2026-05-31, 14:40
  #37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Man ska aldrig säga aldrig.

Sa inte vänsterns partiledare något i dtil med "Hon kan suga min fuckin fitta" om Magdalena Andersson efter en debatt?
Har jag inte hört eller sett, men det låter orimligt. Borde fått enorm spridning.
Citera
2026-05-31, 14:59
  #38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Håller med! Framförallt känns det slarvigt. Jag har inget emot språkförändringar som känns genomtänkta och nödvändiga: snippa är ett utmärkt exempel.

Men sånna här slarviga förändringar... jag kommer osökt att tänka på det nya ordet "snippet". Så fruktansvärt. Igår hörde jag en fullvuxen man säga något om en snippet, helt i förbegående, som om det hade varit det mest naturliga saken i världen.

Snippet? NEJ. Ett klipp, ett kort klipp, en liten bit, en smakbit, ett smakprov, ett urval, ett urklipp. Säg vad som helst utom SNIPPET!!!

Jag förstår vad du menar, men det jag tänkte på är att i min värld så är argument något som är tänkt att öka förståelse, inte seperation.

Språk är ju intressant, för vi gör oss ju alla skyldiga till det du säger, samtidigt så kan vi inte relativisera det helt heller. Det är något ständigt levande, som sätter nästan alla förutsättningar för människan, i det hur vi relaterar till andra men också till oss själva.
Citera
2026-05-31, 15:36
  #39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nu upprepar du i princip bara mitt argument. Vad tycker du i frågan?

Precis det jag skrev. Man kan inte vinna ett argument. Ett argument används för att vinna en argumentation. Det är vad jag tycker i frågan.
Citera
2026-05-31, 18:47
  #40
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jag förstår vad du menar, men det jag tänkte på är att i min värld så är argument något som är tänkt att öka förståelse, inte seperation.

Språk är ju intressant, för vi gör oss ju alla skyldiga till det du säger, samtidigt så kan vi inte relativisera det helt heller. Det är något ständigt levande, som sätter nästan alla förutsättningar för människan, i det hur vi relaterar till andra men också till oss själva.

Helt korrekt! Alltså är det en motsägelse, och fel ord för att beskriva ett bråk.
Citera
2026-05-31, 19:12
  #41
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Mina högst personliga tolkningar. Bägge uttrycken är korrekta men med en liten nyansskillnad. En diskussion är något som sker mellan jämnbördiga parter i ett informellt sammanhang. Exempel, jag och en arbetskamrat kan diskutera ett antal lösningar på ett problem. Men om jag vill ta upp mitt förslag på lösning med någon högre upp i hierarkin som en chef eller styrelse kommer jag att argumentera för min lösning.

Det är såna hör små nyanser i språket man kan missa om man konsumerar media på andra språk än svenska.

Ja du pratar om att argumentera för något.

Och jag håller med, det är lätt att missa sådana nyanser.
Citera
2026-05-31, 19:13
  #42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Helt korrekt! Alltså är det en motsägelse, och fel ord för att beskriva ett bråk.

Japp. Och som du säger, det är ett felaktigt använt ord. I så fall skulle man kunna tänka sig argumentation, men det skulle också vara fel eftersom det handlar om att presentera argument (’argument’ på engelska skulle vara rätt om man anser att någon kan vinna ett gräl). En debatt däremot vore mer korrekt.
Citera
2026-05-31, 22:10
  #43
Avstängd
Ett argument används för att bevisa, förklara eller övertyga andra om en specifik ståndpunkt.
Om det är sant eller falskt är upp till åhöraren att avgöra.
Ett trovärdigt argument går att verifiera med trovärdiga fakta och bevis.

Men själv skulle jag i vardagligt tal kalla det för: "Att övertyga med argument".
Citera
2026-06-01, 00:54
  #44
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nu upprepar du i princip bara mitt argument. Vad tycker du i frågan?

Jag tycker inte du ska starta sådana här trådar, där du inte själv begriper vad du vill diskutera.

Det blir liksom väldigt svårt att argumentera för det ena, eller det andra, när du ändå inte begriper innebörden av argumenten. Jag är inte ens säker på att du själv förstår din egen trådstart.

Och eftersom du är så vimsig, så känner jag mig manad att påminna om att du inte får svara mig.
Citera
2026-06-01, 01:03
  #45
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej, korrekt svenska är att vinna en diskussion. Ingen använder någonsin ordet argumentation (hoppas jag innerligen!). Bara för att ord finns betyder det inte att man behöver använda dem...

Det är det inte alls det. Stor skillnad skillnaden mellan diskussion och argumentation.
Citera
2026-06-01, 02:59
  #46
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Argument är ett viktigt ord, med en specifik betydelse - som ju de flesta vuxna känner till:




Nu finns det ett nytt uttryck, slapat av unga Tiktok-skadade människor: "Att vinna ett argument."

Just nu diskuteras en dokumentär om en tävling i retorik (Debattmästarna - vad dokumentären heter vet jag ej) i Sveriges Radio morgonpasset.

Vad tycker ni om att en ung svensk person - som, ironiskt nog, tävlar i retorik - använder uttrycket "att vinna ett argument"?

Problemet enligt mig är tudelat:

1. Ett argument kan aldrig vinnas - det kan bara läggas fram.

2. Risken finns att folk blir förvirrade när ordet argument börjar användas för att beskriva bråk/debatt/diskussion - det betyder ju någonting helt annat på svenska.

Ska tillägga att även journalisten Margret Atladottir, en.äldre kvinna som talar fläckfri svenska, pratade om att "vinna ett ergument" i dagens program.

Jag kan sammanfatta hela tråden åt dig samt reda ut allting en gång för alla.

Monty Python - The argument clinic

https://www.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ
__________________
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-01 kl. 03:03.
Citera
2026-06-01, 12:39
  #47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nja. Karaktär är en annan sak. Det ordet behövs. Rollfigur duger inte, och dessutom tar det inte bort meninfen från "karaktäristisk" eller att ett vin har karaktär.

Order argument behövs väl inte, i den nya meningen? Vi har ju redan diskussion, bråk och gräl.

Är du emot synonymer rent generellt? Är det inte lite 1984 att jobba målmedvetet för att minska ordförrådet?
Citera
2026-06-01, 17:50
  #48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är du emot synonymer rent generellt? Är det inte lite 1984 att jobba målmedvetet för att minska ordförrådet?

Det låter som att du är väldigt mycket uppe i dina känslor just nu. Fattar... Gissar att du är född efter 1990, och därmed ett barn.

Nej, jag är absolut inte emot synonymer! Ju fler, dess bättre skulle jag nästan säga. Fast att ett ord betyder TVÅ saker - som argument och argument - är ju ingen synonym utan mer ett tecken på förvirring.

Låt mig säga som såhär: jag är inte särskilt trendkänslig när det gäller åsikter. Jag skrev inte det här inlägget för att vara "cool" - vilket kanske är viktigt för dig och dina vänner - utan för att lyfta en fråga som jag tycker är viktig.

Nej, man kan inte vinna ett argument. Däremot kan man signalera att man är uppfostrad av Tiktok - och inte av föräldrar - genom att tro att argument betyder detsamma på engelska och på svenska. Var det det du menade med "synonym"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in