2026-06-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Mitt spørsmål da er - hva slags type teledata er å anse som "personlig"? For det man måtte finne av data fra basestasjoner er vel ikke personlig, men snarere teleselskapets eiendom? Det er jo de som blir gjenstand for beslag, ikke abonnenten. Kan det være at man har drevet KK på enheter som tilhører SE? Da blir det mer nærliggende å kalle det "personlig informasjon", tenker jeg. Hvis de f.eks. har fått tilgang fra teleselskapet til å hente ut trafikkinformasjon i sanntid.
Vet ikke. Legger merke til dette fra artikkelen: "Mannen i 50-årene skal ha vært på Lørenskog-etterforskernes radar siden like etter forsvinningen for syv og et halvt år siden, slik VG forstår det."

Det var jo veldig lenge.
Teledata kan vel være så mangt. Sporing av mobil tlf kan sikkert mange her mye om, jeg kan lite. Vet i hvertfall at når man ringer nødnummer, ser nødetatene ganske nøyaktig hvor du er, for å kunne hjelpe til øyeblikkelig. Men det kan ha å gjøre med mine innstillinger på min egen mobil. Det forenkler saken ofte hvis man vil melde fra om noe, noen andre er i nød, brann, etc.
Citera
2026-06-01, 13:08
Medlem
Jeg bare gjetter på at personen de har har hatt i radaren er en som lot som han var arbeider på huset. Det er vel det enkleste trikset i boken å rygge inn og skjerme innsyn ved å åpne bakdørene.

Ser det er utallige teorier her de siste årene, men det er TH som hadde åpenbart motiv, og han har helt sikkert fremdeles hatt kontakter som kunne få folk til å forsvinne.
Ikke sikkert medhjelper har vært så veldig smart at han har skjønt at han kunne spores. Kriminelle er ofte ganske uintelligente.
Citera
2026-06-01, 13:26
Medlem
Solviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysj
Fy faen så mørk denne saken er hvis din hypotese stemmer. Det er vanskelig for meg å akseptere at far og datter sammen kan ha tatt mor av dage, men jeg har selv påpekt dette med tidspunktet mange ganger før, hvis noe var rigget slike at dette skjedde rett etter de kom hjem fra teateret og at samtalen rett etter 09:00 var noen som utga seg for å være AEH, ja da har de som har utført dette et halvt døgns forsprang på etterforskningen, det er mye og det gjør jo at politiet har samlet inn informasjon fra feil tidspunkt.
At politiet henger seg veldig opp i teledata kan jeg selvfølgelig skjønne, det har bidratt til å løse et utall saker, men det er jo også veldig kjent og dette kan jo lett omgås ved å ikke å ikke ha med seg mobiltelefon, passering av bomring er litt mer tricky, men det er jo måter å komme rundt dette på også.
Spørsmålet da er jo hvor stort er søkeområdet for AEH, hvis man har hele natten og morgenen til disposisjon og ser for seg at man skal frem og tilbake, så 4 timer ish hver vei? Det dekker et stor område og jeg vil jo anta at den som har AEH i bilen sin sikkert ikke vil ha henne der lengre enn de må, samtidig, så vil man kvitte seg med henne så langt fra Sloraveien som mulig og også på et sted der man kan gjøre det og være trygg på at ingen ser deg. Krysse grensen virker risikabelt, dumpe henne i vann enten innlands eller f.eks i Oslofjorden er risikabelt, det krever båt og det er en god sjanse for at hun faktisk kan bli funnet, kropper flyter opp, marint liv forsyner seg og deler kan vaske i land osv.
Så jeg ser for meg en planlagt og tilrettelagt lokasjon som gjør det hele enkelt og permanent. Er dette virkelig en familiegreie, så kan jeg ikke tenke meg at det er gjort makabre eller eksotiske ting i prosessen med å skjule AEH, så ingen partering, syre, kremasjon eller lignende. Jeg tror heller ikke på fantasifulle ting som støpe henne inn i en grunnmur osv, så da snakker vi i praksis om en dyp grav som allerede er forberedt på et sted det var mulig å komme til uten å bli sett, få gjort det som skal gjøres og kunne forlate området uten alt for mye jobb, så i mitt syn utelukker det også en tilfeldig plass ute i skogen, mer en fysisk lokasjon som en hytte eller et hus som passer kriteriene, men som ikke er direkte knyttet til noen av gjerningspersonene, da hjelper det selvsagt mye at du er god for et par milliarder, det gir deg muligheter..

Dette med far og datter er jo en hypotese. Men det får kortene til å gå opp på flere vis.

I et slikt scenario vil man også ha god tid til å drodle over selve liket og hvordan bli kvitt det og man har tidligere her diskuert at dette kan ha blitt dumpet direkte i forbrennigsovnen på Klemenstrud straks de åpnet den morgenen.

Så ser de mest fantasiløse for seg at man slenger en hel naken kropp inn der i fullt dagslys, mens andre vil se liket fordelt i flere mindre poser. Merkverdig nok prioriterte ikke politiet å få fatt på søpla fra Sloraveien 4 morgenen etter det som er offentlig kjent som drapsdagen. Der kan mye avgjørende bevis forsvunnet. Ble de saboert fra ledelsen?

Liket kan ha blitt fraktet vekk allerede den samme natt for alt vi vet. Dumpet på Klementsrud om morgenen.

Død eller levende kan hun ha blitt fraktet hvor som helst i Scandinavia på de timene de måtte ha til rådighet i et slikt scenarie. Men det enkleste er ofte det beste og kan man få liket brent på Klementsrud er det det sikreste.

Når det gjelder havet, kan man feste et ankertau rundt halsen med et anker festet i det og kroppen kommer aldri opp, men særlig vis man gir stikkskader på organer som ellers kan gasse seg opp som mavesekken etc. Så havet er også et godt alternativ. Mafian i USA brukte det mye med såkalte betongsko, der man støpte bena ned i en bøtte med betong for å holde liket nede.

Når det gjelder hytter har vi jo denne i Drøbak der all DNA bevis ble brent til grunne, selvfølgelig pga noe annet, men det skjedde slik jeg forstår det rett etter det antatte drap. Jeg utelukker ikke at liket finnes i havet i det området, men selv ville jeg nok levd best med Klementsrud.

Personlig tror jeg aldri liket blir funnet. At skal saken løses må private på banen også her og fremme hypoteser som feks at politiet er dobbeltlurt og grunnet deres kultur heller vil avgå med døden en å erkjenne en så grov feil begått av dem selv. Vi snakker da om en skandale hvor Norsk politi blir en slags vits fra Pakistan til Uruguay. At de ikke evnet å se den muligheten der, blindet av en ledelse som nok har en annen agenda en selve de på gulvet.
Citera
2026-06-01, 13:29
Medlem
Solviuss avatar
Ad nota...

Greit å minne om at dette vi ser nå er beskrevet av meg for lenge siden som den fremtiden saken skulle få og det er at politiet vil gå etter, kansje jukse med bevis etc for å få en annen gjerninsmann en TH. Dette har de gjort før og vil gjøre igjen.

Det vi ser i avisene nå er nøyaktig det jeg sa ville skje. Og de vil stadig finne "mere spennende" og holde på med dette til folk tror på det. Så kommer noen farser av noen rettsaker etc og spillet vil pågå i kansje ti år til.

LAGT TIL:

Om 5 år ser vi denne Holm som politimester i Oslo, da det er juks og svik mot folk og lov som gir stjerner og opprykk.
Citera
2026-06-01, 13:36
Medlem
Mitt poeng er at i kjeden kan det være et svakt ledd. Innleide verktøykasser, biler, mm har sporingsenheter. Bare fordi TH for mange år siden forstod at han måtte ha mobil fra steinalderen, er det ikke sikkert eventuell medhjelper har fått med seg detaljer i banebrytende teknikk innen sporing. Den som evt har gjort grovarbeidet har evt heller ikke planlagt til minste detalj i nærmest årtier.
Citera
2026-06-01, 13:39
Medlem
VG skriver nå at politiet har tatt beslag i enkelte finansdata. Det er personlig informasjon.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/vr32rw/har-undersoekt-oekonomien-til-loerenskog-siktede

Politiet sier det er ved kun ett tilfelle SE har blitt bedt om å stille i avhør.

Han har ikke vært noen het potet i etterforskningen. Tydeligvis.
Citera
2026-06-01, 13:40
Medlem
Citat:
Mitt spørsmål da er - hva slags type teledata er å anse som "personlig"? For det man måtte finne av data fra basestasjoner er vel ikke personlig, men snarere teleselskapets eiendom? Det er jo de som blir gjenstand for beslag, ikke abonnenten. Kan det være at man har drevet KK på enheter som tilhører SE? Da blir det mer nærliggende å kalle det "personlig informasjon", tenker jeg. Hvis de f.eks. har fått tilgang fra teleselskapet til å hente ut trafikkinformasjon i sanntid.

Telefonavlytting er et eksempel.
Citera
2026-06-01, 13:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten977
Vet ikke. Legger merke til dette fra artikkelen: "Mannen i 50-årene skal ha vært på Lørenskog-etterforskernes radar siden like etter forsvinningen for syv og et halvt år siden, slik VG forstår det."

Det var jo veldig lenge.
Teledata kan vel være så mangt. Sporing av mobil tlf kan sikkert mange her mye om, jeg kan lite. Vet i hvertfall at når man ringer nødnummer, ser nødetatene ganske nøyaktig hvor du er, for å kunne hjelpe til øyeblikkelig. Men det kan ha å gjøre med mine innstillinger på min egen mobil. Det forenkler saken ofte hvis man vil melde fra om noe, noen andre er i nød, brann, etc.

Ja, det var veldig lenge uten at det fikk følger før nå, eller tidligst i 2024 jfr. mistanken.
Citera
2026-06-01, 13:52
Medlem
Citat:
Jeg er jo langt fra ekspert. Det kan være kombinasjon av mobildata og master, gammeldags mobil som sammenfaller med signalene med andre kriminelles moderne mobiler, spesielle åsteder, etc. Sporingsenheter festet på bilen. Noen tilholdssteder kan også være så avgrensede at det for eks ikke kunne vært andre til stede enn de politiet er interessert i. Det kunne dreie seg om hvor medhjelper oppholdt seg, stakk innom, etc. Hva som er personlig kan bli et utflytende begrep. De vil nok aldri gi oss detaljer. De velger litt sånn tåkeprat, og det forstår jeg. De legger sammen enorme mengder data. Generelt er min oppfatning at kriminelle undervurderer politiets kunnskap mht sporing.
Citera
2026-06-01, 13:55
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG skriver nå at politiet har tatt beslag i enkelte finansdata. Det er personlig informasjon.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/vr32rw/har-undersoekt-oekonomien-til-loerenskog-siktede

Politiet sier det er ved kun ett tilfelle SE har blitt bedt om å stille i avhør.

Han har ikke vært noen het potet i etterforskningen. Tydeligvis.

Hehe, den VG-artikkelen kom nærmest som bestilt i forhold til diskusjonen her i tråden.
Men de omtaler altså dette beslaget som "tvangsmidler", og det stemmer jo med tanke
på at det er finansopplysninger de har hentet inn. Da stemmer det jo ikke helt det forsvareren
sier, at det utelukkende er på grunn av at han skal ha befunnet seg i Lørenskog på et gitt tidspunkt.

EDIT:

Ser nå at Dagbladet har fulgt opp med ny artikkel, der de bekrefter det som står i VG.
I tillegg står følgende:
Dagbladet har fått opplyst at politiet i hemmelighet har avlyttet mannens telefon og spanet på ham de siste to åra.

- Det har ikke vært avlytting, det kan jeg bekrefte, sier politiadvokat Guro Holm Hansen til Dagbladet mandag.

Hun opplyser at politiet har innhentet data om bompasseringer i en periode på «et par måneder» og trafikkdata - informasjon om hvem som har ringt ut og inn fra mannens telefon - for en fire ukers periode. Beslagene ble gjort i 2024.
Han har altså blitt spanet på i to år, og fått beslaglagt private trafikkdata fra telefonen.
Det er litt mer enn det vi fikk vite på lørdag. Får se om det dukker opp noe mer i kjølvannet.
Senast redigerad av Svartediket 2026-06-01 kl. 14:04.
Citera
2026-06-01, 14:08
Medlem
Citat:
Hehe, den VG-artikkelen kom nærmest som bestilt i forhold til diskusjonen her i tråden.
Men de omtaler altså dette beslaget som "tvangsmidler", og det stemmer jo med tanke
på at det er finansopplysninger de har hentet inn. Da stemmer det jo ikke helt det forsvareren
sier, at det utelukkende er på grunn av at han skal ha befunnet seg i Lørenskog på et gitt tidspunkt.

Ja men forsvareren tar forbehold, noe lignende ... så langt hun vet per nå ...

Og så vil ikke påtaleansvarlig svare på om det finnes forbindelse mellom Hagen-familien og SE.

Synes dette sporet virker spennende akkurat nå.
Citera
2026-06-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solvius
Dette med far og datter er jo en hypotese. Men det får kortene til å gå opp på flere vis.

I et slikt scenario vil man også ha god tid til å drodle over selve liket og hvordan bli kvitt det og man har tidligere her diskuert at dette kan ha blitt dumpet direkte i forbrennigsovnen på Klemenstrud straks de åpnet den morgenen.

Så ser de mest fantasiløse for seg at man slenger en hel naken kropp inn der i fullt dagslys, mens andre vil se liket fordelt i flere mindre poser. Merkverdig nok prioriterte ikke politiet å få fatt på søpla fra Sloraveien 4 morgenen etter det som er offentlig kjent som drapsdagen. Der kan mye avgjørende bevis forsvunnet. Ble de saboert fra ledelsen?
Det høres risikofylt ut, du kommer vel ikke inn der uten at det blir godt dokumentert?
Et planlagt drap som involverer flere familiemedlemmer er sjeldent nok i seg selv, men greit nok jeg kan se den vinkelen som vi har diskutert før, men en partering, det har jeg vanskelig å se for meg, både det praktiske og spesielt det psykologiske taler vel mot det som en mulighet?
At politiet ikke sikret seg søppla fra Sloraveien er jo en tabbe av dimensjoner, stemmer virkelig det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in