2026-05-31, 11:07
Medlem
bergsdals avatar
värdepapper "ingen" skatt, divident kings osv som pension gg ez
Citera
2026-05-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
"Det kommer inte att finnas någon pension kvar att dela ut när jag blir gammal" hörde jag redan på 70-talet. Det stämde inte då, och stämmer troligen inte heller nu.

Huset bör du förstås underhålla, men investeringar lönar sig ofta inte rent ekonomiskt. En swimmingpool eller ett lyxigt kök motsvarar förmodligen dina preferenser mer än den som ska köpa ditt hus. Och hur populära är Rolex eller Patek Philippe om 30 år?

Jag skulle nog satsa på indexfonder och sprida branscher och regioner.

Sen är det väl så att du kan njuta mer av en swimmingpool och en fin klocka är en global indexfond.
Citera
2026-05-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ovanstående gäller tyvärr även för aktiesparande..
Man får vänta tills någon vill köpa mina aktier dyrare..
För man säljer väl inte med förlust..
Med aktier äger du en del i ett företag som tjänar pengar. På sikt kommer aktiernas värde att stiga i takt med att företaget utvecklas.
Du kan mycket väl sälja med förlust. Om du hittar en bättre investering är det bättre att sälja, än att sitta med en surdeg i portföljen.
Citera
2026-05-31, 11:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Håller med dig om att man kapat i allmän pension rejält. Max 31.100 kr/mån. kan man få ut men i förhållande till den månadslön man haft är det skitdåligt. Plus lite i premiepension.
Precis som du skriver krävs det att man har en bra tjänstepension samt en del eget sparande.
Men visst drygt 30.000 kr/månad från allmänna pensionen ger ett bidrag.
Folk behöver bry sig i god tid för att kunna se till att inkomst när man slutat jobba går bra att leva på. Dock rätt många som haft en dålig lön och får leva på garantipension.

Ett bra kort är givetvis löneväxling om man sitter på en hög lön.
Citera
2026-05-31, 12:23
Medlem
Det pratas mycket om medborgarlön i tråden (och i andra trådar).
Det nämns även någonstans att industrin ska bli så effektiv med AI så ingen behöver jobba och alla "kan vara rika".

Det är helt felaktigt.
Alla kan inte vara "rika", om så vore fallet är ingen rik (eller fattig).
Hela ekonomin bygger på att några har mycket pengar och kan konsumera (mer än andra) och andra har mindre pengar och måste arbeta (mer än andra).
Om alla är rika vill ingen arbeta och vi får jättehög inflation.
I Norge är "alla" rika pga oljefonden. Där kostar en vanlig volvo uppåt 1 miljon och en pizza 250 kr och man kan ge svenska ungdomar 40,000 i månadslön för att skala bananer (det är 15 år sedan jag såg det inslaget).

Det finns två gamla Kalle Anka serier som beskriver fenomenet på ett underbart sätt:

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Financial_Fable

https://en.wikipedia.org/wiki/Tralla_La
Citera
2026-05-31, 13:00
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Att du ens nämner Ukrainakriget (som vi ger drygt 200 kr/månad och person till varav det mesta är värdet på materiel inköpt sen länge, i många fall som skulle kosta att avveckla,) visar ju bara att du har absolut noll koll.

Facepalm på dig själv. Du vet inte när du sket sist, tror du att pensionspengarna växer på träd?
Citera
2026-05-31, 13:08
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
värdepapper "ingen" skatt, divident kings osv som pension gg ez

Men det här är ju precis vad alla pensionärer längtar efter. Särskilt gg ez.

Jag frågade på banken efter värdepapper ingen skatt men de hade inte en susning. Däremot blev de väldigt entusiastiska över divident kings. Köp! sa de.

Min morfar hade Krügerpapper i en kista med debentures med det visade sig vara bara skit. Alltså divident kings är det som gäller. Det är ju så självklart!
Citera
2026-05-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
När mor och far sålde gick mäklaren runt och tittade överallt. Så sa han, ni har knappt renoverat de senaste 40 åren ni har varit smarta, vilket var sant förutom tapeter och indraget internet. Huset såldes direkt det kom ut till i princip samma pris som övriga hus i området (attraktivt område) Många var renoverade flera gånger, vissa tom. nyrenoverade.

De köpte ingen bostadsrätt, för jag hade sett till att de stod i kommunal bostadskö sedan väldigt länge. Flyttade in i en hyreslägenhet med närhet till hemtjänst (vilket de inte behövde då)Seniorboende så inga utlänningar eller barnfamiljer till grannar Sista året eller två åren hade mor viss hemtjänst som att få hjälp upp på morgonen toabesök och hjälp i säg på kvällen. Städa, handla och laga mat gjorde jag.

Du är en snäll gubbe.

Även jag har slutat spara kommer ändå att dö i förtid.
Citera
2026-05-31, 14:39
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Hade jag kunna välja skulle jag inte ta en enda krona fårn min lön till pension. Det är kört med pension i framtiden
Citera
2026-05-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Facepalm på dig själv. Du vet inte när du sket sist, tror du att pensionspengarna växer på träd?

Tror du din imbecill att det är ifrån pensionssystemet stödet till Ukraina tas?

Pensionsystemet ligger utanför den övriga budgeten, det är allmän kunskap.

Nivån på FB blir bara lägre och lägre, har du mammas konto eller?
Citera
2026-05-31, 15:43
Avslutad
Vilket är det bästa sparalternativet? Indexfonder eller aktier i stora bolag med utdelning?
Citera
2026-05-31, 16:10
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Pensionsystemet ligger utanför den övriga budgeten, det är allmän kunskap.
Tror du ja...suck! Nivån på FB är skandal nu för tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in