att personen som lägger insatsen då ska ha tillbaka hela.

TS, lura inte din sambo. Det är kärlek att skriva kontrakt på sånt här.
Citera
2026-06-02, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Är verkligen halva huset automatiskt TS eller får TS bara i förhållande till hur mycket som TS har betalat? Så trodde jag det var.
Så till exempel: Dagens värde när de gör slut minus kontantinsatsen som partnern betalade. Sen delar det på hälften.
Citera
2026-06-02, 07:21
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Enda att rekommendera är ju att redan från början stå som delägare. Håll inte på med nåt annat. Det blir bara krångligt och jobbigt. Har du inte råd med en andel är det bättre att låta bli. Då får sambon stå för hela och även betala alla amorteringar och ränta och allt som har med huset i sig att göra. Det är inget du ska blanda dig i. Har du inte råd idag kan du spara pengar under tiden och så kan ni lösa din del av huset senare och då ordnar ni ordentliga papper på det. Men så länge sambon äger hela huset, håll som sagt inte på med nåt annat. Låt det vara istället. Du får aldrig ut något av huset om du inte juridiskt äger nåt och har betalat för nåt, men so what... Ni har iaf varandra och ett trevligt boende oavsett om det blir temporärt eller för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in