2026-06-01, 16:51
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad som behövs för att få till ett långsiktigt stabilt fredsavtal med Iran är nog, egentligen, att någon annan än USA, en stormakt oberoende av USA, går in som garant. Den uppenbara kandidaten är givetvis Kina. Men kan Washington acceptera det?

Att Iran i nuläget inte har någon tillit till ord och löften från USA kan man knappast klandra dem för, efter att USA & Israel startat två av de hårdaste bombkampanjerna i modern tid och dessa båda länders ledare dessutom har stått och skrutit på direktsänd TV om att "vi nackade deras ledare, ha ha ha!"

Trumps smak för showbiz politics har lett USA rakt in en återvändsgränd.
Vad skulle de kunna garantera? Usa har inte givit efter alla hittills, så det handlar inte primärt om bristande förtroende
Citera
2026-06-01, 17:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Iran saboterar Donald Trumps födelsedagsfest
vägrar vika sig och bryter alla samtal med USA.
https://www.cnbc.com/2026/06/01/iran-us-negotiations-strait-of-hormuz.html

Och: Teheran kommer också att vidta åtgärder för att helt blockera Hormuzsundet, rapporterade Tasnim.
Oljepriserna steg med mer än 5 % efter Tasnims rapport.
Citera
2026-06-01, 17:03
Medlem
fitz-humes avatar
Tacomannen borde upphöra med sitt mesande och slutföra jobbet han påbörjade.
Citera
2026-06-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Och: Teheran kommer också att vidta åtgärder för att helt blockera Hormuzsundet, rapporterade Tasnim.

Japp. Det enda som kan öppna sundet är om Israel slutar mörda sina grannar och alla fattar att det aldrig kommer att ske. Priserna lär stiga med bra mycket mer än 5% framöver.
Citera
2026-06-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Japp. Det enda som kan öppna sundet är om Israel slutar mörda sina grannar och alla fattar att det aldrig kommer att ske. Priserna lär stiga med bra mycket mer än 5% framöver.

Intressant att det är Israel som skall sluta försvara sig när både Hamas och Hizbollag är proxygrupper till Iran. Men hey, jag förstår dig, ett grundläggande krav för att få delta i Palestruntias propagandaarbete är att blunda för verkligheten. Och att hata judar. Så du är mycket kvalificerad för uppgiften! OBS: Det är sällan jag utdelar beröm så här. Du är en jättebra terrorpropagandist OCH terrorapologet.
Citera
2026-06-01, 17:22
Medlem
Iran har fler kort än Trump förväntat i de fastlåsta samtalen
https://youtu.be/bGCk39IjWi0
Citera
2026-06-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ingen av er läste artikeln, eller hur? Jag läste artikeln och jag ser att det nämns ett antal olika skador på baser men det är vad man kan förvänta sig av ett krig. Ingenstans i artikeln står det att baserna som sådana skulle vara utslagna eller ej användbara.

Sen att en part i ett pågående krig inte går ut med exakt vilka skador man drabbats av är ju självklart. Alla krigförande länder tillämpar censur; Ryssland, Ukraina, Iran, Israel, USA.

https://thehill.com/policy/defense/5856223-hegseth-house-hearing-takeaways-iran-war/

https://patryan.house.gov/media/press-releases/icymi-congressman-pat-ryan-demands-accountability-secretary-hegseth-port

De bedömdes, av Pentagon, som omöjliga att försvara vid luftangrepp redan innan kriget började. D.v.s. oanvändbara.

Jag tror inte att förstörelsen har hjälpt något särskilt med den saken.
Citera
2026-06-01, 17:35
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

USA ligger i underläge. Rejält. Trump måste trott allting var en enkel match efter kidnappningen av Maduro (som var en ganska imponerande in-och-ut attack) och Trump med bara Yes-man kvar i ledningen så trodde Trump Iran skulle vara en likadan match som Venezuela.

Men Iran har korten och Trump har i princip inga kort kvar.
Citera
2026-06-01, 17:46
Medlem
Citat:
Intressant att det är Israel som skall sluta försvara sig när både Hamas och Hizbollag är proxygrupper till Iran. Men hey, jag förstår dig, ett grundläggande krav för att få delta i Palestruntias propagandaarbete är att blunda för verkligheten. Och att hata judar. Så du är mycket kvalificerad för uppgiften! OBS: Det är sällan jag utdelar beröm så här. Du är en jättebra terrorpropagandist OCH terrorapologet.

Israel har attackerat 6 länder sen 2023. Det har noll med självförsvar att göra. Iran attackerade de mitt under pågående förhandlingar.

Sluta kasta alla judar under bussen. Det är inte judars fel att Israel inte klarar av att sluta attackera sina grannar.
Citera
2026-06-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Israel har attackerat 6 länder sen 2023.

Då får vi köra en fact check.

Redogör för dessa 6 länder och vem som avlossade första skottet och om krigstillstånd rådde redan innan.
Citera
2026-06-01, 17:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat Exp

" Uppgifter: Iran avbryter alla samtal med USA
Publicerad 1 jun 2026 kl 17.04
Bakslag för Donald Trump i fredsförhandlingarna.

Enligt statliga nyhetsbyrån Tasnim har Iran beslutat att helt blockera Hormuzsundet och avbryta all kommunikation med USA."

Snart är det bara Trump o Hegseth som gastar och gormar.

Iran verkar vara den vuxne i rummet.

Trump får slänga Netanyaho under bussen.
Citera
2026-06-01, 17:58
Medlem
Citat:
Då får vi köra en fact check.

Redogör för dessa 6 länder och vem som avlossade första skottet och om krigstillstånd rådde redan innan.

Torslt meningslöst eftersom du anser att halva världen har varit i krig med Israel i 70 år.

Tror du själv att Israel kommer kunna sluta attackera sina grannar så vi alla kan få tillbaka vår olja nån jävla gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in