2026-05-31, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
https://www.lagar.se/lag/sfs-1962-700/kapitel-6/

Brottsbalken 6 kap. 10 a §:

Som du ser så infördes det där 2017, så det är nog ingen Lex Dump.
Senast redigerad av Blandadajente 2026-05-31 kl. 12:24.
Citera
2026-05-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Som du ser så infördes det där 2017, så det är nog ingen Lex Dump.

Som jag förstår det är det en lagjustering eller ändring av den bestämmelsen.

Citat:
När politiker och medier säger “Lex Dumpen” menar de oftast ett paket av lagändringar i sexualbrottslagstiftningen som handlar om att:

göra det lättare att straffa personer som söker sexuell kontakt med barn på nätet
kriminalisera fler steg innan ett övergrepp sker (förberedelser/försök)
i vissa diskussioner: kunna döma även när motparten visar sig vara en polis eller vuxen i en “lockprofil”
Kopplingen till lag

Det som ofta kopplas till begreppet är ändringar i:

Brottsbalken 6 kap. 10 a § (grooming – “kontakt med barn i sexuellt syfte”)
samt förslag i senare utredningar om att utöka straffansvar för försök och förberedelser

Citera
2026-05-31, 12:30
Avslutad
Citat:
Som jag förstår det är det en lagjustering eller ändring av den bestämmelsen.

Du förstår inte så mycket, Dumpen fanns inte 2017 och den lagtext du hänvisar till är från det året.

Men jag ska inte driva med dig, fast du är ett cp-troll och försöker med att citera ai utan att redovisa det.

Detta började gälla 1 april:

Brb kap 23

1 §
Den som har påbörjat utförandet av ett visst brott, utan att brottet fullbordats, döms för försök till brottet om sådant ansvar är särskilt föreskrivet och det har funnits fara för att handlingen skulle leda till att brottet fullbordas eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.

Oavsett vad som föreskrivs om fara i första stycket, ska det dömas till ansvar för försök till brott om fara för brottets fullbordan varit utesluten till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott. Detta gäller dock inte om gärningen med hänsyn till omständigheterna är uppenbart mindre allvarlig.

https://www.lagar.se/lag/sfs-1962-700/kapitel-23/
Senast redigerad av Blandadajente 2026-05-31 kl. 12:32.
Citera
2026-05-31, 12:32
Medlem
Citat:
Du förstår inte så mycket, Dumpen fanns inte 2017 och den lagtext du hänvisar till är från det året.

Men jag ska inte driva med dig, fast du är ett cp-troll.

Detta började gälla 1 april:

Brb kap 23

1 §
Den som har påbörjat utförandet av ett visst brott, utan att brottet fullbordats, döms för försök till brottet om sådant ansvar är särskilt föreskrivet och det har funnits fara för att handlingen skulle leda till att brottet fullbordas eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.

Oavsett vad som föreskrivs om fara i första stycket, ska det dömas till ansvar för försök till brott om fara för brottets fullbordan varit utesluten till följd av en myndighets åtgärd för att bekämpa brott. Detta gäller dock inte om gärningen med hänsyn till omständigheterna är uppenbart mindre allvarlig.

Som jag citerade.

Citat:
Det som ofta kopplas till begreppet är ändringar i:

Brottsbalken 6 kap. 10 a § (grooming – “kontakt med barn i sexuellt syfte”)
samt förslag i senare utredningar om att utöka straffansvar för försök och förberedelser
Citera
2026-05-31, 12:33
Avslutad
Citat:
Som jag citerade.

Nej, det gjorde du inte, cp-troll.

Du var helt ute och irrade.
Citera
2026-05-31, 12:36
Medlem
Citat:
Nej, det gjorde du inte, cp-troll.

Du var helt ute och irrade.

Menar du att lagen inte kan ändras eller justeras då den är från 2017?
Citera
2026-05-31, 12:40
Avslutad
Citat:
Menar du att lagen inte kan ändras eller justeras då den är från 2017?

Nej, varför skulle jag mena det? Pajas.

Du hänvisade till fel kapitel och fel paragraf, sen editerade du ditt inlägg och slängde in ett dåligt ai-svar, som du inte visste vad det hänvisade till.

Tips, klicka på mitt användarnamn och sen "hitta alla inlägg av Blandadajente i detta ämne" så hittar du länk till proposition, utredning och allt det där gällande lagens införande.

Din tidigare länk till en interpellation var också komisk.
Citera
2026-05-31, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle jag mena det? Pajas.

Du hänvisade till fel kapitel och fel paragraf, sen editerade du ditt inlägg och slängde in ett dåligt ai-svar, som du inte visste vad det hänvisade till.

Tips, klicka på mitt användarnamn och sen "hitta alla inlägg av Blandadajente i detta ämne" så hittar du länk till proposition, utredning och allt det där gällande lagens införande.

Din tidigare länk till en interpellation var också komisk.

Det ena utesluter ju inte det andra.
Som jag citerade i tidigare inlägg. samt förslag i senare utredningar om att utöka straffansvar för försök och förberedelser
Citera
2026-05-31, 14:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
Som jag fattar det måste en förundersökning ha startats för att polis ska få spela ett villigt barn. Och i så fall kan de inte fånga på måfå. En förundersökning måste vara underbyggd med tydliga misstankar.

Inte bara att någon tycker att de ska kolla upp personen, och tur är väl det, annars så kan man ange sina fienden, och en översexuell kan trilla dit om det plötsligt dyker upp en överkåt underårig.
Citera
2026-05-31, 19:58
Medlem
Citat:
https://www.lagar.se/lag/sfs-1962-700/kapitel-6/

Brottsbalken 6 kap. 10 a §:
https://lagen.nu/1962:700
Under kap 6 del 10 kan du läsa om ändringar.
Hade den lagen ändrats hade set inte stått 2017:xxxx utan 2026:xxxx.
Under lagtexten kan du se de ändringar som gjorts och lagen du påvisar har inte ändrats sedan den ändrades 2017.

Du greppar efter halmstrån och försöker själv hitta smulor som visar att lagen existerar.
Du sa ju att det var en enkel googling?
Citera
2026-05-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://lagen.nu/1962:700
Under kap 6 del 10 kan du läsa om ändringar.
Hade den lagen ändrats hade set inte stått 2017:xxxx utan 2026:xxxx.
Under lagtexten kan du se de ändringar som gjorts och lagen du påvisar har inte ändrats sedan den ändrades 2017.

Du greppar efter halmstrån och försöker själv hitta smulor som visar att lagen existerar.
Du sa ju att det var en enkel googling?

Jag har redan debatterat detta. Titta på några tidigare inlägg tillbaka.

Citat:
Brb kap 23

1 §

Senast redigerad av buffalo3tys 2026-05-31 kl. 20:27.
Citera
2026-05-31, 22:21
Medlem
Citat:
Jag har redan debatterat detta. Titta på några tidigare inlägg tillbaka.
Myndighets åtgärd inte fiktivt barn.
Myndighet tar över en chatt ifrån ett riktigt barn.

För försöket var enligt vad du länkar fortfarande inte aktuellt då det inte kunnat fullbordas före myndighets åtgärd.

Försök är alltså bara applicerbart när brottet kunnat fullbordas om inte någon extern händelse inträffat.

Med ett fiktivt barn går det inte fullborda groming eller våldtäkt då barnet inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in