2026-05-31, 11:42
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snike
Hon hade rätt galna uttalanden under covid med då gick det bra.

Exakt! Då var hon i sossarnas (och vänsterns) finrum...
Nu är hon i högerns finrum samtidigt som hon av samma människor sågs som en rabiat vaccinförespråkare och minst sagt glad amatör med alla sina gissningar under covid.
Citera
2026-05-31, 12:15
Medlem
Det var väl förmodligen det klokaste hon sagt nånsin. Är överlag inte förtjust i henne men där satte hon huvudet på spiken
Citera
2026-05-31, 12:52
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Jag är på Wolds sida hon är en klok person och född i rätt tid.
Citera
2026-05-31, 13:03
Medlem
Flashshits avatar
Christopher Garplind Är ett Norgeskämt som borde deporteras tillsammans med Skavland..
Citera
2026-05-31, 13:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Det intressanta här är inte att Garplind blir upprörd. Det får han väl bli. Agnes Wold säger saker som många tycker är helt galna, och det är inte konstigt att folk reagerar.

Det intressanta är att reaktionen från public service egen lilla kulturprins blir att hon ska "myggas av", att hon är en "dåre", en "kärring", en "psykopat" och att hon borde låsas in. Sedan kommer chefen och förklarar att det är "tydligt att han skämtar". Jaha...då så...magisk liten SR-regel där. Säger rätt person rätt sak i rätt tonläge blir det tydligen inte ett angrepp, utan ironi. Säger fel person fel sak i fel fråga blir det däremot demokratihot, hat, utsatt grupp och krismöte i korridoren.

Och Garplind är ju inte direkt nån stackars praktikant som råkade säga fel i fikarummet. Han är P3-profil, SVT-profil, P3 Guld, På spåret, Cyklopernas land, hela den där självsmekande kulturpaketeringen. Han leder alltså ett program vars titel kommer från Knausgårds gamla sågning av Sverige som ett enögt land där folk inte klarar av avvikande åsikter. Sedan dyker Agnes Wold upp med en avvikande åsikt och Garplind gör exakt cyklopen. Han vill inte bemöta henne...han vill ta mikrofonen.

Det blir nästan för bra. Cyklopernas land var tydligen inte en programtitel, utan en arbetsplatsbeskrivning.

Sedan kan man tycka vad man vill om Wolds uttalande. Jag tycker också att hon uttryckte sig klumpigt, minst sagt. Men det är fortfarande en rätt stor skillnad mellan att säga "det där var fel och jag kan förklara varför" och att säga "mygga av kärringen". Det ena är debatt. Det andra är den vanliga kulturklassens lilla panikreflex när någon utanför flocken inte säger rätt värdeavgrundsord.

Så frågan kvarstår: Får man tycka olika på Sveriges Radio, eller gäller det bara fram till att någon i P3 får moralisk kortslutning?

Ja, det där håller jag med om. Sån här skit riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för Sveriges Radio, och i förlängningen förtroendet för public service som institution. (Något som aldrig är önskvärt, men känns särskilt onödigt idag, när skitfluencers som Henrik Jönsson bedriver kampanjer i sociala medier för att sänka allmänhetens förtroende.)

Inom media är det inte ovanligt att man härmar eller driver med kändisar på olika vis som kan upplevas som mindre smickrande för den som är föremålet för humorn, men här är det inte en fråga om något sånt, de har inte härmat Wolds manér, eller röst, parodierat hennes sätt att vara, det här är det ju bokstavligen bara rent hat mot personen, smädelse och förtal.

Det jag hade förväntat mig från SR här vore först och främst ett tydligt och kraftigt avståndstagande från vad personen har sagt, en ursäkt till den drabbade och ett löfte att man ska omse att det inte sker igen, genom att de kanske omplacerar eller avslutar samarbetet med personen som fällde kommentarerna.

Den enda reaktion jag sett från chefskapet på radion är det här, länk nedan. Och det är inte ett avståndstagande, tror jag i alla fall. Det verkar framgå mellan raderna i P3-chefens minst sagt bisarra svammel, att han inte tycker att det är en stor grej.

"Jag tycker man ska ta det utifrån sin kontext. Att han [ohörbart] nämner där i början av programmet, att han redogör för hans syn på frågan, öh, och vad det var han reagerade på.

Men när medierna senare, mitt under direktsändning, öh, flashar om att göra en stor grej av att Christoffer backar från sitt uttalande där han egentligen tydliggör hans uttalande. Så, öh, ha, gör dom ju exakt i, i, i, i, i. Okej. P3-publikens välkända ton och tonalitet uttrycker sig på ett skämtsamt sätt. Sen kan man förstå att det kan anses vara olämpligt.
"

- P3:s avdelningschef Dejan Cokorilo

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p3-chefen-det-ar-tydligt-att-garplind-skamtar
Citera
2026-05-31, 15:06
Medlem
FlashbackWojaks avatar
Har bara hört tok ifrån den damen tidigare som fått en att höja på ögonbrynen. Nu säger hon för första gången något vettigt och det blir ett jäkla liv.
Citera
2026-05-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Det verkar som Agnes Wold har missförstått den nya lagen, eller så har jag missförstått?

Jag har träffat människor i USA som skickas iväg till psykolog av sina föräldrar för att de är homosexuella. Psykologen försöker övertala dem att inte vara homosexuella utan att de ska bli heterosexuella istället. Dessutom har jag förstått att i USA är det inte bara psykologer utan det finns "Konverteringskliniker" som arbetar med att omvända homosexuella.

Som jag förstod den nya lagen så förbjuder den konverteringskliniker och den förbjuder psykologer att omvända homosexuella.

Så jag trodde att lagen var något positivt, borde inte Agnes Wold tycka det också. Eller tror hon på fullt allvar att man kan omvända en homosexuell?

Hon pratade inte om att förändra homosexuella
Citera
2026-05-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Bingo till hela ditt inlägg. I slutändan handlar det fortfarande om att "tycka rätt" mot att "tycka fel". Hade Agnes Wold sagt typ att vaccin är en fantastisk uppfinning som alla borde ta så hade Garplind avrättats offentligt för sina kommentarer. Nu har hon länge gjort sig till öppet villebråd i just transfrågor och alla har väntat på att hon skulle säga "fel" så att de kan gå all-in. Agnes är antingen för gammal för att förstå detta eller bry sig.

När man blir äldre är det inte längre så viktigt att bli älskad av alla
Citera
2026-05-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Håller med. Både Agnes och Garplind har rätt att uttrycka sin åsikt. Det är bra att man släpper fram båda sidor men skillnaden är ju att SVT och deras anställda försöker tala om för oss vad som är rätt och fel och driver på med en rapportering och sänder program där det är tydligt att man vill påverka lyssnaren till vad som ingår det åsiktspaket som man ska ha. Det som avviker från åsiktspaketet är fel värdegrund, rasism och hatiskt.

Det blir alltså en stor skillnad när "Public Service" försöker driva sin agenda i jämförelse med att en enskild person gör ett uttalande som får uppmärksamhet.
Iofs A Wold är en känd proffessor men hennes uttalande har ryckts ur sitt sammanhang vilket var att om en 12 åring skall opereras till transa vilket tom jag anser är fel att tom staten skall betala vänta med sådant till man är 18år anser jag.
Citera
2026-05-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hon uttrycker sig raljant, men jag tror jag fattar hur hon menar.

Att försöka hjälpa någon med könsdysfori att få ordning i skallen är bättre än att jamsa med. Och i unga år är det många som funderar på sin sexualitet och könsidentitet, låter man det vara ifred så löser det sig, men nu känns det lite som om vi apar efter USA och vill kapa snoppar snabbt som fan så vi kan skryta på insta om hur jävla med i matchen vi är.

Wold vinner den här ronden i mina ögon.

Och när dom kapat snoppen får dom fantomsmärtor i snoppen. Förövrigt är snacket om transor inte en vänsterhöger fråga.
Citera
2026-06-01, 07:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Fast det där med slav håller jag inte med om. Definitionen är arbete utan lön. Han får nog bra betalt.
Slav är man åt kapitalisten.
Utan kapitalismen där skärpta människor gör de dom kan för att tjäna pengar och tjäna mänskligheten, dör mänskligheten. Vi har i Sverige ingen kapitalism längre. Det är ett feudalsystem, ingen kapitalism.

Och han är slav med lön. Inget annat. Du måste förstå slav-mentaliteten jag pratar om. Inte att någon fysiskt håller honom i kedja. Jobbet han har blivit tilldelad är hans slav-kedja. Han måste tuta ut budskap som är i linje med depopulationsagendan, annars är jobbet borta.
Citera
2026-06-01, 10:21
Medlem
Kajsa Ekis Ekman, citat ur opinion DalaDemokraten:

” Det som pågår nu mot professorn i bakteriologi Agnes Wold är inte kritik. Det är ett kvinnohatiskt drev med syfte att få en kvinna avskedad för sina åsikter. Den som, likt Christoffer Garplind på P3, säger saker som: ”Skäms ihjäl av att bli avlönad av samma företag som betalar den dåren” vill inte diskutera sakfrågor, utan rensa ut de som inte tycker som han.

När Expressen dessutom sätter hans citat ”Mygga av kärringen” som rubrik, bidrar de till att normalisera sexistiska och åldersdiskriminerande tillmälen. Hur kan det som annars kallas näthat, plötsligt tjäna som rubrik i en stor tidning?”

https://www.dalademokraten.se/opinion/drev-gar-fore-kritik-om-agnes-wold/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in