2026-05-29, 19:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Kollade upp svaret på din fråga nu och svaret är Nej. Det är bara testatorn själv som kan ändra eller riva ett testamente, så länge människan är i livet.

Vid ett dödsfall kan man klandra ett testamente hos tingsrätten inom sex månader om man anser att sjukdom, demens eller yttre påverkan från andra gjort att någon ändrat eller skrivit ett nytt testamente sent i livet.

Antagligen var det denna insikt som gjorde att systrarna besökte pappan för att protestera mot att ett nytt testamente skrivits och de försökte troligen pressa honom till att det gamla testamentet skulle vara det som gäller, men detta bestämmer ju varje människa själv till 100 %.

Systrarna har nog varit rejält upprörda över detta, men jag tvivlar ändå på att de ville döda honom.

Detta är en eländig historia om en familjekonflikt som blivit riktigt smutsig och mycket tragisk.
Ja men någon skrev att de inlett en rättsprocess mot testamentet vilket alltså bara var påhitt. Det var förresten du som skrev det. Varför?
Citera
2026-05-30, 11:36
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja men någon skrev att de inlett en rättsprocess mot testamentet vilket alltså bara var påhitt. Det var förresten du som skrev det. Varför?

Jösses!
Hur vore det om du läste på om fallet genom att läsa FUP och lyssna på rättegången istället för att gnälla och ifrågasätta mitt inlägg som faktiskt var korrekt.

Systrarna hade kontaktat en advokat för att om möjligt häva eller ogiltigförklara det senaste testamentet som skrivits.

Antagligen fick de då vetskap om att det inte är möjligt så länge en människa är i livet.

Att någon rättsprocess gällande testamentet hade inletts har ingen skrivit. Varken jag eller någon annan.

Nästa gång du undrar något kan du ju söka upp informationen själv istället för att kräva att Flashbacks medlemmar ska ordna fram det du vill veta.
Senast redigerad av MrBubs 2026-05-30 kl. 11:42.
Citera
2026-05-31, 09:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Från början trodde jag nog att systrarna var skyldiga, men efter att ha läst och lyssnat på vittnesmålen från rättegången har jag blivit mer och mer tveksam.

Den äldre av systrarna nämnde ordet komplott under vittnesmålet och med tanke på att de hade inlett en process om att ogiltigförklara testamentet känns det mer och mer osannolikt att de velat mörda honom.

Det är inga tunga och klara bevis de har dömts på utan indicier och eventuellt felaktiga eller osanna vittnesmål.

I vilket fall som helst är det en sorglig och tragisk familjehistoria, där osämja, orättvisor och girighet har förstört relationerna inom familj/släkt.
Vad skrev du här?
Citera
2026-05-31, 11:02
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Vad skrev du här?

Att du orkar....
Jag skrev mycket riktigt att de tydligen hade startat en process för då visste jag inte riktigt vad det innebar, men sedan förstod jag att de hade kontaktat en advokat, men det stannade väl där när de fick klart för sig att de aldrig kunde få testamentet ogiltigförklarat så länge deras pappa var i livet.

Någon rättsprocess har jag aldrig skrivit att det har inletts angående testamentet, vilket du påstod att jag skulle ha antytt.

Blir osäker på om du har läs-svårigheter eller mår bra av att provocera, för själv har du inte bidragit med någon viktig information överhuvudtaget, så det blir bara fånigt och riktigt löjligt att sitta och leta fel hos de som försöker bringa klarhet i detta fall. Kan ju inte påstå att du imponerar.....
Senast redigerad av MrBubs 2026-05-31 kl. 11:31.
Citera
2026-05-31, 14:21
Medlem
Vet du när nästa runda i rätten är tänkt starta? Är mer och mer tveksam till om Sus***e är så mycket inblandad efter ha läst lite i tidigare inlägg? Verkar vara systern Anette som varit drivande och ev utförare gissar jag. Är väl systern An***e vars barn har handikappade barn dit arvet skulle gått?

Citat:
Att du orkar....
Jag skrev mycket riktigt att de tydligen hade startat en process för då visste jag inte riktigt vad det innebar, men sedan förstod jag att de hade kontaktat en advokat, men det stannade väl där när de fick klart för sig att de aldrig kunde få testamentet ogiltigförklarat så länge deras pappa var i livet.

Någon rättsprocess har jag aldrig skrivit att det har inletts angående testamentet, vilket du påstod att jag skulle ha antytt.

Blir osäker på om du har läs-svårigheter eller mår bra av att provocera, för själv har du inte bidragit med någon viktig information överhuvudtaget, så det blir bara fånigt och riktigt löjligt att sitta och leta fel hos de som försöker bringa klarhet i detta fall. Kan ju inte påstå att du imponerar.....
Citera
2026-05-31, 15:04
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Vet du när nästa runda i rätten är tänkt starta? Är mer och mer tveksam till om Sus***e är så mycket inblandad efter ha läst lite i tidigare inlägg? Verkar vara systern Anette som varit drivande och ev utförare gissar jag. Är väl systern An***e vars barn har handikappade barn dit arvet skulle gått?

Två dagar blev avsatta för hovrättsförhandlingarna.
Första dagen var i onsdags förra veckan och sista dagen är i morgon måndag 1/6.
Sedan dröjer det väl ett par veckor innan domen kommer, men det kan eventuellt finnas en indikation omgående om de försätts på fri fot eller förblir häktade.
Citera
2026-05-31, 19:09
Medlem
Tack! Sitter de fortfarande i Helsingborg?
Citera
2026-05-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123

Fast enligt faderns utsago så har han ju nämnt att de va S som va den drivande.

Jag tror på en friande dom och är faktiskt väldigt tveksam till om de verkligen är skyldiga? Tyvärr så är de ju redan ”dömda” i folkets ögon, oavsett vad det landar i. Speciellt i det lilla samhället, måste kännas lite jobbigt att komma hem & hejja på grannarna igen också 😐
Hur som helst så är det orimligt att de dömdes till 10år på de såkallade bevisen som fanns? Fanns väl egentligen inga som helst bevis? Är det inte så, att vi minsta tveksamhet så ska man frias?
Citera
2026-06-01, 14:15
Medlem
Citat:
Att du orkar....

De har betalat advokaten, det skulle inte ha skett om advokaten inte ville åta sig fallet.
Citera
2026-06-01, 14:23
Medlem
Under måndagens avslutande rättegång hördes han på videolänk som ett nytt vittne. Han nämnde då att det fanns många oklarheter kring om det var verkligen var ett våldsdåd som skedde i den äldre mannens bostad.
Han pekade på hur de poliser som först anlände till platsen hade bedömt situationen och då inte sett tecken på att något handgemäng nyligen skett.
– De borde i så fall ha sett stänk och fler rinningar från blod, men det är inte rapporterat. Det skulle förvåna mig mycket om poliserna inte omgående hade börjat titta efter sådana tecken. Det förvånar mig också att kriminaltekniker inte heller har dragit några sådana slutsatser, säger Sonny Björk.”

https://www.jp.se/kandispolisen-sonny-bjork-forvanar-mig-om-polisen-inte-tittat-efter-sadana-tecken/
Citera
2026-06-01, 14:28
Medlem
Citat:
Kan man ogiltigförklara ett testamente medan personen lever?

Mamman dog i somras, det är hennes testamente som klandras.
Citera
2026-06-01, 14:38
Medlem
Vet du om de blev frisläppt eller fortsatt häktade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in